Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Kamkedjebyte og9-3 och gnäll från multirem

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227

    Kamkedjebyte og9-3 och gnäll från multirem

    Min og9-3 -01 ska få ny och fin kamkedja bekostad av Saabs goodwill. Det tycker jag är otroligt generöst på en fem år gammal bil som gått 15k mil!

    Nu till saken. Vid senaste oljebytet byttes ett gnällande oljefilter ut och när det blev tyst märkte jag ett tystare pipande, förmodligen från någon remskiva eller någon apparat på multiremmen. Det tystnar när bilen blir varm. Finns det något på denna bil som har en benägenhet att säga upp sig ungefär vid detta miltal? Vattenpump? AC?

    När de byter kedjan lyfter de väl ur motorn så det kan det väl vara lämpligt att felsöka detta då. Dock görs bytet på Svenska Bil så fakturan om jag ber om något extra lär väl vara både saltad och pepprad...
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Motorn lyfts väl inte ur? Man tar kedjan via hjulhuset.
    Min -00 har gått alldeles strax 17000 och det som gått sönder på den är AC kompressorn.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Det verkar inte vara AC-kompressorn. Om jag slår av klimatanläggningen är ljudet fortfarande kvar. Det är ganska svagt, inte alls så det stör egentligen, men det är tydligt att det finns där.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Förresten, kundivägskrämmaren på Svenska bil sa att dom lyfte motorn, men det är väl fullt möjligt att han inte har så bra koll...
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Kamkedjebyte og9-3 och gnäll från multirem

    Citat Ursprungligen postat av tyrann
    När de byter kedjan lyfter de väl ur motorn
    Tror dom gör som på 9-5! Dom lossar motorfästen och flyttar motorn i sidled för att få plats!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Det kan inte vara urtrampningslagret som låter då? Försvinner ljudet när du kopplar?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    1. Erms, lyfta hela motorn är brutal överkurs om inte SB har hittat nåt supersnabbt sätt att göra det på.

    2. Vi brukar byta vattenpumpar, brythjul, rem och lite annat smått o gott som är slitet. Kunden behöver dock aldrig betala för arbetet, bara delar, sen får dem förstås godkänna innan vi byter. Men jag skulle gissa på att vi byter vasserpumpar på ca. 50% av kamtrans/shortblock byten vi gör.

    3. AC-kompressorn kan visst föra oljud fast den inte "går". Kan vara magnetkopplingen som är kass. Den snurrar så länge poly-v remmen driver, dvs. alltid.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Ok, tack för svaren!

    Så trots att de inte lyfter motorn är det så enkelt att byta tex vattenpump att de inte bör ta betalt för arbetet?

    Om det är magnetkopplingen i ac-kompressorn som för väsen, går det att byta den utan att byta hela pumpen? Har för för mig att den kostar många pengar...
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  9. #9
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    3. AC-kompressorn kan visst föra oljud fast den inte "går". Kan vara magnetkopplingen som är kass. Den snurrar så länge poly-v remmen driver, dvs. alltid.
    Om oljudet/gnisslet försvinner så fort motorn blivit lite varm (4-5 minuters gång), skulle det kunna gå att härleda till AC-kompressorn?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Ja, ljudet försvinner nästan helt efter en stund men man kan nog höra det hela tiden lite grann.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Hässelby-Olofström
    Inlägg
    97
    varje gång det har gnällt o pipit lite grann under min motorhuv(ett antal ng 900-9-3:or) så har vattenpumpen varit boven.........svagt gnäll
    o då har det inte ens börjat läcka vatten....ännu
    på saab lär de lyssna igenom motorn med ljudförstärkaren
    De största stjärnorna kommer från avlägsna platser

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Citat Ursprungligen postat av Tappe
    varje gång det har gnällt o pipit lite grann under min motorhuv(ett antal ng 900-9-3:or) så har vattenpumpen varit boven.........svagt gnäll
    o då har det inte ens börjat läcka vatten....ännu
    på saab lär de lyssna igenom motorn med ljudförstärkaren
    Fint. Gnäll och pip är precis vad jag hör, men det läcker inte en droppe här heller.

    Då kommer jag inte tveka så länge om dom ringer och frågar om dom ska byta den. Hoppas bara dom inte har direkt hutlösa reservdelspriser.

    Micro tar 663 för vattenpumpen.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Om jag säger så här, Vi tar ingen arbetskostnad när vi byter t.ex. vattenpump när vi byter kamtransen.

    MEN, andra verkstäder är enligt min högst personliga åsikt fruktanvärt sviniga och ta betalt, (t.ex. 500kr för att plocka fram servicehistoriken ..)
    Det skulle jag fan aldrig ens komma på tanken att göra själv. Kunden har ju betalat en gång för arbetet, varför skall kunden betala för att få reda på när det gjordes?

    Se bara till att du har det klart INNAN du lämnar in den. Helst på papper.

    Lycka till!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av tyrann
    Citat Ursprungligen postat av Tappe
    varje gång det har gnällt o pipit lite grann under min motorhuv(ett antal ng 900-9-3:or) så har vattenpumpen varit boven.........svagt gnäll
    o då har det inte ens börjat läcka vatten....ännu
    på saab lär de lyssna igenom motorn med ljudförstärkaren
    Fint. Gnäll och pip är precis vad jag hör, men det läcker inte en droppe här heller.

    Då kommer jag inte tveka så länge om dom ringer och frågar om dom ska byta den. Hoppas bara dom inte har direkt hutlösa reservdelspriser.

    Micro tar 663 för vattenpumpen.
    Tror VP:n ligger runt 1000kr, hyfsat pris tycker jag, men alla tycker olika

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Nu har jag hämtat bilen och den verkar lite tystare. Gnäll och pip är dessutom borta. De ringde inte och försökte pracka på mig en enda pryl. Om någon söker och springer på detta och är intresserad av vad Svenska bil gör vid kamkedjebytet listar jag samtliga punkter på pappret:

    o Renovering kam- och balanstransmission
    o Kontroll & rengöring vent-rör i ventilkåpa
    o Demontering oljetråg, kontroll och rengöring av sugsil
    o Reparation gänga till avgasfläns
    o byte en pinbullt (oklart var)
    o Ny olja och filter
    o Ny glykol
    o Kontroll kylfläkt

    Jag antar att alla SB gör samma sak, detta gjordes på SB i Bromma.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    150
    Hur kunde du få detta bytt på goodwill??

    Vad var problemet och varför går Saab in och täcker detta?? Det skulle enligt Saab vara kört för mig på min SS som gått 11 000 och är en 03:a Nu vart det aldrig aktuellt men ändå...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    T7-motor + komplett servicebok = förlängd motorgaranti.


    Problemet är oil sludge och/eller bristfällig kvalitet på kam- och balanskedja på dessa motorer.

    Det gäller mig veterligen inte SS.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av tyrann
    T7-motor + komplett servicebok = förlängd motorgaranti.


    Problemet är oil sludge och/eller bristfällig kvalitet på kam- och balanskedja på dessa motorer.

    Det gäller mig veterligen inte SS.
    Okej.. Har också full servicebok men det kanske som sagt inte gäller SS modellerna...

Liknande ämnen

  1. Irriterande gnäll från växelspaken
    Av Woody i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-25, 23:52
  2. "Gnäll-ljud" från motorrum
    Av Anders1975 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-16, 14:19
  3. Gnäll från bilprovningen?
    Av rob_saab900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 01:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •