Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Fråga om nollmarkeringarna

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    15

    Fråga om nollmarkeringarna

    Halloj.

    Så var man saabägare igen, är närmare 5 år sedan sist men när chansen att köpa en CSE 2,3T 1994 till bra pris dök upp och jag just kvaddat min audi i en viltolycka så slog jag till på direkten.

    Nu till min undran.
    Förra ägaren körde motorn varm i augusti då han var på husvagnssemester på öland. en lokal verkstad planade toppen och bytte kylare (då den var orsaken till varmgången). Enligt förra ägaren så har bilen alltid sedan dess varit svårstartad vid kall motor, man får ge den lite gas vid startögonblicket. Då jag är mekaniker själv och driver egen verkstad så såg jag inte detta som något problem, bieln gick dessutom endast på GLT. Jag kollade lite på det hela igår när jag fick lite tid över och fann följande:

    *C & W på MV var omkastade nere vid turbon = laddtrycket är fixat.
    *Nedre fästbult till ac kompressorn saknades vilket gav kraftig vibration mellan 1000-1400rpm. - fixat.
    *ev står inte veven rätt i förhållande till kamarna.

    Min fråga är nu.

    Iom att det är kortmotorn 94- kan tilläggas att det är en fullturbo 200hk med automat. Så finns vad jag förstått inte någon nollpunkt bak på motorn. Det jag funnit är en markering klockan 12:00 på bröstkåpan samt en urfasning på remskivans bakkant (mot motorn) som jag antar ska ligga mitt för markeringen? När den ligger mitt för markeringen och motorn är enligt cyl 1 i ÖDP så ligger kammarna en bit innan sina markeringar, om jag ställer kammarna rätt så är remskivans markeringca: 1,5cm framför (medsols) makreringen på remskivan & kolv 1 är redan en bit påväg ner.
    Kan det då stämma att enligt min teori verkstan på öland fåttkedjan ett kugg fel nere på veven och det i sin tur ger problemet med svårstarten vid kall motor?

    Är väldigt tacksam för svar på detta, känns som att jag inte riktigt har tid till att riva ner det hela om det skulle visa sig att det inte avhjälper problemet.

    Och så en annan snabbfråga: Var får man tag på stötfångarbalk bak till bästa pris? Fick anm på korrosionsangrepp på min.

    Mvh.
    Gurre
    Jag verkar tycka om svensk kvalitet, Saab 9000cs 2,3T, Saab ng 900 2,0 1995, Volvo 945 Gl -91

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Angående nollning av kammarna så är det fel om remskivans markering är 1,5 cm fel när kammarna står i nolläge. Du behöver inte ner och riva vid vevaxeldrevet för att fixa detta. Sätt vevaxeln i nolläge (ÖDP.) och lossa ventilkåpan + spännaren, sätt kammarna i nolläge och kedjan därefter, dra sedan runt motorn ett varv med spännaren monterad och kolla att markeringarna stämmer.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    15
    Japp, då var min teori rätt, 1,5cm borde motsvara ett kugg enligt min mening. Ja, självklart så river man inte nederdelen, är betydligt lättare att göra som du säger, kompensera veven vid kamarna istället. Det är lite pyssel men helt klart värt det om man ser till att det är fruktansvärt irreterande med tråkiga kallstarter. Tackar och bockar för det snabba svaret!
    Jag verkar tycka om svensk kvalitet, Saab 9000cs 2,3T, Saab ng 900 2,0 1995, Volvo 945 Gl -91

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    15
    Har nu flyttat kamarna ett kugg fram, sedan dragit runt motorn förhand igen och vad finner jag, jo att kamarna nu ligger före istället dvs, tidiga istället för sena. Markeringen på remskivan ligger nu ca: 0,5-1cm före ÖDP när kamarna står mitt för sina markeringar på överfallen.
    Min första tanke nu är att kedjan helt enkelt längt sig så pass mycket att den ger den tidigare "sena" ventilöppningen vilken nu är en "tidig" öppning sedan jag flyttade ett kugg. Vilket är bäst? Bra fråga, det kommer at utvisas vid start och provkörning, avståndet är dock inte lika stort åt det här hållet som det var åt andra men det är ju inte rätt heller.

    I mina program såsom Autodata exempelvis finns det inte korrekt information om nollpunkten på bröstkåpa resp remskiva, någon som har en bild på detta för kortmotorn 2,3T 1994 m trionic?

    Några idéer?

    /Gurre
    Jag verkar tycka om svensk kvalitet, Saab 9000cs 2,3T, Saab ng 900 2,0 1995, Volvo 945 Gl -91

  5. #5

    Kamkedjemärkning.

    När jag var osäker på markeringarna tog jag fram den
    gamla beprövade skruvmejseln i ettans tändstiftshål.
    När kolven är i övre vändläge ligger kamaxelmärkningen
    lite före med nya drev och kedja. Alltefter grejerna nöts flyttas
    märkningen till att hamna efter.
    Om du blev klokare av detta vete gudarna.

    mvh
    loca

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    15
    Jovars, den beprövade skruvmejseln har varit framme och jag kan inte få det till annat än att det är den markering jag kör efter som gäller.
    Jo, självklart så är det så att kedjan är sliten och har längt sig till följd av det. Som den ligger nu ligger den aningen före och frågan är somsagt, vilket är att föredra, före eller efter. Jag körde bilen hem igår och till jobbet idag och upplever att jag har lite hårdare gång nu med aningens mer vibrationer än tidigare. Skulle nog nästan föredra att köra med sen inställning istället men är nu inne på att byta ut kedjan om jag river det igen, är lika bra att få det gjort. Kamdreven är i nyskick, veven vet jag ej i nuläget.
    Jag verkar tycka om svensk kvalitet, Saab 9000cs 2,3T, Saab ng 900 2,0 1995, Volvo 945 Gl -91

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    När veven är nollad, så står i regel markeringen ca 1mm innan på kammarna jämfört med överfallen, detta är helt normalt. Kolla även på strecken på kamdreven på yttersidan, när motorn är nollad. Avgaskammens streck brukar stå rakt upp, medans insugningskammens brukar tippa nån millimeter mot avgas (medsols).

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    15
    DET var ett klockrent svar på min fråga.
    Tackar och Bockar!
    Jag verkar tycka om svensk kvalitet, Saab 9000cs 2,3T, Saab ng 900 2,0 1995, Volvo 945 Gl -91

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skillnad på "kort" vs "lång" topp
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 20:45
  2. sid fråga
    Av d_l84 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 00:23
  3. DI fråga
    Av Luckyluke i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 23:07
  4. intercooler fråga å Kedje fråga
    Av viggenmicke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-03, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •