Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Förslag på IC med lite tryckfall

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172

    Förslag på IC med lite tryckfall

    Hej!

    Jag kör just nu en väldigt o-optimal metod. (Inte gjort av mig) Jag har en rätt trimmad NG900 och maxar en TD04 aerosnurra. Tror den är lite moddad. Sen har jag en nerkapad men STOR scania-IC och grova tryckrör. Som många säkert redan tänkt vid det här laget : Satan vilket tryckfall killen skall ha med den setupen. Ohhja. Tragiskt tryckfall. Man vill definifit ha mer respons än så. Så jag tänkte byta till orginal tryckrör. Frågan är om det är nån som har bra tips på en aluIC som inte ger så fasansfullt mycket tryckfall men klarar att kyla bra. Eftersom det sitter ett rätt stressat Mitsu TD04 så behver man kylningen. Detta har funkat mycket bra med nuvarande setup. Men men ..... tryckfallet är tragiskt. Ge mig ideer.... på bra IC

    Tack på förhand.
    Johnny
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Grova tryckrör och stor IC ger litet tryckfall så ifall det var det du ville ha så har du det redan.

    Däremot ifall du vill ha snabbare respons och laddtryckuppbyggnad så skulle jag i ditt fall leta läckor. Finns guide i FAQ över hur man gör. Mindre volym mellan turbo och insug, alltså mindre IC och tryckrör med mindre diameter kan också hjälpa men inte mycket.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  3. #3
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Ja trycktesta systemet innan du bygger om.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Ohhfanken .... är det så. Då kanske det är nått som läker rejält. Eftersom det tar TID. Den liksom kastar tex upp till en bar fort ... sen dalar den fort igen för att sedan sega sig upp mot 1.3 tex .... Skumt. Låter det som läcka?
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  5. #5
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Ja det har troligtvis inget med stora volymer att göra.

    läcka eller problem med laddtrycksstyrningen, såsom dålig mjukvara, taskig MV eller liknande.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Ja det har troligtvis inget med stora volymer att göra.

    läcka eller problem med laddtrycksstyrningen, såsom dålig mjukvara, taskig MV eller liknande.
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Ahh ok. Tack. Då är det dags att leta lite läckor till att börja med. Men jag hittar inte felsökningsguiden under FAQ? Jag har letat 3ggr nu.... men nej. Skulle det finnas nått bra där?
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Nepp, jag hittade den inte heller. Kan svära på att användaren jonTe här på forumet har skrivit en text men en tillhörande bild över hur man kan jaga läckor på ett kontrollerat sätt.

    Här står det också: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=361

    Du trycksätter alltså allt mellan turbo och motorn med en kompressor för att se var det läcker. Men i ditt fall så är jag inte så säker på att det är läcka det är frågan om, den bygger alltså snabbt upp till 1 bar för att sedan tappa laddtrycket och börja bygga igen. Kan ju vara mycket som felar, kanske den spikar och därför dumpar laddet.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Tror inte den spikar. Den beter sig lite så när man inte stampar fullt också. Sen så laddar den konstant 1.55Bar på 5an efter 4000-4500 nånstans ... utan spik. Jag skall filma laddtrycksmätaren så fort jag får chansen. Jag har tyvärr bara sommardäck och bilen står i garaget under vintern.

    SKumt detta. Om det inte är spiken. Vad kan det då vara? Läcka skall jag leta. Nått annat man kan testa?

    Tack!
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 658
    Leta läckor, kolla tändstift (byt om äldre än 500mil bara för att vara säker), kontrollera di-kassetten, testa magnetventilen.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Tack! Skall testas!!
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  12. #12
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    För mig låter det som om felet ligger i dumpventilen (inget vacuum), när laddtrycket stiger öppnar ventilen som endast stängs av fjädertrycket

    Ubbe...
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Vad har du för mjukvarutrim på bilen?

    MVh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Det är ett specialprogram från BSR. Skall motsvara steg 4-5 någonstans ... Det skall vara njukt och snällt för lådan. Men jag tror inte att det skall vara sååå mjukt Och jag pratade även med tidigare - tidigare ägare idag som påstår att den inte var så när han hade den. Så man kanske bör testa dumpen först av allt. Det går ju fort. Har en Forge på hyllan.

    Tack!
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av humanizer
    Det är ett specialprogram från BSR. Skall motsvara steg 4-5 någonstans ... Det skall vara njukt och snällt för lådan. Men jag tror inte att det skall vara sååå mjukt Och jag pratade även med tidigare - tidigare ägare idag som påstår att den inte var så när han hade den. Så man kanske bör testa dumpen först av allt. Det går ju fort. Har en Forge på hyllan.

    Tack!
    Ok, så det är du som är andraägare på bilen och trimmet?
    Ganska oftas är det konstigheter i mjukvaran som kan ställa till det och vet man inte vad som sitter i så kan det vara svårt.

    kan vara så att det ska tappa/sänka en hel del på toppen?

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    På det viset verkar programmet mer aggressivt. Vilket jag gillar. Mycket ladd och tryck på högre varv. Känns som en raket och inga konstigheter. (när den väl byggt upp laddet) Stiften e inte vita. De ser perfekta ut vid förra servicen. Inga andra konsigheter heller som visar på att bilen mår illa.

    Man skulle kanske ha testat en annan box om man hade haft en. Bara för skoj. nån som vill låna ut en?
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

Liknande ämnen

  1. Svar: 62
    Senaste inlägg: 2012-09-24, 19:02
  2. Tryckfall IC?
    Av J.K Nilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 20:02
  3. Om man har lite förslag på förbättringar på STCS
    Av SuperFaCeR i forum Klubbfrågor
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 13:59
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-01, 03:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •