Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hur akut med topplockspacknings byte?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131

    Hur akut med topplockspacknings byte?

    Hej!

    Har börjat lägga märke till vit rök ur avgassystem, inte direkt vid start utan när den gått en stund..
    Dessutom kände jag lite bensin lukt i expansions kärlet..
    Allt detta tyder väl utan tvekan på att topplockspackningen börjat tacka för sig?

    Nu till mina funderingar,

    Oljan ser hur fin som helst ut, Inte det minsta vitt utan den är väldigt fräsh. Hur går detta ihop med de andra symptomen? Borde inte oljan bli vit och kläggig?

    Hur "farligt" är det att köra bilen, Första tanken när man tänker på en trasig topplockspackning är för min del:
    -"Låt den stå tills den är fixad, för böveln"..
    Men när nu oljan ser så fin ut som den gör så borde väl smörjegenskaperna vara i sin ordning?

    Kollat runt lite och läst om byte av packningen, och det verkar som något jag skulle kunna lösa själv. Är inte jätte hemma under huven men har tåladmod och en verkstadshandbok ...

    Dock skäms jag lite över att inte veta exakt vilka delar som heter vad. Finns det någon bra bild / Skiss med lite bra namn på olika delar?

    Eller bättre upp, En guide på hur man byter topplockspackningen?

    Bilen är en 9000 2.3T -92


    Tack för ett underbart bra forum!


    MVH Niklas
    Saab 9-3 2.0t -99

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala län
    Inlägg
    85
    Att oljan ser OK spelar inte så stor roll. Antagligen läcker packningen vid cylindern/kylvattenkanal, dvs vattnet kommer aldrig ut i oljan utan går ut i cylindern.

    Om det vore min bil skulle jag byta packning så snart som möjligt. Om du har otur kan du blåsa hela packningen när du är ute och åker, då kan motorn överhettas och topplocket bli skevt. Det måste då planas eller bytas vilket kostar mer pengar.

    Jag bytte på min gamla 9000i för några år sedan och det är inte särskilt svårt men tar lite tid då man får plocka bort lite prylar. Köp en Haynesbok så fixar du det på en helg. Tänk på att toppen är rätt tung när den ska lyftas av, ta hjälp av en polare.
    Saab 9-5 SC Aero, 2004
    VW Golf GTI Turbo, 2002

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Tack för svar!

    Jo, Haynes boken har jag, men har för mig när jag läste igenom det snabbt att det var många delar jag inte visste vilka det var.. Får ta o kolla den samtidigt som jag kikar ner under huven så kanske det är lättare att lista ut .. När jag väl fått av toppen, Går det att se med blotta ögat om man borde plana eller icke? Eller är det något man får gå med en verkstad med och be dom kika på det?

    Mvh Niklas
    Saab 9-3 2.0t -99

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Jönåker/Nyköping
    Inlägg
    210
    Har du en stållinjal?

    Om du har, lägg den diagonalt (alltså från vänster uppe till höger nere) det får max gå in ett bladmått på 0,10, mer och då är toppen skev. Annars ta med toppen och visa en verkstad samt fråga, inte omöjliga samt snälla om dom får en bulle och en kopp kaffe. Att plana om toppen i Nyköping kostar ca 500kr. Vet ej vad det kostar i ditt län.

    Att byta topp tog ca 1,5time för mig och en kompis på en 9000 T. Inklusive kaffe rast och lite digg till musiken.
    Bil Saab 9-5 Aero
    Båt Marieholm 24

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala län
    Inlägg
    85
    Man kan göra en grov kontroll av toppen med en stållinjal och ett bladmått. Tror att det finns beskrivet i Haynesboken.

    Vissa säger att man alltid ska plana toppen när man byter packning, själv tycker jag att man ska göra det om det behövs. Jag gjorde det inte på min 9000 när den packning gick sönder. Om man inte har "kokat" motorn ska det nog inte behövas. Men det skadar väl inte att åka till en motorverkstad så får de göra en bedömning.

    När jag fixade en 900og åt en bekant för något år sedan hade ägaren kört 6 mån med trasig toppackning (fyllt på vatten vid behov) och kokat motorn ett antal gånger. Men "min" motorverkstad kunde plana toppen och efter jag monterat en ny packning så blev motorn helt tät. Tror att planingen gick på en 400-500 kr så det var inte så farligt.
    Saab 9-5 SC Aero, 2004
    VW Golf GTI Turbo, 2002

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 509
    Citat Ursprungligen postat av Henke
    Man kan göra en grov kontroll av toppen med en stållinjal och ett bladmått. Tror att det finns beskrivet i Haynesboken.
    Kan vara en bra idé att kolla att stållinjalen verkligen är RAK. Man kan inte ta för givet att linjalen är rak bara för att den är av stål.(egen erfarenhet). Ett tips är att vända på linjalen och kolla om spalten är den samma - om den nu är skev - toppen alltså ... eller var det linjalen?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Tackar för alla svar!

    Suttit och kollat i haynes boken en stund nu o börjar hänga med i svängarna mer och mer! Får man passa på att fråga efter åtdragningsmomenten för ventil kåpan?

    Tänkte först testa med en efterdragning av toppen , Förmodligen kommer det väl inte hjälpa. Men det är ju värt ett försök = )


    Niklas
    Saab 9-3 2.0t -99

  8. #8

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Det tackar jag så mycket för!

    Kommer på nya frågor hela tiden så säg till mig om jag är för tjatig = ) .

    Men satt o kollade efter nya topplocksbultar och dom kostar ju typ 250 spänn eller så.. Har ställen jag kan beställa ifrån som är mycket billigare..

    Måtten är M12X95.5 men det kan nog vara viktigt att hitta bultar i samma material (hårdhet) som de som säljs just för toppslocksändamål (Att knäcka en bult i locket lär väl inte va så kul )

    Spontana tankar? Eller kanske rent av någon som vet det exakta materialet i dom?

    Tack igen!!
    Saab 9-3 2.0t -99

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 619
    Hade jag varit som du så hade jag inte snålat på några kronor med dom bultarna

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Många bäckar små... Är ju inte så insatt att ja har koll på om det är "special" bultar eller icke, Hade det varit ett par vanliga bultar i förzinkat stål så hade man ju gärna sparat 250 kr = ) Men du har rätt, Är nog bäst att köpa dem från "rätt ställe" ...

    Tack för alla svar!

    Än har ni inte hört den sista frågan av mig här på forumet! Är oerhört tacksam över denna samlingsplats = )

    Tack för denna gången!

    Niklas
    Saab 9-3 2.0t -99

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 252
    Hur gick det med bytet Niklas?
    Klarade du dig med infon i Haynes?
    Kul med en liten rapport, tycker jag.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Ber om ursäkt!

    Dock ska jag tala om att bilen inte är provstartad ännu.
    Jag började med att införskaffa alla delar, Tänkte att jag skulle passa på att byta kamkedja och så när jag ändå var där och grejade. och så blev det.
    När jag fick av topplocket lämnade jag in det för kontroll på en motorrenoverings verkstad här i närheten. Dom kikade och toppen var helt plan . Konstig tyckte vi (eftersom den hade dratt så mycket vatten) och kikade lite mer noggrant och hittade en 2 mm spricka. Det var alltså därifrån den sugit vatten. Ut på jakt efter nytt topplock. Hitta ett bättre begagnat som jag köpte av en här på forumet. Köpet gick fint och lämnade in det nya locket för planing, Behövdes bara planas ytterst lite granna. Efter detta började ihopsättningen i Fredags. Och nu är jag så gott som klar, Bara några små delar som behövs köpas nytt innan jag kan provstarta.

    Jag ska inte snacka någon skit och säga att det var lätt, För det var det verkligen inte. Mycket jobb och mycket svordomar. Men startar den nu och går som den skall så tycker jag absolut det är värt att göra jobbet själv. Med ett par kalla öl och lite paus då och då så är det faktiskt rätt skönt att stå o greja = ). Haynes hjälpte till mycket och även medlemmar på forumet har varit helt toppen!

    MVH Niklas

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 2.0t -99

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 252
    Ingen anledning att be om ursäkt. Det är OK!

    Tack för den utförliga rapporten! Nu väntar vi bara på att få reda på hur den fungerar när allt är på plats igen.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Istället för att redogöra allt här också så hänvisar jag er till:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=181798

    Allt gick INTE som det skulle = (

    MVH Niklas
    Saab 9-3 2.0t -99

Liknande ämnen

  1. Topplockspacknings Byte, Lite hjälp tack?
    Av baart_saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-07, 23:29
  2. Topplockspacknings byte.
    Av FredrikAkesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-01, 12:51
  3. [LÖST] Generatorbyte NG900
    Av Jossa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •