Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Verkstads funderingar?

  1. #1

    Verkstads funderingar?

    Tjena allihopa, har en liten fundering och behöver lite åsikter. Har en saab 9-5:a 2,3 och den har gått 16.000 mil.

    För tre veckor sen var jag i sälen en vecka och andra dagen vi var där så åkte drivremmen av, det blev bogsering till Mora 8 mil och där fick dem byta brythjul, spännrulle och drivrem.

    Verkstads killen i Mora sa till mig att om man inte byter brythjulet vid 11.000 milar servicen så blir det så här och byter man den så håller den. Han sa också att den ska bytas vid 11.000 milar servicen.
    Och sen så var drivremmen rätt nedsliten. Såg själv.

    Så när man kom hem så tog jag reda på ifall 11.000 milar servicen var gjord och det var den i Halmstad. Men då sa dem att man byter inte brythjulet, bara om den är dålig, från fall till fall. Jaha okej.
    Då kontaktade jag saab i Falkenberg där servicen är gjord sist i sommras, 15.000 milar servicen. Och dem sa ju samma sak om brythjulet, som dem i Halmstad. Men att drivremmen var i dåligt skick, fick jag inget riktigt svar på, det är ju mekanikern som avgör det. Fick jag tills svars då.

    Vad tycker ni om det inträffade, och vad skulle ni gjort?

    Mvh Benny

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 984
    Det är väl inget konstigt att remmen blivit dålig om ett av remhjulen blivit kasst...

    vad skulle ni gjort?

    Hur menar du, du har väl fått dit ny brytrulle & rem, bara att köra vidare & se glad ut

    Om du menar att saab gjort ett fel & inte bytt brythjulet vid 11000 milaservicen så tror jag inte du har mycket att hämta! Var inte hjulet dåligt då så byter dom inte det!

  3. #3
    Okej, för att han i Mora sa nämligen till mig att de ska bytas vid 11.000 milar servicen.. Och gjorde man inte det så brukar det bli så här.. Men men, det är väll bara att se glad ut då.

    Benny

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 984
    Verkstaden i Mora är antagligen en sådan verkstad som man vill anlita, Det är ju inte ovanligt att hjulet blir kass, så hade det bytts vid service då remmen byts hade det ju hållt som han sa! Men det är inget som byts på en vanlig 11000 mil service! Kollade i serviceboken nu, remmen byts och remspännare kontrolleras. Så om dom inte såg något fel då så har dom ju bara bytt remmen enligt serviceprogrammet!

  5. #5
    Ja precis, tack för din åsikt. Det finns inget att göra. En sådan verkstad är bra som du säger. Som vet vad som händer om man inte gör vissa saker.

    Benny

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Jag måste få gratulera dig att du har fått vara på Saab verkstaden i Mora.

    Tänk om alla verkstäder vore som dom. Då skulle alla åka Saab.

    Har besökt nämnda verkstad för di byte, och jag fick hämnta bilen färdig hos statoil när jag lämnade tillbaka hyrbilen. låg ett kuvert med nyckel och räkning.

    De roliga var att det hade tagit betalt för en glödlampa, när jag ringde och frågade så nämnde de att de kolla över bilen och märkte att en skyltlampa var trasig, byte gratis med någon krona för materialet.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

Liknande ämnen

  1. 9-3ss funderingar
    Av airflowfredde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 14:17
  2. verkstads handbok 9-5 låda
    Av Apex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 22:39
  3. Funderingar om AC i 9k CS -92.
    Av descrator i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 17:12
  4. Verkstads klagomål
    Av kallenorr i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-13, 03:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •