Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ev motorras på G?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159

    Ev motorras på G?

    Hejsan.
    Bakgrund
    Jag har haft en 9-3 aero -01 i mer än ett halvår nu och är i det stora hela rätt nöjd.
    När jag köpte bilen så bytte jag upp mig från en ng900S och hade ingen riktig referenspunkt utan tyckte att bilen gick som ett skott!
    Efter någon månad så la jag dock märke till att bilen inte alls laddade som den skulle eftersom att mätaren bara gick som max upp till halva gula oberoende av utetemperatur. Jag började att forska vidare i detta och installerade en laddtrycksmätare från Speedparts för att konstatera att bilen "bara" laddade 0.6 bar som max. För någon vecka sedan så kom jag fram till att det var backventilen vid vevhusventilationen som läckte och efter att ha bytt ut den här så laddade bilen runt 0.8- 1 bar. Bilen är helt orginal sånär som på ett öppet luftfilter från JR.

    Problemet
    Nu till problemet, någon vecka innan jag bytte backventilerna så tyckte jag mig höra ett svagt tickande ljud från högra sidan av motorrummet när jag satt i bilen. Om man gick ur och lyssnade under motorhuven så kan man nästan höra ett rasslande ljud där. Efter att jag hade bytt backventilerna så var det tyst i kanske en vecka och sedan kom det tillbaka igen. Detta uppkommer endast när motorn har blivit varm, tex när jag åker till och från jobbet vilket tar 15-20 min. Jag kan inte höra om det är varvtalsberoende eftersom att jag inte kan urskillja tickandet vid 2000varv. Det blir inte heller någon skillnad om ACCn är avstängd.
    Oljan är bytt vid 13000mil och bilen har i dagsläget gått 14300.

    Kan det vara ett oilsludge-relaterat fel eller är det bara jag som inbillar mig?
    Ska jag prova att byta olja och oljefilter och se om det blir någon ändring eller lämna in den på SAAB för att få ett kvalificerat uttalande?

    Andra tankar och ideér är välkomna såklart, man är ju nybörjare på det här

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Mycket möjligt att det är kamtransen, kolla spännaren, be att din servicebok är OK och åk in till Saab, be att dom tar ner tråget och kolla ev. lagerskador.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Testa att byta olja. om du skaffar ett filter så skaffar ja billig och bra olja till bilen så KAN vi nog lösa detta idag den 25/1 - 07..

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    Mycket möjligt att det är kamtransen, kolla spännaren, be att din servicebok är OK och åk in till Saab, be att dom tar ner tråget och kolla ev. lagerskador.
    Om det var motorgarantin du tänkte på så är den inte giltilg längre pga äldre ägare missat servicen med några mil.

    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Testa att byta olja. om du skaffar ett filter så skaffar ja billig och bra olja till bilen så KAN vi nog lösa detta idag den 25/1 - 07..
    Jobbar inte du idag? Skulle kunna åka till saab och köpa ett filter, kostar tydligen inte mycket. Jag antar att du har koll på hur man mäter kedjespännaren också, kan vi kanske kolla den samtidigt?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av dean
    Jobbar inte du idag? Skulle kunna åka till saab och köpa ett filter, kostar tydligen inte mycket. Jag antar att du har koll på hur man mäter kedjespännaren också, kan vi kanske kolla den samtidigt?
    jo visst jobbar ja men ja slutar kl 17 o ch då hinner vi med ett oljebyte med bra olja. Shell Helix Ultra, lika bra att nämna.

    Jag vet precis hur man mäter spännaren.

    dock känner ja mig inte på topp men vi kan göra det ändå.

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Jag är rätt övertygad om att din kedjesträckare är ute mer än 15mm, men om det är det ljudet du hör vet jag inte.

    Lycka till i alla fall!

Liknande ämnen

  1. Motorras!
    Av TurTure i forum Region Syd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-20, 00:38
  2. Motorras ?? 9-5 -01:a 2.0t
    Av miche.f i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 99
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 21:14
  3. [LÖST] Plötsligt stort oljeläckage, Motorras? OG9-5
    Av Pedda.p i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 09:30
  4. Motorras OG9-5 Aero Nordic steg3
    Av ouch i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 13:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •