Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kan man överbelasta ESP:n?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101

    Kan man överbelasta ESP:n?

    Hoppas det är rätt forumsdel

    Eftersom det är första vintern i min 9-3SC, så körde jag ner på en stor och ödsligt parkering för att känna efter hur bilens betende är i halka (första snön i vinter).

    Bilen var kraftigt understyrd utan ESP.
    Med ESP, så styrdes häcken upp, men övergick till överstyrning vid utgångarna. Då gällde det att inte parera allt för mycket själv, för ESP:n redde upp det ganska bra.

    ...men efter c:a 7-10 ingrepp av ESP:n, så så fick jag upp felmeddelande "Antisladd ur funktion. Kontakta verkstad".
    Jag startade om motorn och allt var ok igen...ett litet tag..., sen kom felmeddelandet tillbaka...

    Tycker ni att det finns anledning att göra ett verkstadsbesök, eller har jag helt enkelt överbelstat systemet? Det är ju knappast normalt att systemet får jobba så mycket som när man "leker". I så fall är det kanske naturligt att systemet stänger ner sig för att låta bromsar och andra komponenter att återhämta sig.

    Har ni fått samma felmeddelande efter att ESP:n fått jobba som en tok, eller jag ska uppsöka verkstad? Vad tycker ni?
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Systemet ska inte kunna överbelastas.
    Åk till en verkstad!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424

    Re: Kan man överbelasta ESP:n?

    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Hoppas det är rätt forumsdel

    Eftersom det är första vintern i min 9-3SC, så körde jag ner på en stor och ödsligt parkering för att känna efter hur bilens betende är i halka (första snön i vinter).

    Bilen var kraftigt understyrd utan ESP.
    Med ESP, så styrdes häcken upp, men övergick till överstyrning vid utgångarna. Då gällde det att inte parera allt för mycket själv, för ESP:n redde upp det ganska bra.

    ...men efter c:a 7-10 ingrepp av ESP:n, så så fick jag upp felmeddelande "Antisladd ur funktion. Kontakta verkstad".
    Jag startade om motorn och allt var ok igen...ett litet tag..., sen kom felmeddelandet tillbaka...

    Tycker ni att det finns anledning att göra ett verkstadsbesök, eller har jag helt enkelt överbelstat systemet? Det är ju knappast normalt att systemet får jobba så mycket som när man "leker". I så fall är det kanske naturligt att systemet stänger ner sig för att låta bromsar och andra komponenter att återhämta sig.

    Har ni fått samma felmeddelande efter att ESP:n fått jobba som en tok, eller jag ska uppsöka verkstad? Vad tycker ni?
    Verkar lite klent att den skulle gå sönder så enkelt. Vi fick första snön i Uppsala i helgen också. Körde en splitt ny Chrysler grand voyager (taxi) som fick använda ESP:n konstant (man måste ju få ha skoj när man jobbar) i 12 + 12 timmar.. känns som att din bil också borde tåla det.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Om man inte provocerar systemet, så fungerar det utan anmärkning, men så fort man försöker sig på "slalomkörning", så dyker meddelandet upp efter ungefär 10 konstanta ingrepp. Omstart, och allt är ok...Jaja, jag får kolla med verkstan.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Tror nog mer på för mycket Nm i mjukvaran mot vad ESP´n tycker om.

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    75

    Re: Kan man överbelasta ESP:n?

    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Hoppas det är rätt forumsdel

    Eftersom det är första vintern i min 9-3SC, så körde jag ner på en stor och ödsligt parkering för att känna efter hur bilens betende är i halka (första snön i vinter).

    Bilen var kraftigt understyrd utan ESP.
    Med ESP, så styrdes häcken upp, men övergick till överstyrning vid utgångarna. Då gällde det att inte parera allt för mycket själv, för ESP:n redde upp det ganska bra.

    ...men efter c:a 7-10 ingrepp av ESP:n, så så fick jag upp felmeddelande "Antisladd ur funktion. Kontakta verkstad".
    Jag startade om motorn och allt var ok igen...ett litet tag..., sen kom felmeddelandet tillbaka...

    Tycker ni att det finns anledning att göra ett verkstadsbesök, eller har jag helt enkelt överbelstat systemet? Det är ju knappast normalt att systemet får jobba så mycket som när man "leker". I så fall är det kanske naturligt att systemet stänger ner sig för att låta bromsar och andra komponenter att återhämta sig.

    Har ni fått samma felmeddelande efter att ESP:n fått jobba som en tok, eller jag ska uppsöka verkstad? Vad tycker ni?
    Bromsarna brukar kunna bli rejält varma. Jag har slagit en skiva fram bara för att jag lekte rally med esp på.

    Jakob
    Honda Legend Coupé -92
    Saab 9-5 2,3t -04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •