Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Turbon laddar tills det bryter, 9000 2.3T

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633

    Turbon laddar tills det bryter, 9000 2.3T

    Hej!

    Jag har då köpt en röd saab 9000 cs 2.3T -93 automat och TCS. (stor vinge, nån som känner igen den kanske?) 3" system, å öppet filter, å öppen dump.

    Trionic 5.2 är det väl då?

    Men, då till problemen. Om man inte "styr" laddtrycket med högerfoten på normala nivåer, utan trycker plattan i botten så laddar den upp till 1.2 -1.3 bar å sedan bryter med ett hiskeligt ryck.

    Förra ägaren sa att den var chippad, något jag inte vet nåt om. Kan ju vara en liten pysventil vad vet jag

    Jag har även testat att bromsat när jag gasat, borde väl ge GLT ? samt även ryckt säkringen till APC för samma resultat, MEN den går likadant, laddtrycket skenar likt fan

    Jag har inte sett till nån pysventil, men det sitter nån sorts mojäng vänster fram i motorutrymmet, där det går lite vacumslangar till bl.a. vacumslangen från dumpen. Men en annan slang som går från den hänger bara å dinglar utan att sitta i något.

    Så, vad säger den samlade expertisen här? Vad kan det vara som är fel?
    Jag fattar ingenting


    MVH Oskar
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    433
    Den svarta mojängen är nog magnetventilen. Den har tre uttag för slangar, det är troligen på ett av dem som slangen ska sitta..

    Edit: slangen satt visst redan där nu när jag läste lite noggrannare, kolla om det sitter en slang på wastegateklockan på turbon.

    Anvisning på hur det ska sitta: http://www.speedparts.se/arkiv/anvis...entil_alla.pdf

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633
    Citat Ursprungligen postat av fred
    Den svarta mojängen är nog magnetventilen. Den har tre uttag för slangar, det är troligen på ett av dem som slangen ska sitta..

    Edit: slangen satt visst redan där nu när jag läste lite noggrannare, kolla om det sitter en slang på wastegateklockan på turbon
    Hmm, nja, magnetventilen vet jag vart den sitter å den är det inte.
    Den sitter på vänster framskärm eller vad man ska säga, i motoruttrymmet då.
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Turbon laddar tills det bryter, 9000 2.3T

    Citat Ursprungligen postat av Wallgren
    Jag har inte sett till nån pysventil, men det sitter nån sorts mojäng vänster fram i motorutrymmet, där det går lite vacumslangar till bl.a. vacumslangen från dumpen. Men en annan slang som går från den hänger bara å dinglar utan att sitta i något.
    Mojängen är nog en magnetventil till TCS-systemet.

    Magnetventilen som styr laddtrycket sitter till höger på kylfläkten framifrån sett. Till den ska det gå 3 slangar, varken mer eller mindre, utan några hål eller liknande. Om de ser bra ut kan du testa att koppla ihop de två slangarna som kommer från turbon med varandra. Då ska bilen gå på GLT gör den inte det så är det antingen slangarna eller wastegaten som trilskas.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633

    Re: Turbon laddar tills det bryter, 9000 2.3T

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av Wallgren
    Jag har inte sett till nån pysventil, men det sitter nån sorts mojäng vänster fram i motorutrymmet, där det går lite vacumslangar till bl.a. vacumslangen från dumpen. Men en annan slang som går från den hänger bara å dinglar utan att sitta i något.
    Mojängen är nog en magnetventil till TCS-systemet.

    Magnetventilen som styr laddtrycket sitter till höger på kylfläkten framifrån sett. Till den ska det gå 3 slangar, varken mer eller mindre, utan några hål eller liknande. Om de ser bra ut kan du testa att koppla ihop de två slangarna som kommer från turbon med varandra. Då ska bilen gå på GLT gör den inte det så är det antingen slangarna eller wastegaten som trilskas.
    Okej. två av de slangar som går till MVen är "ihopskarvade" har jag sett( inte till varandra, utan var för sig) , men någon sorts metallrör
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Turbon laddar tills det bryter, 9000 2.3T

    Citat Ursprungligen postat av Wallgren
    Okej. två av de slangar som går till MVen är "ihopskarvade" har jag sett( inte till varandra, utan var för sig) , men någon sorts metallrör
    Okej, luktar ju pystrim. Inga hål i metallrören? Om du kollar inuti i ett rör, hur ser det ut?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573
    Lite of topic kanske. Men det är väl inte trionic på denna?
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Aeropojk
    Lite of topic kanske. Men det är väl inte trionic på denna?
    Jo, Trionic 5.2.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    67
    Kontrollera så länken mellan WG klockan och ventilen kan röra sig fint så den inte har rostat fast. Det resulterar i skenande laddtryck.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633

    Re: Turbon laddar tills det bryter, 9000 2.3T

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av Wallgren
    Okej. två av de slangar som går till MVen är "ihopskarvade" har jag sett( inte till varandra, utan var för sig) , men någon sorts metallrör
    Okej, luktar ju pystrim. Inga hål i metallrören? Om du kollar inuti i ett rör, hur ser det ut?
    Jo jag vet

    rören är hela och ihåliga, men ryckte bort dem, så nu är det slang hela vägen. Men har inte kunnat testa om det gjort skillnad, skithalt ju.

    Ska kolla upp wastegatestången snart också.

    MVH Oskar
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Turbon laddar för mycket. Tryckvakten bryter.
    Av calibra_johan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 11:07
  2. 9000 A50 2.3T 225hk Turbon Laddar GLT
    Av Tran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 21:59
  3. turbon laddar inte, 9000 2.3 turbo
    Av hall112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-02-08, 10:02
  4. Turbon laddar dåligt 9000
    Av sputniko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 01:49
  5. Laddar tills den slår ifrån?? 9000 2,3 LTT!
    Av Turbo_Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 14:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •