Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Pajjade larmet? 9000cs-96

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    67

    Pajjade larmet? 9000cs-96

    Hejsan har fått problem med larmet på bilen Klantade till det i dag och ställde in bilen i garaget för att den skulle få tina upp sedan ut med bilen i kylan.När jag skulle ha bilen ett par timmar senare började det krångla.Larmade av bilen som vanligt blinkersen blinkade och den låste upp rev upp förardörren och då gick larmet.Gick att larma av med fjärren och bilen fungerade som vanligt nu till problemet.Bilen går ej att låsa med fjärren längre inga blink varken från diod lr blinkers startspärren går i efter ca 2min (diod blinkar/startar ej)och går att avaktivera med fjärren märkte att ena bakdörren hadde fryst ihop i låset(Gick ej att stänga efter man öppnat) Central låset fungerar när man använder nyckeln och bakluckan går att öppna med fjärren om det kan hjälpa till Vad f-n kan ha hänt?

    ps bakdörren tinad.ds

    Tacksam för förslag mvh//Andreas
    Kör:
    SAAB 9-5sc 2,0t-05 SAAB 9000cs 2,0t-96 SAAB 900T8 Konventerad till T16-88b

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Prova att lossa minuspolen på batteriet i några minuter.
    Tänk på att för att kunna koppla bort startspärren efter bilen har varit strömlös måste alla dörrar och huven vara stängda.
    Brukar ta en stund innan bilen reagerar på signalen från dosan efter att blivit "nollad"
    Bara att hålla ner knappen i några sekunder så ska bilen reagera om alla dörrar och huven är ordentligt stängda.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207
    Råkade ut för näst intill exakt samma sak (symtom)på min 97:a. Jag hade kört upp till norrland (ca 100 mil) en jul och bilen var rätt skitig så jag åkte till en automattvätt. Stora programmet. Det var lite dragit ute (typ -25) när jag kom ut från tvätten. Så man fick skippa kortbrallor. Här i Sthlm så brukar ju tvättar stänga när det är lite kallt. Sedan in i varmgarage under natten med öppna dörrar för att torka. Det var en lite sval morgon. Över -30 grader när jag plockade ut bilen dagen efter. Sedan åkte jag in till stan och parkerade bilen för att tokshoppa julklappar. Stod ute i kanske 5 timmar i -25 minus och när jag skulle hämta bilen så uppstod samma problem som du beskriver här. Kunde också larma av med fjärren när larmet tjöt som bäst. Men det satt hårt inne. Fjärren var iskall och seg efter ha legat i ytterfickan på dunjackan hela dagen.

    Bilen hostade igång i alla fall utan problem. Men efter en liten stunds körning när jag skulle ut fick E4 så fick tomgången fnatt, åkte upp och ned (mest ned) och instrumentbelysningen och färddator blinkade endast svagt. Bilen gick inte på tomgång och man fick hålla upp den med rejält med extra gas. Tog mig hem och in med bilen i garaget i alla fall, men det var spännande med tanke på att bilen gick som skit. Bröt all ström i bilen en stund och sedan fick bilen stå i garaget i ett drygt dygn innan jag tog fram den igen. Startade och allt var som vanligt.
    Felet har aldrig dykt upp igen. (ta i trä) Å andra sidan så har jag inte tvättat bilen när det har vart så kallt.

    Så det var väl fukt någonstans i kombination med kylan. Så har du tvättat bilen alt kallt väder och att det bildas kondens om bilen åker in i garage så är ju ett tips att låta den stå och torka ordentligt, gärna med extra värme och som här också beskrivs, bryta strömmen. Skulle kunna tänka mig att du också har fukt någonstans.

    Lycka till...!
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    67
    Petade väck batteripolen och nu funkar det kanon igen..
    Kör:
    SAAB 9-5sc 2,0t-05 SAAB 9000cs 2,0t-96 SAAB 900T8 Konventerad till T16-88b

Liknande ämnen

  1. Ang larmet på 9-5.
    Av saigon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 09:18
  2. köpte bil av privatperson som pajjade efter 7mil rättigheter
    Av nilsson-90 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-03-25, 01:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •