Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: 3.0 turbo

  1. #1

    3.0 turbo

    hej.

    Jag skulle behøve lite info och bilder på 3.0 turbo motorn.

    sitter turbo'n mot froten, eller mot torpedoveggen?


    hva er "bore & stroke"? (86mm borr?)

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042

    Re: 3.0 turbo

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Nilsen
    hej.

    Jag skulle behøve lite info och bilder på 3.0 turbo motorn.

    sitter turbo'n mot froten, eller mot torpedoveggen?


    hva er "bore & stroke"? (86mm borr?)
    Är det 9-5 griffin du tänker på?

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  3. #3

    Re: 3.0 turbo

    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Nilsen
    hej.

    Jag skulle behøve lite info och bilder på 3.0 turbo motorn.

    sitter turbo'n mot froten, eller mot torpedoveggen?


    hva er "bore & stroke"? (86mm borr?)
    Är det 9-5 griffin du tänker på?

    Mvh sasse
    yes

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 153
    Turbon sitter mot fronten.

    Borr x slag kan jag inte tyvär.

  5. #5
    bilder på turbo?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798
    Borr x slag på 86 x 85 mm.

    Turbon är en Garrett GT17 utan wastegate. Turbinhus och grenrör är gjuten som en del. Motorn väger ca 195 kg och har gjutjärnsblock och aluminiumtoppar med två överliggande remdrivna kammar per bank. Cylindervinkeln är 54 grader.

    Motorn är i grunden från Opel, känner dock inte till deras beteckning på motorn.

  7. #7
    motorn heter x30xe som 3.0 och c25xe och x25xe som 2.5 hos opel.

    Jag har ljust at montera to saab turbo på en 3.0.

    men vet inte om det är plats mot torpedoveggen

    Skulle behöva lite bilder på turbo'n

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Borr x slag på 86 x 85 mm.

    Turbon är en Garrett GT17 utan wastegate. Turbinhus och grenrör är gjuten som en del. Motorn väger ca 195 kg och har gjutjärnsblock och aluminiumtoppar med två överliggande remdrivna kammar per bank. Cylindervinkeln är 54 grader.

    Motorn är i grunden från Opel, känner dock inte till deras beteckning på motorn.
    GT15 heter den väl ändå, eller!? Jag har alltid trott att det sitter en sådan i, men har ju inte själv kontrollerat med egna ögon.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    garrett gt1549 är rätt beteckning

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Borr x slag på 86 x 85 mm.

    Turbon är en Garrett GT17 utan wastegate. Turbinhus och grenrör är gjuten som en del. Motorn väger ca 195 kg och har gjutjärnsblock och aluminiumtoppar med två överliggande remdrivna kammar per bank. Cylindervinkeln är 54 grader.

    Motorn är i grunden från Opel, känner dock inte till deras beteckning på motorn.
    GT15 heter den väl ändå, eller!? Jag har alltid trott att det sitter en sådan i, men har ju inte själv kontrollerat med egna ögon.
    GT17 står det i den verkstadshandbok jag har, men det verkar finnas lite fel här och där i dem så GT15 kan stämma.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042

    Re: 3.0 turbo

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Nilsen
    hej.

    Jag skulle behøve lite info och bilder på 3.0 turbo motorn.

    sitter turbo'n mot froten, eller mot torpedoveggen?


    hva er "bore & stroke"? (86mm borr?)
    Bilder kommer här:





    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  12. #12
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409
    Gt15-49 är turbon..

    Liiiten sak.

    Att dubbelturbokonvertera blir halvsvårt,, tittar just nu på det,, visst går det,, isf en till gt15 max,,sen blir det för lite plats..

    Man vill ju ha lite marginal till dels generator,, torpedvägg, AC paket,,startmotor mm mm..

    Just nu jobbas det på att byta ut lill snigeln mot ett större dito,, GT30->+

    Känns som den hälsosammaste lösningen.. Hur man löser det med bägge bankarna är icke officielt.

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  2. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •