Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Problem med trimmad og900 Aero

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    185

    Problem med trimmad og900 Aero

    Har problem med min nytrimmade og900. Problemet kommer vid ca 4000rpm vid fullgasrepa mot varvstoppet. Motorn dör av kort 2-3ggr, men om jag bara bestämt håller nere gasen så blir det att den hackar kraftigt dess 2-3ggr sen fortsätter den upp till varvstoppet. Vad kan detta bero på? Funderar på om orginal bränslepump inte räcker till, men då borde den ju inte komma tillbaka efter ryckningarna och fortsätta upp mot varstoppet om det var soppabrist.

    Motorspec:

    70mm tryckrör, stor intercooler, 2.1insug, 2.3topp, trimkammar omslipade (251;9.5), Garrett T3/T04E, 3" från turbo, röda spridare matschip, omgjord APC av speedparts.

    Förrutom dessa ryck vid ca 4000rpm så går den som fan. Tacksam för tips. Mvh
    Saab 900 Turbo 16S Aero
    Saab 9-3 Turbo X (Såld)
    #5308 - T.Olofsson

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Har du justerat tryckvakten?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    185
    Nej, har inte rört nån tryckvakt. Du menar den under instrumentbrädan?
    Lite lustigt dock om det är den för innan hade jag trim60 och orginaltopp insug och kammar, men övrigt var samma och då gick den klockrent.

    Men om det är den tryckvakten så borde väl den säga helstopp när den går in?
    Saab 900 Turbo 16S Aero
    Saab 9-3 Turbo X (Såld)
    #5308 - T.Olofsson

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Som sagt, det där låter typiskt för snävt stäld tryckvakt. Tryckvakten är bra att ha, så man ska inte koppla ur den helt, men ställa upp den tillräckligt för att klara de normala överslängarna i laddtrycksuppbyggnaden.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Turbo S
    Lite lustigt dock om det är den för innan hade jag trim60 och orginaltopp insug och kammar, men övrigt var samma och då gick den klockrent.
    Du har alltså samma laddtryck nu som innan?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo S
    Men om det är den tryckvakten så borde väl den säga helstopp när den går in?
    Den bryter ju tills laddtrycket sjunkit. Sedan hoppar bilen igång igen. Sticker då laddet upp igen så bryter den igen.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    185
    ok, ska prova detta. Vid vilket laddtryck går den in orginal? Hur höjer jag den?
    Saab 900 Turbo 16S Aero
    Saab 9-3 Turbo X (Såld)
    #5308 - T.Olofsson

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    185
    [quote=Garfield]
    Citat Ursprungligen postat av Turbo S
    Lite lustigt dock om det är den för innan hade jag trim60 och orginaltopp insug och kammar, men övrigt var samma och då gick den klockrent.
    Du har alltså samma laddtryck nu som innan?

    Citat Ursprungligen postat av "Turbo S":1ik5go7l
    Men om det är den tryckvakten så borde väl den säga helstopp när den går in?
    Den bryter ju tills laddtrycket sjunkit. Sedan hoppar bilen igång igen. Sticker då laddet upp igen så bryter den igen.[/quote:1ik5go7l]

    Ja det är samma APC box så det är samma maxladd som tillåts.
    Saab 900 Turbo 16S Aero
    Saab 9-3 Turbo X (Såld)
    #5308 - T.Olofsson

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av Garfield

    Tackar för detta, ska prova om det försvinner. Mvh
    Saab 900 Turbo 16S Aero
    Saab 9-3 Turbo X (Såld)
    #5308 - T.Olofsson

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    586
    Hade samma problem utan tryckvakt, e du säker på att bilen inte går fett. Har du ställt in luftmasse mätaren?

    Mvh Jakob
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av 900turbotokig
    Hade samma problem utan tryckvakt, e du säker på att bilen inte går fett. Har du ställt in luftmasse mätaren?

    Mvh Jakob
    Jag får prova och se med uppställd tryckvakt först. Tror inte bilen går för fett, sitter ju röda spridare och 2.5bars BTR på. Mats är ganska säker på att göra program till dessa spridare tror jag. Ska ner till mats framåt vårkanten och göra en ny programvara med svarta spridare med blå rand, får se hur det blir.

    Ställt in luftmassamätaren? Vad kan jag ställa in på den. Men det känns inte som att bilen går fett, den bluddrar liksom inte utan tvärdör bort korta stunder så jag tror starkt på tryckvakten.
    Saab 900 Turbo 16S Aero
    Saab 9-3 Turbo X (Såld)
    #5308 - T.Olofsson

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    185
    Har fått lite PM från folk som har haft samma problem, har även fått hjälp av mats. Felet ligger inte i någon tryckvakt för jag har ingen om jag kan justera.
    Problemet ligger med största sannorlikhet i att bilen börjar gå för fett i detta intervallet som 900turbotokig sa. Saken är den att jag har orginalinställning på tändningen, alltså vid 850+-50rpm så har jag 16+-1graders förtändningen vilket är för lite - alltså börjar bilen gå för fett. Jag ska öka förtändningen och förhoppningsvis ska problem försvinna.
    Saab 900 Turbo 16S Aero
    Saab 9-3 Turbo X (Såld)
    #5308 - T.Olofsson

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Turbo S
    Har fått lite PM från folk som har haft samma problem, har även fått hjälp av mats. Felet ligger inte i någon tryckvakt för jag har ingen om jag kan justera.
    Problemet ligger med största sannorlikhet i att bilen börjar gå för fett i detta intervallet som 900turbotokig sa. Saken är den att jag har orginalinställning på tändningen, alltså vid 850+-50rpm så har jag 16+-1graders förtändningen vilket är för lite - alltså börjar bilen gå för fett. Jag ska öka förtändningen och förhoppningsvis ska problem försvinna.
    För att väcka tråden till liv, det känns som att mängder med trådar innehåller problem och potentiella lösningar, men så fort det är löst så försvinner trådskaparen utan att berätta vad som löste problemet. Så hur går det?
    og900 T16 -88B

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    185
    Tjena
    Ja hur har det gått. Har ställt upp tändningen - problemet fanns kvar, kanske inte lika tydligt dock. Provade även en fullgasrepa med borttagen vakuumstyrning till fördelaren och då blev det en klockren repa, har dock bara gjort ett snabbtest. Snö mm har satt stopp. Nu är bilen hos min lackerare för lite småfix men bör få tillbaka den inom en vecka. Det töar för fullt här också så kanske kan bli lite mer tester snart. Ska försöka att komma ihåg att skriva här då.

    MVH
    Saab 900 Turbo 16S Aero
    Saab 9-3 Turbo X (Såld)
    #5308 - T.Olofsson

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Turbo S
    Tjena
    Ja hur har det gått. Har ställt upp tändningen - problemet fanns kvar, kanske inte lika tydligt dock. Provade även en fullgasrepa med borttagen vakuumstyrning till fördelaren och då blev det en klockren repa, har dock bara gjort ett snabbtest. Snö mm har satt stopp. Nu är bilen hos min lackerare för lite småfix men bör få tillbaka den inom en vecka. Det töar för fullt här också så kanske kan bli lite mer tester snart. Ska försöka att komma ihåg att skriva här då.

    MVH
    Ok, du menar vakuumslangen till fördelarklockan som ska justera om tändningen när man varvar? Jag har haft mycket liknande problem med min bil nämligen, dock är den original (og900 T16 -88B kat). (Har även en tråd på 900-klubbens forum om det. Jag bytte fördelarlock/rotor/tändstift samt en hög vakuumslangar och det verkar ha avhjälpt problemet hyffsat. Dock har jag för dåligt/segt ladd. Får min graderade laddtrycksmätare idag och jag misstänker starkt att mitt GLT är på tok för lågt inställt.)
    og900 T16 -88B

Liknande ämnen

  1. Trimmad og900 går inte riktig så bra som forventad
    Av hansii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 22:40
  2. Stora problem!!! Med trimmad 9000
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 21:10
  3. Trimmad NG9-3 Aero bättre än trimmad 2,0T?
    Av MattA i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •