Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Turbokonvertering

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Turbokonvertering

    Hej allihopa, detta är mitt första inlägg på detta forum, men det blir nog fler...
    Jag håller på att bygga en Super Seven från grunden. Mitt hjärta slår för saab och så hjärtat i min Super Seven blir saab. Jag har en 2.3 liters sugmotor (förlåt...) från en 900 94a stående så det blir den. Och ja, det blir bakhjulsdrift... Växellådan blir från en Opel Omega, passar utan adapterplatta.
    150 hk / 210 nm är ju inte så lite i en bil på under 700 kilo, men jag vill ha åtminståne potential för mer. Att trimma en sugis är ju sådär bra för plånboken... Har även en turbo från en Aero liggande, så jag tänkte para dessa två lite smått. Inget herejösses överdrivet i effekt, men lite över 200 hästar iaf, max 250.
    Motorstyrningen står Megasquirt för, både tändning och bränsle.
    Min fråga är helt enkelt om en 2.3 sugis håller för detta utan modifikationer eller om man måste ha turbokolvar eller nått?
    Och jag vill inte sälja motorn och köpa en färdig turbomotor istället, det är inte kul... Dessutom har jag redan renoverat motorn.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Välkommen hit!

    Det som framför allt måste ändras om du vill montera turbo är kompressionen. Den skall vara lägre när du laddar med turbo. Om det räcker med att byta kolvar för att uppnå detta låter jag vara osagt.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Tänkte köra med dubbla topplockspackningar...
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Kolvar & stakar måste bytas för kompsänkningen.
    En annan sak att fixa är kolvkylning. Tror inte det finns på sugisen men det är inte svårt att fixa - blocken är ju lika i grunden.

    I övrigt finns alla anslutningar som behövs för vatten och olja till turbon och oljekylare.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768
    Du skulle kunna köra på Etanol för att minska risken för spikning. Dock så lämnar jag det exakta utförandet till någon kunnigare person.

    ... ja och Välkommen hit förresten!
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Kör man med T7 kolvar så ska det ju passa med orginalstakarna..
    Komphöjd samma.
    Har hört att 2,0i inte har kolvkyl men att 2,3i har. kanske gäller 9000 med T5 bara?
    E85 vore kanske en idé ja!...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Ja E85 lär det bli. Lite dyrare men bilen kommer ju knappast att bli en bruksbil. Måste ändå ha lite fetare spridare.

    Är idén med dubbla topplockspackningar helt åt skogen?
    Annars kan man ju svarva bort lite på kolvarna. Som vanligt ska ju kostnaden hållas nere så mycket det går...
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av xl15
    Ja E85 lär det bli. Lite dyrare men bilen kommer ju knappast att bli en bruksbil. Måste ändå ha lite fetare spridare.

    Är idén med dubbla topplockspackningar helt åt skogen?
    Annars kan man ju svarva bort lite på kolvarna. Som vanligt ska ju kostnaden hållas nere så mycket det går...
    svarva kolvarna = ajabaja funkar på en gammal B20 kanske!

    utan om du ändå hade planerat att ta ur kolvarna så byt dom och stakarna både bäst o hållbarast!
    dubbla blockpackningar och 250 kusar innebär lite ladd... alltså ingen bra idè kan funka med dubbla packningar samt en 0,8mm plåt mellan dom.
    men det blir bara rackel o roppel.

    om du ska konvertera så byt stakar och kolvar.

    eller om du endå ska ha MS så varför inte sälja bort sugisen och köpa en färdig turbomotor utan turbo och montera den du har. sen på med ms!
    9-3x TTID 20x9,5

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    OM det nu blir turbokonvertering så får det nog bli nya stakar och kolvar verkar det som, eller kanske bara kolvar. Kan ju inte bli så dyrt om man köper beggat. Har självplocksskrot inom räckhåll så man kan ju vänta tills det kommer in en 2.3 liters turbo där. Är väl samma kolvar på lättryck och fulltryck?

    Vill inte byta hela motorn eftersom jag har den och den är i bra skick.
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av xl15
    Är väl samma kolvar på lättryck och fulltryck?
    Yep...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    elelr köp en saab 9000 turbo ploka ur spisen å byg in den i din 7 a de e de enklaste å de somgår fortast .. å klarar du dig emd 270 hk så behöver du u bara en 2,0 liters spis med lite rapapre i maskin .. å de fisn många å biligabilar på blocket
    '
    '
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Någon som vet på rak arm om det räcker med T7-kolvar i min motor för att sänka kompet?
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Lite tips på vägen...

    Byt kolvar och stakar från en 2,3 turbo kortis, då sover du gott om natten, dessa är inte svåra att få tag i.

    Vill du köra på E85 eller dubbla packningar så kanske det funkar, men inget jag vill rekommendera.

    Kolvkylningsmunstycken fanns på 2,3i har jag bestämt för mig, om inte så sitter det pluggar där, likadant med oljeretur osv.

    PS. Ska du byta kolvar är jag intresserad av dina gamla 2,3i kolvar...
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Nä, jag har övergett tanken på dubbla packningar men inte på E85. Har bestämt mig för att byta kolvar och kanske stakar. Har T7 kolver på G för 400 spänn. Så pass billigt att man kan köpa och göra ett komptest och se vad det blir. De håller ju för iaf 300 hästar. Men visst hade det varit bäst med stakar och kolvar från en turbo T5, men det verkar svåra att få tag på. Någon som har till salu?
    Jag lovar att komma ihåg dig angående 2.3i-kolvarna!
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Lite tips på vägen...

    Byt kolvar och stakar från en 2,3 turbo kortis, då sover du gott om natten, dessa är inte svåra att få tag i.

    Vill du köra på E85 eller dubbla packningar så kanske det funkar, men inget jag vill rekommendera.

    Kolvkylningsmunstycken fanns på 2,3i har jag bestämt för mig, om inte så sitter det pluggar där, likadant med oljeretur osv.

    PS. Ska du byta kolvar är jag intresserad av dina gamla 2,3i kolvar...

    Skulle vilja säga att det är hyffsat svårt att få tag i en 2,3 turbo kortis finns inte många om man kollar på skrotarna runt om i det här avlånga landet och det kommer ju inte ut direkt många här eller på blocket men vet du varet man kan få tag på såna så får du gärna säga vart
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    [quote=mr.Danne]
    Citat Ursprungligen postat av "900 Power":11c7wnes
    Lite tips på vägen...

    Byt kolvar och stakar från en 2,3 turbo kortis, då sover du gott om natten, dessa är inte svåra att få tag i.

    Vill du köra på E85 eller dubbla packningar så kanske det funkar, men inget jag vill rekommendera.

    Kolvkylningsmunstycken fanns på 2,3i har jag bestämt för mig, om inte så sitter det pluggar där, likadant med oljeretur osv.

    PS. Ska du byta kolvar är jag intresserad av dina gamla 2,3i kolvar...

    Skulle vilja säga att det är hyffsat svårt att få tag i en 2,3 turbo kortis finns inte många om man kollar på skrotarna runt om i det här avlånga landet och det kommer ju inte ut direkt många här eller på blocket men vet du varet man kan få tag på såna så får du gärna säga vart [/quote:11c7wnes]¨


    Jag tycker det är svårare att hitta B204 kolvar, men men. Att leta på skrotar känns lönlöst, kostar mer än vad de smakar.

    De brukar vara annonser här tittsomtätt, sätt ut en köpesannons.

    xl15> T7 kolvar funkar väl hyffsat till 300hk, men sen när du börjar mixtra med E85 och lite ladd så kan de spricka, skulle inte betala för att slänga i de utan vänta tills man hittar T5 grejer, brukar kosta runt 1000-lappen.

    Ang. E85 så är jag inte emot det, men du bör ju köra med en safe bottendel till att börja med, sen får man räkna med lite ökat slitage på vissa delar.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Tackar för alla tips och synpunkter. Är nybörjare på detta så detta forum är handsken om jag är handen.
    Har fått tips om en skrot i närheten ska ha ett fint exemplar av en 9000 turbo som jag ska titta på i helgen och ev. plocka kolvar och stakar från. även grenröret tar jag nog. Några andra tips på delar som kan vara bra att ha till en turbokonvertering?
    Och en kanske dum fråga, men var på motorblocket sitter motorkoden? Jag tittade på mitt block igår och jag hittar fan inget B2xx...
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  18. #18
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Sökte efter "motornummer" här på forumet och hittade bland annat denna tråd: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=124925
    Hoppas det hjälper dig.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Tackar tackar!
    Har bara sökt på "motorkod" och inte hittat nått...
    Jag har kollat över motorn noga med ficklampa (kände mig som en i C.S.I.) utan att hitta mycket annat än rost... Nu ska det nog fixa sig!
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åstorp
    Inlägg
    45
    Jag och min kusin turbo konverterade hans Crx förra vintern..

    Gjorde en totalrenovering på motorn annat bränsle system och kompsänkte med dubbla toppapackningar.

    Laddat på med 0,7 nu hela sommaren som gick..
    Tror han körde ca 2000mil i sommras.

    men sen är det väldigt olika vad olika bilar orkar ladda med bara dubbla toppapackningar.

    Kan ju meddela att den går helt sjukt bra..
    95, 2,0 -03a
    http://www.garaget.org/?car=19733
    Har man dyslixi så är det inte så lätt att stava...!

Liknande ämnen

  1. Turbokonvertering
    Av NRT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-12-05, 12:41
  2. turbokonvertering av 2.3 16V??
    Av smurfman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 00:52
  3. Turbokonvertering
    Av Davidt8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-12-22, 03:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •