Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Farligt med fel styrbox?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424

    Farligt med fel styrbox?

    Har köpt en beggad box, som enligt ägaren skulle ha suttit i en Saab 9-3SE 1999, 2.0t 154hk. Dvs samma som min bil. Boxen skulle vara original.
    Stoppade i den i bilen och startade, men bilen bluddrade så jag stängde av direkt igen, och bytte tillbaka.
    Frågan är nu om det är skadligt för bilen att testa boxen igen, lite längre och kanske köra på den?

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    50
    Min polare satt dit ett orginal chip men kunde inte varva över 3000rpm så han ska köpa ett nytt chip. Så antagligen är dit chip fel på

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424
    Finns det nått sätt jag kan kolla upp den? Eller är enda alternativet att lämna den till någon trimfirma och få den laddad med original programet?

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Men du, boxen måste giftas in för att fungera i din bil. Låter helt otroligt att du ens lyckades starta den annars.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Men du, boxen måste giftas in för att fungera i din bil. Låter helt otroligt att du ens lyckades starta den annars.
    Är det säkert? På 9-3:an? Är sånt borttaget på trimboxar då? För det har jag bytt flera gånger...

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Ja, det är på 9-3 det finns. Det nya TWICE-systemet introducerades med 9-3/9-5. Om du köpt trimboxar från företag innan så brukar man få uppge numren som står på styrboxen. Utifrån det så programmerar trimfirman boxen så den är ingift redan vid leverans och då kan man ju bara "koppla-och-spela" Men om du köper en beg box som kommer från en annan bil så måste någon med tillgång till TECH-2 (läs saab-verkstad eller välutrustad fristående sådan) programmera den boxen så den tillhör din bil, annars skall bilen inte starta (eller kanske gå kass?). Eller är din box från en ng900?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Ja, det är på 9-3 det finns. Det nya TWICE-systemet introducerades med 9-3/9-5. Om du köpt trimboxar från företag innan så brukar man få uppge numren som står på styrboxen. Utifrån det så programmerar trimfirman boxen så den är ingift redan vid leverans och då kan man ju bara "koppla-och-spela" Men om du köper en beg box som kommer från en annan bil så måste någon med tillgång till TECH-2 (läs saab-verkstad eller välutrustad fristående sådan) programmera den boxen så den tillhör din bil, annars skall bilen inte starta (eller kanske gå kass?). Eller är din box från en ng900?
    Tack! Det hade jag ingen aning om.. men då har man lärt sig nått nytt..
    Jag hoppas verkligen att det är till en 9-3, då säljaren uppgett det. Får ta och höra med lite verkstäder vad de ska ha för att gifta in den. Köpte den för jag tänkte det var bra att ha en original. Tror du man kan kolla med serienumret att det är en 9-3 låda?

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Ja, det skall gå. Nu kan inte jag det, men någon som pysslar med proffsigt med att trimma bilar borde kunna se direkt på boxens nummer vart den hör hemma.

Liknande ämnen

  1. Är det för farligt? :)
    Av XGranis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 15:12
  2. APC av/på/av/på = skadligt/farligt?
    Av johanbostrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2006-06-16, 20:12
  3. [LÖST] T7 Styrbox 2002 vs T7 Styrbox 2005 - Skillnader
    Av ime95mos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 20:07
  4. farligt med cab?
    Av keiller i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 15:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •