Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Plocka bort krängningshämmaren på og900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    233

    Plocka bort krängningshämmaren på og900

    Är det nån som har provat att köra utan krängningshämmare på sänkta og900:or?
    Hämmaren sitter ju där för att motverka krängning vid kurvtagning, om man har fjädrar och stötdämpare som är hårdare borde den kunna plockas bort, vad man vinner på det skulle i så fall vara bättre väghållning på rak väg, mer komfort, mindre gung.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661
    Det kommer nog inte bli något vidare, den kommer ju fortfarande kunna motverka krängningar trots att bilen är sänkt.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 282
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Det kommer nog inte bli något vidare, den kommer ju fortfarande kunna motverka hämningar trots att bilen är sänkt.
    Motverka krängning menar du.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    233
    med tanke på hur relativt smal krängningsfjädern är så undrar jag om den överhuvudtaget gör nån nytta med, säg Kilenfjädrar och Bilsteindämpare. Som sagt vid färd rakt fram är den helt överflödig, eller t.o.m. försämrande.

    Någon som verkligen har provat? eller ska jag bli den första?

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 258
    är det fram eller bak, är inte så bekant med og900, men om vi säger som så, faktorn på "effektiviteten" är x^4 per ökad mm om jag minns rätt, så "din lilla klena" gör nog något, annars hade det vart dumt att sätta dit den?

    Många blockar dock bort den främre när de kör bana, för att få mindre understyrning, dvs mer överstyrning.

    Edit: Är det bara för mig som denna tråd vart helt mupp? Alltså sidformateringen.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Det kommer nog inte bli något vidare, den kommer ju fortfarande kunna motverka hämningar trots att bilen är sänkt.
    Motverka krängning menar du.
    Helt klart, vad fick jag hämning ifrån?!?!?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661
    Citat Ursprungligen postat av razmataz
    med tanke på hur relativt smal krängningsfjädern är så undrar jag om den överhuvudtaget gör nån nytta med, säg Kilenfjädrar och Bilsteindämpare. Som sagt vid färd rakt fram är den helt överflödig, eller t.o.m. försämrande.

    Någon som verkligen har provat? eller ska jag bli den första?
    Har inte provat på just en og900, men på en del andra bilar, och det är en lömsk bil man får om man är vad vid att kör med krängningshämmarna.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    233
    det är alltså den främre krängningshämmaren vi pratar om.

Liknande ämnen

  1. Är detta Krängningshämmaren? (Bak og900)
    Av Martin900SET i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 00:12
  2. Plocka bort TCS 9000CSE 2.3turbo Automat
    Av saab_tommie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •