Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: 2:a på besiktningen för felaktig ljusbild dimljus.

  1. #21
    Hej

    Kan någon förtydliga, tack:

    Om jag besiktigar bilen och har dragit säkringen, då kontrollerar SBP inte dimljusen. MEN om bilen besiktigats med fungerande dimljus OCH jag DÅ får en 2:a, räcker det då att jag "lagar" dimljusen genom ta dom ur funktion eller vill dom se ljusen i funktion, DÄRFÖR att de besiktigades i funktion???

    Är ni med på hur jag menar?

    jag drar säkringen inför varje besiktning och jag talar om det för bes-mannen.

    Mvh

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Ta bort säkringen, ddu behöver inte talla om ett skit, funkar dom inte så e de ok.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-04 klockan 09:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    281
    oki!! tack får kolla upp de då
    Saab 9-5 (Speedparts steg2)

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    48
    Farsan var på BP med sin 9-5:a och på den hade det ena dimljuset lossnat ur fästet så det lös uppåt. Beskiktningsmannen åtgärdade detta genom att helt enkelt dra ur sladden från det dimljuset och så var det inget mer med det.
    Saab 9-5 Aero -00

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -
    Jag har 2a på mina dimljus med (Saab 9-3 -06). Fick tips att ta säkringen, men inte någon bra idé på den bilen. Det står att helljus, positionsljus m.m. gick på den säkringen så då lär jag få mer 2or.
    Där emot vid förarsidan, framhjulet, där kan man skruva ur en skruv och dra ner motorplasten lite, där sitter en kontakt. Drar man ur den så fungerar inte dimljusen, dock inte heller yttertempratur-visaren i displayen..

    Ett tips bara..

    En tipsade om relä, men hittade inget om dimljus relä i instruktionsboken...

  6. #26
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Nu är ju skadan redan skedd eftersom du fått 2:an och måste därför fixa lyset, kopplar man dock ur dimljusen innan första besiktningen så hade de gått igenom eftersom det inte finns krav på dimljus. Borde finnas en skruv på lyktan som du kan justera höjden med
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  7. #27
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Det går utmärkt att koppla ur dom nu och ombesiktiga också, bara dom inte går att tända så är det godkänt.

    Man kan ju rycka kontakten nere vid dimljusen med, inte gjort det på 9-3 men det brode inte vara så svårt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Raysed Visa inlägg
    Nu är ju skadan redan skedd eftersom du fått 2:an och måste därför fixa lyset, kopplar man dock ur dimljusen innan första besiktningen så hade de gått igenom eftersom det inte finns krav på dimljus. Borde finnas en skruv på lyktan som du kan justera höjden med
    Nej, det behövs inte alls... Dessutom var det besiktningsmannen själv som sa att går det inte att justera dimljusen så kan man koppla bort dom eller bara ta ut glödlampan, så blir bilen godkänd...

  9. #29
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Där ser man, då har man lärt sig nåt nytt. Är vad jag läst mig till, själv drar jag alltid säkringen vid besiktning för att vara på säkra sidan
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -
    Problemet med min 9-3 är att (enligt instruktionsboken) så är ena säkringen till dimljus höger + helljus och positionsljus vänster och en säkring till dimljus vänster + helljus och positionsljus höger. Så därför drar jag ut kabel under motorskyddet (plasten)
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-06 klockan 11:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Kan man inte bara programmera bort dimljuset med tech 2 så man slipper ligga och kravla på marken med kontakter o skit. Kan ju inte ta mer än någon minut och kan göras inne i värmen.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Annars så borde den enkla lösningen vara att byta till en ljusomkopplare som saknar dimljusknapp, eller stifta ur pinne 3 i ljusströmställarkontakten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •