Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: funderingar kring renovering av spjällhus till T7

  1. #1

    funderingar kring renovering av spjällhus till T7

    Hej

    Tänkte att spjällhuset är ju ett ganska vanligt och dyrt problem som många förr eller senare åker på att byta.
    Nu undrar jag om det finns någon här som renoverat sitt spjällhus ?
    Tänkte att man borde kunna byta motorn, och de 4 potentiometrarna samt lite packningar och vips har man ett spjällhus som är som nytt.

    Någon som har undersökt vilken typ av potentiometrar och motor som sitter där ?
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Borde finnas en markad för tycker jag.

    Utbytessystem med stomme! Pratade med konrad här på forumet igår om spjällhus, skrotarna tog visst cirka 1700 för ett beg så då är det ju affär att laga upp ett.

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Tyvärr ser jag det som lite svårt att på ett vettigt sätt verkligen renovera spjällhusen. Pottarna är ju på inget vis "separata enheter som man köper på ELFA" precis. Själva motorn i sig är det SÄLLAN fel på. Bryta i sär skiten o byta några tåtar kanske kan hjälpa på vissa, möjligtvis kan rengörning hjälpa några till...

    Att genomföra en "renovering" o sedan på nå't vis kunna "garantera resultatet" skulle jag knappast våga mig på.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    166
    När jag obducerade mitt spjällhus efter byte kom jag fram till att felet var isoleringen på kablaget invändigt i spjällhuset.

    Isoleringen var stenhård och trillade i bitar när man rörde vid den, jag antog att problemet då var kortslutning vid vibration som gjorde att styrsystmet fick spader. Vid mätning på pottarna kunde jag inte se något onormalt.

    Om man skulle få för sig att renovera tror jag att lösningen är nya kablar samt nya packningar till axeln.

    //Mattias

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av mr_boney
    När jag obducerade mitt spjällhus efter byte kom jag fram till att felet var isoleringen på kablaget invändigt i spjällhuset.

    Isoleringen var stenhård och trillade i bitar när man rörde vid den, jag antog att problemet då var kortslutning vid vibration som gjorde att styrsystmet fick spader. Vid mätning på pottarna kunde jag inte se något onormalt.

    Om man skulle få för sig att renovera tror jag att lösningen är nya kablar samt nya packningar till axeln.

    //Mattias
    Precis vad jag satt och tänkte på...har sett någon instruktion med bilder på hur man kunde lägga på krympsland kring kablarna....
    Finns det någon yta att fästa de nya kablarna på eller kanske man kan skarva?
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Säkerligen men som tidigare nämnts så ska man ju kunna garantera funktionen på dem om man säljer dem som bytes. Lite fånigt att byta kablar i dem och sen få tillbaka 80% av dem för att det ändå är nåt annat som fuskar. Då har nog affärsiden fått sig en törn..........
    Då får man nog rigga upp nån form av testrigg så man vet att de är okej.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    166
    Jag hade inte tänkt att sälja mitt, utan snarare ha det kvar för utbyte då mitt "nya" us från skroten tackar för sig.

    Skarv och krympslang är nog inte rätt metod, jag röstar på bättre kabel och lödkolv.

    //Mattias

  8. #8

    gasspjäll

    Isoleringen på trådarna verkar vara av väldigt dålig kvalitet.
    När det dessutom verkar vara lite "hipp som happ" hur man lött trådarna på lödöronen, så är det väldigt nära till att det blir kortis/överledning.
    Själva "pottarna" är stift som löper på kopparlaminatbanor som
    lär vara ganska okänsliga för ev oljekladd från vevhusventen.

    Eftersom det är HELLA som tillverkar dom försökte jag få svar från
    svenska gen-agenten om de kände till problemet.
    Dom hade naturligtvis inte hört talas om något problem.

    Kolla trådarna inna ni byter sjället.

    mvh
    loca

  9. #9
    Mycket intressant att dom lyckats göra bra pottar men att kablarna inte klarar miljön. Med tanke på vad saab tar för ett nytt spjällhus så kan det vara ide att försöka laga.
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    78

    Hej
    Är det någon som har bilder på detta. och om någon har ett spjällhus
    som man kan låna ett tag, så kan jag kan ta fram ett nytt kretskort
    till detta. Har kontakt med ett elekronikföretag som gör kretskort.
    Så att jag kan återkomma med ett pris på detta.
    Mvh Doffen

Liknande ämnen

  1. Funderingar kring instrumentpaneler till 9-5 '00
    Av ChristianL i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-13, 13:10
  2. Funderingar kring att byta till B234E/L/R i 9000 B204E
    Av Xmit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-14, 16:11
  3. Funderingar kring tryckrören till og9-3 aero
    Av Magnus Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-16, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •