Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: glapp i styraxeln og900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    233

    glapp i styraxeln og900

    Stora problem...
    Har haft ratten urmonterad och när jag har satt tillbaks den så finns det ett axiellt glapp på ca 3 cm. Glappet är alltså inte i ratten utan nånstans mittemellan ratten och den första knuten under instrumentbrädan. Kan det vara så att jag har brukat så mycket våld att jag har pajat nåntnig som ska paja vid krock?
    Vad göra? Är det bara att riva ut hela jävla rattaxeln och byta till en annan? eller har nån ett bättre förslag?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    494
    Hej!

    Kolla korset nere vid pedalerna ifall det har lossnat, även det i motorrummet vid torpedväggen.

    EDIT: läste slarvigt säkert du spänt muttern rätt vid ratten och kommit rätt i splainsen?

    MvH Niklasson

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    233
    Jodå, samtliga knutar/kors är åtdragna samt ratten. Jag kan se glappet nu faktiskt. Styraxeln är teleskopisk och det är mitt under mätartavlorna unbgefär som den yttre axeln glappar i förhållande till den inre. Mycket svårt att komma åt, men i pricip borde man väl kunna svetsa ihop skiten, eller?
    Är det ingen som varit ute för samma grej?

  4. #4
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 144
    Citat Ursprungligen postat av razmataz
    Jodå, samtliga knutar/kors är åtdragna samt ratten. Jag kan se glappet nu faktiskt. Styraxeln är teleskopisk och det är mitt under mätartavlorna unbgefär som den yttre axeln glappar i förhållande till den inre. Mycket svårt att komma åt, men i pricip borde man väl kunna svetsa ihop skiten, eller?
    Är det ingen som varit ute för samma grej?
    Anledningen till att rattstången är teleskopisk är för att den ska ge efter och ta upp krafter vid krock. Vore inte särskilt smart att stumsvetsa den, eller hur?

    Om rattstången är hopplöst glapp borde det inte vara så svårt att fixa en bättre begagnad att byta till.

    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    233
    nix, stumsvetsa hade jag inte tänkt, bara precis så mycket att den håller ihop vid normal körning, alltså en liten svetsloppa nånstans i kanten.

    Fråga: Om man lossar på den första knuten, den under isntrumentpanelen, kan man då dra ut hela rattstången? eller måste man avlägsna hela fästet/hållaren först?
    Var för jäkla hispig för att tänka på detta när jag höll på idag, visst borde man kunna göra det?
    Har nån en sprängskiss förresten?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932
    Lustigt, jag har exakt samma sak på min Grålle! (Aero 198. Den ratten har vart väck också, och det är ca 2 till 3 cm axiellt glapp. När jag tog loss och flyttade ratten igen "ett hack" och drog åt så var det borta, då var ratten dessutom rak igen, men plötsligt när jag råkade rycka till ett tag senare så kom glappet igen! Jag får väl dra bulten igen utav bara h----e.

    Så det verkar kunna hända när man drar loss grejorna....
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    233
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Så det verkar kunna hända när man drar loss grejorna....
    Nix så enkelt är det inte. Brukar man för mycket våld kollapsar teleskopaxeln helt enkelt, det ska inte ha nån betydelse hur hårt man drar åt nånting.

    Vad som stör mig lite är att det är i princip omöjligt att plocka ut axeln ur rattställsburen. Så antingen sticker man in svetsen på ett ställe och svetsar lite vid kanten på teleskopaxeln, eller så byter man hela skiten, rattställ och axel.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    Citat Ursprungligen postat av razmataz
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Så det verkar kunna hända när man drar loss grejorna....
    Nix så enkelt är det inte. Brukar man för mycket våld kollapsar teleskopaxeln helt enkelt, det ska inte ha nån betydelse hur hårt man drar åt nånting.

    Vad som stör mig lite är att det är i princip omöjligt att plocka ut axeln ur rattställsburen. Så antingen sticker man in svetsen på ett ställe och svetsar lite vid kanten på teleskopaxeln, eller så byter man hela skiten, rattställ och axel.
    Går bra att loppa fast den som du tänker, har gjort så på många 900or..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    233
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Går bra att loppa fast den som du tänker, har gjort så på många 900or..
    Vad bra! Då ska jag göra det imorn

Liknande ämnen

  1. AUX Glapp 9-3 SC -07
    Av In_Sweden i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-05-03, 14:26
  2. Glapp i AUX i nya 9-3
    Av -Rickard- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 14:51
  3. Glapp vid fjädermontage og900
    Av jonka i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 10:34
  4. hur glapp ska kamkedjan vara? og900
    Av razmataz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 20:32
  5. Glapp
    Av Tryffeln i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 12:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •