Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: 2:a på besiktningen för felaktig ljusbild dimljus.

Hybridvisning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    41

    2:a på besiktningen för felaktig ljusbild dimljus.

    Fick en 2:a på besiktningen för för hög ljusbild på dimljuset. Har inte tid att fixa detta nu och behöver använda bilen. Som nu har körförbud pga 2:an sen i måndags. Jobbar på vattenfall så det finns att göra nu om man säger så. Tack Per. Kan jag bara för att lösa problemet tillfälligt, koppla ur dimljusen och sen besikta dom eller måste dom ställas in korrekt för att gå igenom besiktningen nu när jag redan fått 2:an??

    Tack på förhand grabbar.

    HenkeM

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -
    Jag har 2a på mina dimljus med (Saab 9-3 -06). Fick tips att ta säkringen, men inte någon bra idé på den bilen. Det står att helljus, positionsljus m.m. gick på den säkringen så då lär jag få mer 2or.
    Där emot vid förarsidan, framhjulet, där kan man skruva ur en skruv och dra ner motorplasten lite, där sitter en kontakt. Drar man ur den så fungerar inte dimljusen, dock inte heller yttertempratur-visaren i displayen..

    Ett tips bara..

    En tipsade om relä, men hittade inget om dimljus relä i instruktionsboken...

  3. #3
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    204
    Medlem#
    13810
    Nu är ju skadan redan skedd eftersom du fått 2:an och måste därför fixa lyset, kopplar man dock ur dimljusen innan första besiktningen så hade de gått igenom eftersom det inte finns krav på dimljus. Borde finnas en skruv på lyktan som du kan justera höjden med
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 993
    Medlem#
    12120
    Det går utmärkt att koppla ur dom nu och ombesiktiga också, bara dom inte går att tända så är det godkänt.

    Man kan ju rycka kontakten nere vid dimljusen med, inte gjort det på 9-3 men det brode inte vara så svårt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Raysed Visa inlägg
    Nu är ju skadan redan skedd eftersom du fått 2:an och måste därför fixa lyset, kopplar man dock ur dimljusen innan första besiktningen så hade de gått igenom eftersom det inte finns krav på dimljus. Borde finnas en skruv på lyktan som du kan justera höjden med
    Nej, det behövs inte alls... Dessutom var det besiktningsmannen själv som sa att går det inte att justera dimljusen så kan man koppla bort dom eller bara ta ut glödlampan, så blir bilen godkänd...

  6. #6
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    204
    Medlem#
    13810
    Där ser man, då har man lärt sig nåt nytt. Är vad jag läst mig till, själv drar jag alltid säkringen vid besiktning för att vara på säkra sidan
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -
    Problemet med min 9-3 är att (enligt instruktionsboken) så är ena säkringen till dimljus höger + helljus och positionsljus vänster och en säkring till dimljus vänster + helljus och positionsljus höger. Så därför drar jag ut kabel under motorskyddet (plasten)
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-06 klockan 11:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    683
    Kan man inte bara programmera bort dimljuset med tech 2 så man slipper ligga och kravla på marken med kontakter o skit. Kan ju inte ta mer än någon minut och kan göras inne i värmen.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 200
    Medlem#
    8758
    Annars så borde den enkla lösningen vara att byta till en ljusomkopplare som saknar dimljusknapp, eller stifta ur pinne 3 i ljusströmställarkontakten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •