Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Är min bil kass?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    258

    Är min bil kass?

    Idag när man körde till jobbet så var det en aning snömodd på vägarna.
    Man riktigt kände hur bilen bara flöt uppe på modden utan att man hade kontroll på den. Det känns som om bakvagnen inte väger ett dyft och kan komma farande närsom...
    Jag fick ligga som en bromskloss ute på vägen idag och när det blev dubbelfiligt så susade bil efter bil om, Passater, minibussar, SUVs nån 9-5...det gick bara inte att köra fortare för då hade jag hamnat i diket alltså.

    När jag kom till en liten rondell utan några bilar så provade jag svänga lite extra och den bara gled med bakändan lite lätt.

    FY FAN vilken kass väghållning det är i 9000 !!!!

    Min gamla 900 bara skar fram vartsom...

    Är 9-5 likadan? Annars får man ta och byta "ner" sig innan man hamnar i diket.

    (var bara tvungen att avreagera mig lite...)
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 942
    Det du beskriver känner jag verkligen inte igen från min 9000. Har du schyssta stötdämpare? Hur känns väghållningen när det är barmark?

    Nog för att og900 är svårslagen när det gäller körning i halt väglag men en original 9000 med schyssta däck o stötdämpare går det absolut att köra onödigt fort med även när det är snö på vägen...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    217
    Det låter lite som när jag var ut och åkte skidor med artontummarna i höstas. Har du smala fina däck? :-)
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    258
    Kanske inte världens nyaste däck men rätt många dubbar kvar... tror det sitter ett par Gislaved Nordfrost på 185 bara, så smaldäck som tusan
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    432
    Dubbarna har du ingen nytta av när det är snömodd, då är det bra mönsterdjup och en mjuk gummiblandning som gäller. Kan vara så att däcken är lite för gamla och torra.

    Men som sagt tidigare så är fräsha stötdämpare viktigt också..

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 632
    Citat Ursprungligen postat av synthetic
    Kanske inte världens nyaste däck men rätt många dubbar kvar... tror det sitter ett par Gislaved Nordfrost på 185 bara, så smaldäck som tusan
    Smala däck är underbart vintertid... Kör på 175or på min skoda pickup nu... Skär igenom bra, greppar bra, trots att däcken är halvgamla och halvsletna... Blir det nya så blir det ännu smalare tror jag... (sommar däcken är 165or)

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 173
    Citat Ursprungligen postat av synthetic
    Kanske inte världens nyaste däck men rätt många dubbar kvar... tror det sitter ett par Gislaved Nordfrost på 185 bara, så smaldäck som tusan
    Nu är det så en gång för alla att övertron på så smala däck som möjligt är, i mitt personliga tycke, farliga råd.

    Varför är en CSE reggad med 195/65-15 std?
    Jo, för att chassit är rätt mjukt satt på de sista årsmodellerna.
    Sen vad gäller Gnisslaved Slingerfrost, i 185-bredd, så måste de ha typ belastningsindex över 91 för att funka på den bil du har. Och sen typ 2,5-2,6 kilo ringtryck.
    Har du kollat fälgbredden?

    Ska vara 6JX15. Många 9000 kör omkring med og900-hjul som är 5½JX15. I kombination med 185;or blir det jättevingligt jmf 6 tum breda hjul.
    Har 17 vintrars erfarenhet av just 9000. 80-talarna var inte lika känsliga. Där gällde det mer att se upp med fälgbredden. I och med CS-karossens intåg blev det lite mer å tänka på.
    Efter ca 30000 mils vinterkörning med 9000 så är iaf mitt recept följande:
    Nokian Hakkapelitta 4. 195/65-15 95H. Kostar lite grann, men klart värda sitt pris.
    Hakka 5 har jag inte haft ännu, men de är lite mjukare och borde då inte komma till sin rätt på samma sätt som hakka 4.

    Mao. Skicka nordfrostarna och byt till bättre.
    Och man ska alltid ha de bästa däcken bak.
    Göran
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  8. #8
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 967
    Medlem#
    7042
    har haft 6 saabar varav 2 9000 och de är båda 2 suveräna vinterbilar. min kompis krockade sin 900 näsr han körde bakom mig pga av den gled av vägen.

    9000 är den bästa vinterbilen jag någonsin kört.
    ligger som ett strykjärn på vintervägar! (nästan)

    p.s jätte roliga att handbroms sladda med okså..
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm / Sörmland
    Inlägg
    184
    Jag kör på 225or nu i vinter och bilen går klockrent.. Går stadigt och bra grepp. Men sen kanske ESP gör sitt vad vet jag..
    9-5 Aero -05 Chiliröd
    http://www.garaget.org/wazy_

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196
    Bästa bil jag har kört på vintern är og900!! Jag har en 900 och en 9000 sedan 7år så jag vet.

    Varför skulle Hakka vara bättre än nordfrost 5 ? de vann ju de senaste testerna över Hakkas senaste dubbade.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    20
    känner inte igen beteendet alls !!
    är nu inne på min tredje 9000 ( alla turbo) och tycker nog att det är en
    av de tryggare/vägsäkrare vinterbilarna jag haft , visserligen börjar den väl helt ärligt bli något gammal , men tycker ändå inte den ligger så långt efter de nyare bilarna i vinterväglag ,

    kör i och för sig på sprillans nya Michelin Ivalo(205/60/15) , men har tidigare haft betydligt sämre däck och ändå varit nöjd!

    låter som om det kanske är något annat fel på bilen.....

    bytte precis lite bussningar i framvagnen då jag tyckte den var lite sladdrig i motorvägsfart och vid acceleration , blev MYCKET bättre efter bytet...
    Det är inte farten som dödar, det är det hastiga stoppet....

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Har en 2,3 CS sin gått 21 000 mil med originaldämpare. Har dubbade Semperit 195/65 på 6 tums fälg. Andra vintern nu och jag tycker den går väldigt bra och tryggt. Har väl inte hårdkört direkt men några slängtendenser bak har jag inte känt
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    681
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Bästa bil jag har kört på vintern är og900!! Jag har en 900 och en 9000 sedan 7år så jag vet.

    M.V.H.
    Tycker faktiskt saab 96 är en riktigt bra vinterbil också. Kör själv en sådan i snön nu.
    Som svar till trådskaparen kan jag dock säga att jag inte heller känner igen det beteendet på en 9000.
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    24
    Hade samma känsla förra vintern när jag köpte saaben.
    Vinglig/hal som f*n i baken.
    Nya vinterdäck (continental winterviking) i år och bilen är helt annorlunda.

    Byt däck mao.
    Bruksbil: SAAB 9000 CSE LTT -95

    Busbil: VW Golf GTi 8v -88A

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    9000 är ok på vintern även om 9-5 är favoritvinterbilen, däremot ng900 och og 9-3 är rena skräcken oavsett däck.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 173
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Bästa bil jag har kört på vintern är og900!! Jag har en 900 och en 9000 sedan 7år så jag vet.

    Varför skulle Hakka vara bättre än nordfrost 5 ? de vann ju de senaste testerna över Hakkas senaste dubbade.

    M.V.H.
    Jag läste ochså detta. Men de är ju testade med en Skoda. I 16" dessutom. 215 breda. Ett allt annat än rättvisande test. Och tester som denna är ju rätt triggade. Skodan har inte världens stadigaste chassi. Även om den modellen är stadigare än snikversionerna.
    Min meck fick köpa däck genom jobbet till sin 9000. 16" 205/55 GY UG500 fulldubbat. Dessa är mjuka i sidorna och får en Aero att slingra med bakvagnen. Och jag vet att även nordfrost är av mjuk komfortmodell. Oavsett siffra 1,2,3,4 eller 5. Funkar bra på många bilmodeller. Men inte på Saab 9000!
    Läste på lite och min 02;a rekommenderas 205/55-16. Från -03 ska de va 215/55-16 på Aeron.

    Vår kanske sista 9000 går på 195/65-15. Som nästa alla våra har gjort. Just nu GY UG500 fram och Hakker bak, pga 2 satans punkteringar i höstas. La hakkorna bak, för det är ju allmänt känt att en 9000 ska ha stadigast stadiga bak. Rena lokkänslan. Som det ska vara.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    258
    Köpte nytt igår, blev några lättmetall-fälgar (DIVA nånting) 6,5x15 med Michelin-däck. Är mkt bättre nu, har inte vågat köra så fort/provocerat efter de incidenter man höll på att råka ut för....
    Tycker man är så skräckslagen nu att det känns som bilen sladdar hela tiden...
    Återkommer i frågan, minns ej just nu exakt vilka Michelin det blev men jag tror det är dessa fälgar iaf...fast med 4-hål...
    http://www.hjullagret.nu/?pid=170759
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 959
    Japp V4an är nog rätt så oslagbar i framkomlighet. När bilarna är i vägen så gasar man på, och när man ska igenom modsträngarna är det bara att släppa gasen och låta den frihjula. När dom andra håller 70-80km/h så kan man lungt hålla 110-120km/h med V4an, ända tills man ska bromsa för då går det åt pipsvängen. Men bromsen är för fegisar

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 173
    Citat Ursprungligen postat av synthetic
    Köpte nytt igår, blev några lättmetall-fälgar (DIVA nånting) 6,5x15 med Michelin-däck. Är mkt bättre nu, har inte vågat köra så fort/provocerat efter de incidenter man höll på att råka ut för....
    Tycker man är så skräckslagen nu att det känns som bilen sladdar hela tiden...
    Återkommer i frågan, minns ej just nu exakt vilka Michelin det blev men jag tror det är dessa fälgar iaf...fast med 4-hål...
    http://www.hjullagret.nu/?pid=170759
    Har du koll på stötdämparna bak förresten? Michelin finns ju i rätt viktklass iaf. Och du ska ha 195/65-15 91"och nån bokstav jag aldrig kommer ihåg". Glöm smalare på den kärran. Och med den bredden på fälg sabbar man 185;or rätt snabbt.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    258
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Citat Ursprungligen postat av synthetic
    Köpte nytt igår, blev några lättmetall-fälgar (DIVA nånting) 6,5x15 med Michelin-däck. Är mkt bättre nu, har inte vågat köra så fort/provocerat efter de incidenter man höll på att råka ut för....
    Tycker man är så skräckslagen nu att det känns som bilen sladdar hela tiden...
    Återkommer i frågan, minns ej just nu exakt vilka Michelin det blev men jag tror det är dessa fälgar iaf...fast med 4-hål...
    http://www.hjullagret.nu/?pid=170759
    Har du koll på stötdämparna bak förresten? Michelin finns ju i rätt viktklass iaf. Och du ska ha 195/65-15 91"och nån bokstav jag aldrig kommer ihåg". Glöm smalare på den kärran. Och med den bredden på fälg sabbar man 185;or rätt snabbt.
    Vi har inte kollat dämparna mer än att gunga bilen lite o kolla hur den beter sig...verkar OK tycker farsan...som har 9-5 Aero.
    X-Ice North tror jag Michelin hette, 195/65-15... minns inte heller vilken bokstav det var, skall kika imorgon.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

Liknande ämnen

  1. Symtom på kass bakre länkarmsbussning? (Update! Kass diff)
    Av Jocke.T i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 15:56
  2. Kass AMP1 eller Kass (E)HU?
    Av 9-3 Vector i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 09:26
  3. CD kass
    Av Airforce i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 01:24
  4. MV Kass?
    Av Ahgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 12:38
  5. Kass Di?
    Av NORLUND i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-08, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •