Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Uppgradera 300-stereon i 9-3ss

  1. #1

    Uppgradera 300-stereon i 9-3ss

    Jag blev sjukt besviken på ljudet, trots att mina förväntningar var låga, efter att ha läst alla inlägg här. Hade AS2:an i min 9-5:a och det lät bättre.

    Nu till själva frågan:


    1. De flesta verkar börja med framsystemet som är det viktigaste såklart. Merparten verkar köra Infinity men andra kicker. Tydligen så är det även de som tryckt in sep diskant och en 3,5" "icke-koax", vad rek?

    2. Centern som sitter nu tycker jag spelar för högt. Det blir ingen stor ljudbild av det utan känns väldigt snävt på ngt sätt(svårt att beskriva ljud) Är det centerns fel eller är frontarnas diskanter felriktade eller ngt? Den skall väl bytas till samma tillverkare som man väljer till frontar?

    3. Bak är ju KATASTROF! Funderade starkt på att bilhandlarn förmodligen lurat mig att det var stora stereon, tills jag tryckte nyllet under hatthyllan och såg 6-9:orna. Jag var tvungen att känna med fingrarna på elementet underifrån för att tro att de verkligen var inkopplade. Ni som hört 300-systemet vet säkert vad jag menar. Sittandes i förarstolen så krävs det full bas för att det ska höras att det är en större högtalare som sitter där bak. Men så kan man inte ha det!! Vad bör man tänka på i 6*9 väg? Någon speciell som rek som inte ligger för högt i pris. Gillade inifinti i min gamla bil. Focal är ett annat. Är det lönt att byta till en bättre högtalare bak utan att byta slutsteg? Vilket ska man satsa mesta på 4":arna eller 6*9:orna?

    Vore bra för att få lite tips, gärna tex hur man byter bakhögtalarna. De är ju skruvade ovanifrån. Kan man ta bort bara högtalargallret eller vad rek?
    9-5 2.3t Biopower -08
    9-3ss AERO -03(såld)
    9-5 Aero -02(såld)

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 196
    Medlem#
    6124
    Hej

    Här finns mycket info om 9-3SS ljudsystem och ombyggnad http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=162959

    Mvh Håkan

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    Hej

    Först och främst, som inom all hifi så gäller "skit in - skit ut". Det blir inte hur bra som helst med original huvudenhet/steg.

    1. Många som använt Infinitys 3,5" koaxer med bra resultat. Jag hade själv lagt en slant till och använt separat 3,5" mellanreg och diskanter.
    Har hört väldigt mycket gott om Trius 3,5"-mellanreg. Används flitigt i billjudstävlingar. Säljs av N-core (n-core.se) Kostar 1000kr/par. Diskanter finns väldigt mycket bra att välja på, kan bla rek DLS dyrare serier. Har haft UR1 och IR1 innan som jag trivs bra med. De ligger väl runt tusenlappen paret de med. Focals TN52 är fina de med, har de i vinterbilen för tillfället.
    Men det blir ju mer pengar än koax-lösningen, helt klart.
    Om man ändå tänkt behålla original HU och steg kanske det inte motsvarar insatsen jämfört med koaxerna.

    2. centern bör låta så likt hö/vä mellanreg som möjligt, det bästa är att använda samma element, eller ivf element ur samma serie. Du behöver dock ingen diskant till centern om du väljer separata element till vä/hö.

  4. #4
    Det får alltså plats att trycka ner en 3.5" mellan reg och en diskant i "hålet". Vill ju inte att diskanten skall synas.

    Vissa har satt koaxer bak men spelar de verkligen hela reg så man har nytta av det?

    Hur bör jag göra med 6*9:orna - byta eller låta vara kvar? Kan man ställa steget så de spelar lite mer?
    9-5 2.3t Biopower -08
    9-3ss AERO -03(såld)
    9-5 Aero -02(såld)

  5. #5
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Silverpilen
    Det får alltså plats att trycka ner en 3.5" mellan reg och en diskant i "hålet". Vill ju inte att diskanten skall synas.

    Vissa har satt koaxer bak men spelar de verkligen hela reg så man har nytta av det?

    Hur bör jag göra med 6*9:orna - byta eller låta vara kvar? Kan man ställa steget så de spelar lite mer?
    De i hyllan spelar "hela" registret, men med lite skum EQ-inställning så skillnaden blir minimal med bra högtalare.

    Det går INTE att ställa nivån på steget till 6x9 högtalarna.

    Mvh Stoffe (som är nöjd med sin stereo numera)

  6. #6
    Är det ngn som har uppgifter på vilka kablar som är + och - i bilen?
    9-5 2.3t Biopower -08
    9-3ss AERO -03(såld)
    9-5 Aero -02(såld)

Liknande ämnen

  1. Uppgradera stereon...
    Av Red Devil i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-21, 13:45
  2. Uppgradera stereon i 9-3SC -06
    Av Hannnes i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-15, 19:31
  3. Stereon död på og9-3
    Av Rikardm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-05, 09:37
  4. Uppgradera stereon AS2-AS3 9-5 Aero -00
    Av Delerium i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-01, 00:47
  5. Uppgradera AS2 stereon
    Av Gothmog II i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 10:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •