Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bilbarnstol?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    10

    Bilbarnstol?

    Ska köpa en 9-3 Aero på lördag, ev. Bilen är en 01:a.

    Nu undrar vi om det är så att det inte finns någon airbag på passagerarsätets del?

    Vore tacksam för svar

    MVH Andreas

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356
    sitter till 99% en airbag där, om den inte är bortkopplad..

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    10
    ok, konstigt, killen som ska sälja påstår att det inte sitter någon där på aeron.

  4. #4
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av grunge
    ok, konstigt, killen som ska sälja påstår att det inte sitter någon där på aeron.
    Bara att öppna dörra och kolla på sidan av panelen på passagerar sidan.. Sitter det en ettiket där om att inte placera en barnstol där så har du Airbag.. Står även insmält i panellocket på den sidan..

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343
    Startade en tråd om detta själv för ett tag sen och det jag lärt mig med och utan forumets hjälp är:

    Du kan kolla om det sitter fästöglor för bilbarnstol på passagerarstolen, enligt manualen så finns det ingen airbag om dessa fästöglor finns på passagerarstolen. Annars, om du är paranoid som jag, så kan du helt enkelt ta bort handskfacket och se efter själv om det sitter en airbag där eller inte. Sedan så ska det stå i reg-beviset om det finns passagerarairbag eller ej. Dessutom så ska det finnas en varningsetikett om det finns passageraraibag.

    Om alla dessa tecken pekar på att det inte sitter någon airbag där så kan du troligen vara lugn.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Man kan ju välja bort airbag när man köper en bil så de är ju lätt kollat!

    NVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Hjälper inte ta bort handskfacket om krockkudden blivit urkopplad efter leverans. Då monteras ett motsånd på kabeln till airbagen, men själva airbagen sitter kvar i sitt ursprungläge. Då monteras även öglor till barnstol.
    Det klisteras även dit ett märke som säger att passagerarairbagen har blivit urkopplad, och gamla varningarna om förbjudet att ha barnstol tas bort.

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Hjälper inte ta bort handskfacket om krockkudden blivit urkopplad efter leverans. Då monteras ett motsånd på kabeln till airbagen, men själva airbagen sitter kvar i sitt ursprungläge.
    Förvisso, men man kan väl se kontakten till Airbagen om man tar bort handskfacket.

    Sitter kontakten i kontaktstycket på airbagen = inkopplad airbag.
    Är kontaktstycket till airbagen tomt och ett motstånd sitter på airbagkontakten = airbagen urkopplad.


    Så enkelt trodde jag att det var, men vet som sagt inte riktigt vart de kopplar ur den. Borde ju va mest logiska att koppla ur den direkt vid airbagen då den sitter mest lättåtkomligt?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Dom bilar med dubbla tändkretsar kopplar man inte ur kontaktsycket från själva airbagenheten utan detta görs på kabelstammen till Airbagen bakom enheten, då där även monteras referensmotstånd.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666
    Man fick KÖPA till passagerar airbag för 1900:- på Aero -01, vilket dom flesta inte gjorde enl mig. Står det SRS in smällt i instrumentbrädan har den airbag annars ej.
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  11. #11
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Precis som mulle1 skrev så var passagerarairbag extra tillval på og9-3 (alla modeller). De flesta og9-3 har inte fått passagerarairbag monterad.
    De som har det skall ha ett SRS-märke i plasten ovanför handskfacket.

  12. #12
    Lyfter denna något gamla tråd, vad jag förståt har min 9-3a ingen passagerar air-bag fram men det sitter en lapp som talar om att det finns sido air-bag? Går det då att ha en barnstol eller är det bara att glömma alternativt har jag förståt fel?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    71
    Det går väl att kolla med en saab återförsäljare om dom kan titta i sitt system om nån har lämnat in för att ta bort airbagen på hos nån återfösäljare. Det ska ju stå i serviceboken om det finns nån annars.
    Kan inget
    -----------------
    http://www.garaget.org/?car=20201

  14. #14
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av seth-enslow
    Lyfter denna något gamla tråd, vad jag förståt har min 9-3a ingen passagerar air-bag fram men det sitter en lapp som talar om att det finns sido air-bag? Går det då att ha en barnstol eller är det bara att glömma alternativt har jag förståt fel?
    Sidoairbagen bör inte påverka säkerheten för ett barn i bilbarnstol. Ring för säkerhets skull till Saab och fråga!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

Liknande ämnen

  1. Bilbarnstol 9-5 -06--->
    Av og9-3-98 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-15, 14:33
  2. Vilken bilbarnstol i NG9-3 SC?
    Av Allan K i forum Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-03-09, 00:57
  3. Bilbarnstol bak i 9-5
    Av janro i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 21:58
  4. Bilbarnstol i og 9-3?
    Av 900 Micke i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-21, 01:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •