Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kan magnetventil ge CE?? uppdaterad!!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508

    Kan magnetventil ge CE?? uppdaterad!!

    Har teroriserat här på forumet ett tag om att min CE lampa lyser och bilen verkar gå fett! CE lampan indikerar för temgivare på insugsröret!

    Byt den kontakten och givarn kollat ev, läckage inget resultat! Så ska byta lamabdasond till helgen var de tänkt. Men nu när ja fläckte 5ans säkring så har inte lampan börjat lysa (brukar komma å gå).
    Bilen går perfekt i grundladd, då är inte wg fr hård va? För bilen har överladdat en del men har kännts som ett sätt att kompensera att den gått fett, för den har dragit mkt bensin och bluddrat en del!

    Nu till saken vad kan Magnetventilen ha med CE lampan att göra?? Eller är det för att det laddar mer och behövs bättre blandning??
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Jag ser inte riktigt kopplingen mellan tempgivarens felkod och dina lambda-problem...

    Den bör rimligtvis inte sätta felkod på tempgivaren vid blandningsfel. Någon skrev däremot att man kan få felkod på tempgivaren då termostaten är defekt. Troligtvis utvärderar den tempgivarens signal efter en viss tid och om den då inte överstiger/understiger ett visst tröskelvärde så sätts felkod.
    Man lär så länge man lever.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    Termostaten bytte ja förra veckan å gjorde ingen skillnad! Men har läst om flera som fått andra felkoder än just lambda men vet inte tänkte det var värt ett försök? Känns som de ligger nära tillhands då det känns som blandningen inte är hundra med sotiga stift osv.
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Om du bytt termostat och tempgivaren så skulle jag gå på o mäta kablaget.
    Har mycket svårt o tro att den sätter felkod på insugstemp om det är lambda-relaterat. Men tillslut får man gå på allt o kolla...

    Vad är det för årsmodell/styrsystem?
    Att kolla lite data via diagnos är ett smidigt sätt att felsöka om möjligheten finns.
    Man lär så länge man lever.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    Är en 9000 -94a alltså T5.

    Vilket kablage ska ja mäta å vad ska ja få fram av det?? Till saken hör att förre ägaren vet ja haft problem med lambdasonden. Så han har satt dit en extra jord.
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    Har nu haft ner min magnetventil och mätt på den och har bara 3ohm på två av stiftena och inte som det står i FAQ även låsningen verkar inte stämma så troligen är MV kass!

    Men nu till frågan! Så ja menade när ja skapade dena tråden men formulerade mig klumpigt inte så lätt att förstå!

    Som det är nu överladdar bilen troligen pga MV är kass kan det i sin tur göra att styrsystemet försöker kompensera med höjd bränsleförbrukning? Och därigenom kommer ojämn gång och CE! Iof så brukar min bil gå ojämt på tomgågn och utan nått större laddtryck men tyckte den gick något bättre när ja drog 5ans säkring!

    Ska testa å dra säkringen och nollställa boxen och se om CE kommer efter 2-3 mil som det är nu efter varje gång man nollat boxen! CE kommer och på de mkt hög bränsleförbrukning!

    Har nämligen skaffat en ny lambda som ja tänkte klämma dit imorn men kanske bättre att vänta tills man testat en ny mv?? Är det farligt att köra med trimbox när man bara kör på GLT??

    Va ute och mäte på drivsteget i styrboxen och det var helt enligt anvisningarna i FAQ däremot stog de på boxen saab 9000 aero! Så kanske inte är överladd bara en värre box än ja trodde blir till att ringa speedparts imorn!
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

Liknande ämnen

  1. T-röd goes E85 uppdaterad 1/10 -07
    Av gamle svarten i forum Projekt
    Svar: 77
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 20:17
  2. Tällbergsträff 20/8 Uppdaterad 11/8!
    Av Canada2000 i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 21:38
  3. Laddtryckfrågor T5 {Uppdaterad!}
    Av Airflow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 17:26
  4. Bilder på min 9-5a! (uppdaterad)
    Av Adde_S2 i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-07-09, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •