Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: motortemp? 9000 aero -96

  1. #1
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 058

    motortemp? 9000 aero -96

    Hej!
    Jag har problem med att min aero drar mycket bränsle, även för att var en automat... är istort sett omöjligt att komma under 1,2 blandad med mycke lansväg (långa sträckor, minst 5mil)

    jag bytte termostaten igår, då temmätaren alltid legat lågt.
    men det blev ingen skillnad, så kandet vara så att tempgivaren är trasig och att motor därför tror att den är kall?


    JÄTTEKASS mobilbild, men ni ser ungefär var tempmätaren ligger, den går ALDRIG högre än så här iaf.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    http://web.telia.com/~u33227289/saabtemp.html

    Sen kan man även verifiera med Tech2 vad tempen är.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 058
    Tja, ifall det är så så är det ju inte motortempen, men då kvarstår problemet med hög bränsleförbrukning jag får vara glad om jag kommer 50mil på en tank oftast blir det runt 45mil på tanken, känns liiiiite väl saftigt, även om det är en del statskörning och korta sträckor så är mestadels 110väg med vajerräcke och farthållare.

    jag tycker inte riktigt att den typen av körning motiverar en förbrukning på mellan 1,25 och 1,45
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    236
    Jag hadde samma problem med min temp på min 9000 -95 men jag var och kontrolerade den på saab och allt var som det skall vara .
    På 9000 mellan -95 till 98 så hadde dom flesta 9000 det problemet .
    Så åk in till närmaste saab verkstad och kolla den med tech2 för att verifiera tempen .

  5. #5
    Tempnålen på min 9000 Classic 2,0t++ Aut hänger också neråt men bensinförbrukningen med 98 oktan är ca 0,92 blandad körning (ofta sträckor på 2-3 mil åt gången i köerna runt Sthlm). Nu på vintern med dubbdäck ca 0,97. 2,3 drar aningen mer i stan men på landsväg i normala farter skall skillnaden vara marginell mot 2,0. Kanske kolla ev felkoder, om automatlådan är helt frisk (oljekvalitet och om mkt spån i oljesilen etc) eller turbon (glapp, oljeförbrukning och rök osv)? om ordinarie service är gjord.
    --- Chips é gott gott ---

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    185
    Beror på vad du har för termostat... När jag har i "sommar", tror den är 88 grader, så ligger den precis som din. Men om där sitter "vinter", tror den är 92 grader så ligger den rakt ut..
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_Markus
    Beror på vad du har för termostat... När jag har i "sommar", tror den är 88 grader, så ligger den precis som din. Men om där sitter "vinter", tror den är 92 grader så ligger den rakt ut..
    sommartermostat är 82* och vinter 89*. Men standard från fabrik är 89*
    Min står rakt ut med 89*. Innan termostaten öppnar går den förbi mitten lite och sen när termostaten öppnar stabiliserar sig nålen på mitten.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Norrlands Metropol
    Inlägg
    21
    Precis samma fel har vi! Fast vår tempmätare visar aldrig mer än strax över blått...ska byta termostat till att börja med. Har svårt att få bra värme i bilen med...
    Hjälper inte det så byter vi nog temgivaren också för att vara säkra på sidan och utesluta något sådant fel...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180
    Citat Ursprungligen postat av Turbotjej
    Precis samma fel har vi! Fast vår tempmätare visar aldrig mer än strax över blått...ska byta termostat till att börja med. Har svårt att få bra värme i bilen med...
    Hjälper inte det så byter vi nog temgivaren också för att vara säkra på sidan och utesluta något sådant fel...
    Min var likadan, bytte tremostat och aldrig upplevt sådan värme i bilen som jag har nu!
    Nu ligger tempen i mitten ca på e4 körning

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798
    nålen går aldrig högre, så hänger den på alla, så det är nog inget fel.

    men bränslet vet jag inte.

    min aero steg 2 kommer jag oxå typ 45-50mil/tank.

    vid en riktig långkörning på typ 40-50 mil kommer jag nog 65-70mil/tank.
    beroende på hastighet...
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Norrlands Metropol
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av paef
    Citat Ursprungligen postat av Turbotjej
    Precis samma fel har vi! Fast vår tempmätare visar aldrig mer än strax över blått...ska byta termostat till att börja med. Har svårt att få bra värme i bilen med...
    Hjälper inte det så byter vi nog temgivaren också för att vara säkra på sidan och utesluta något sådant fel...
    Min var likadan, bytte tremostat och aldrig upplevt sådan värme i bilen som jag har nu!
    Nu ligger tempen i mitten ca på e4 körning
    vad skönt..får man lite hopp om att det är den som felar
    Har du AC du med i din?
    Spelar ingen roll om vi kör vår på ekonomi eller automatisk...tar svinlång tid att få upp bra värme i kupén =(

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028
    Det är standardfel på 9000 att tempmätaren visar fel,vet inte många 9000 som den visar rätt på,finns trådar om hur man fixar detta....

  13. #13

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    172
    Är du säker på att bilen inte går för fett?
    Har du kollat tändstiften? är de kletiga? Bilen känns inte slö
    i övrigt? Låter nästan otroligt att den ska dra 1.2l milen
    om du kör mestadels motorväg utan släp..

    /C
    Folk är idioter.. jag är också folk...
    Fiser omkring i en 9-3 SS diesel -08
    ( förra bilen var en 9-5 Aero -01.. )

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Norrlands Metropol
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Fredde_H
    Det är standardfel på 9000 att tempmätaren visar fel,vet inte många 9000 som den visar rätt på,finns trådar om hur man fixar detta....
    Har haft två 9000 innan denna (ena 89:a andra 91:a) och de har visat rätt. Har kanske haft tur då

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    Citat Ursprungligen postat av Fredde_H
    Det är standardfel på 9000 att tempmätaren visar fel,vet inte många 9000 som den visar rätt på,finns trådar om hur man fixar detta....
    Ja på årsmodeller mellan 95 - 97 så hade dom litet problem med tempmätaren
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

Liknande ämnen

  1. Motortemp 9000?
    Av flurka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-12-13, 19:16
  2. Fel motortemp-info 9-5 Aero -02
    Av Baltazar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 12:25
  3. [LÖST] Onormalt hög motortemp OG9-5 B2x5
    Av j_klinga i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-20, 22:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •