Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Fråga om nollmarkeringarna

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    15

    Fråga om nollmarkeringarna

    Halloj.

    Så var man saabägare igen, är närmare 5 år sedan sist men när chansen att köpa en CSE 2,3T 1994 till bra pris dök upp och jag just kvaddat min audi i en viltolycka så slog jag till på direkten.

    Nu till min undran.
    Förra ägaren körde motorn varm i augusti då han var på husvagnssemester på öland. en lokal verkstad planade toppen och bytte kylare (då den var orsaken till varmgången). Enligt förra ägaren så har bilen alltid sedan dess varit svårstartad vid kall motor, man får ge den lite gas vid startögonblicket. Då jag är mekaniker själv och driver egen verkstad så såg jag inte detta som något problem, bieln gick dessutom endast på GLT. Jag kollade lite på det hela igår när jag fick lite tid över och fann följande:

    *C & W på MV var omkastade nere vid turbon = laddtrycket är fixat.
    *Nedre fästbult till ac kompressorn saknades vilket gav kraftig vibration mellan 1000-1400rpm. - fixat.
    *ev står inte veven rätt i förhållande till kamarna.

    Min fråga är nu.

    Iom att det är kortmotorn 94- kan tilläggas att det är en fullturbo 200hk med automat. Så finns vad jag förstått inte någon nollpunkt bak på motorn. Det jag funnit är en markering klockan 12:00 på bröstkåpan samt en urfasning på remskivans bakkant (mot motorn) som jag antar ska ligga mitt för markeringen? När den ligger mitt för markeringen och motorn är enligt cyl 1 i ÖDP så ligger kammarna en bit innan sina markeringar, om jag ställer kammarna rätt så är remskivans markeringca: 1,5cm framför (medsols) makreringen på remskivan & kolv 1 är redan en bit påväg ner.
    Kan det då stämma att enligt min teori verkstan på öland fåttkedjan ett kugg fel nere på veven och det i sin tur ger problemet med svårstarten vid kall motor?