Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: intercooler fråga turbo...nu går bilen

  1. #1

    intercooler fråga turbo...nu går bilen

    jag har en 9000 2.3t 92års om där är håll i intercooler fårmanfelkåd 12224
    mas meter bilen går dåligt när den ska lada rykersvart och dörbort kan det vara intercooler

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 173
    IC kan ju va otät ja. Fast ryker svart osv tyder på fel bränsleblandning. De e väl LH 2,4 me DI på din. Har själv både upptäckt, åtgärdat och hjälpt nåra med följande enkla koll;

    Koppla ur Lambdasonden. Kontakterna sitter i diket framför rutan på höger sida. En 2-polig med vita kablar o en 1-polig med svart tråd. Då får motorn bara "en sorts" bränsleblandning. Ajg e ingen jätteexpert, men min slutade ryka och hacka. Fast det e inge vidare drag i detta läge.

    Då vet du om du måste byta Lambdasond. Denna attiralj ställer till en hel del med LH-system. Du borde få upp Check engine lite då och då, men är dessutom motortempgivaren taskig så verkar LH liksom missa denna info. Och det går inte att läsa ut felkoder ibland.

    Sen i höstas 4 lyckade operationer av detta slag. Billigt blev de för mig och mina polare. Senast en 91;a som totalvägrat att starta i 18 månader. Urkopplat och den brumma igång direkt.

    Då våra älsklingar nu hunnit rulla avsevärt många mil, så uppträder dessa småfel lite oftare än vanligt. Bosch specar ju max 10000 mil på de gamla sonderna. De nya specas för 16000 mil. Fast jag har haft originalsonder som hållit över 30000 oxå. Allt verkar bero på om man tankar på fel ställen. De som ofta tankar på OK verkar ha större problem. Deras soppa har tidigare haft mycket fler tillsatser för att kompensera för den högsvavliga råvara som de tidigare raffinerat från. Ska va bättre idag. Men fan vet.

    Göran
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  3. #3
    jag har kollat lamban och den fik jag felkåd på inan 12111.12112.det var kontakten som där var dålig kontakt men nu visar den inte den mer men
    jag har fortfarande 12224 kvar men den har jag byt men den kommer upp endå på felkåd den är hel masmätaren allt börja efter jag tväta bilen med högtryk utvendigt har kollat di men den fuckar men jag tror det är en läka på ic vet inte kan det ställatill så

  4. #4

    nu går bilen

    nu går bilen jag hitta felet på den den har aldrig gåt betre det var gummit
    vid insuget det var sönder på ondersidan men det går inte att kolla med
    startgas för det öppnar inte sig från turbon ladar kan var någåt att titapå

Liknande ämnen

  1. intercooler fråga å Kedje fråga
    Av viggenmicke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-03, 16:16
  2. Fråga om intercooler
    Av NupPaN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 13:19
  3. Intercooler fråga ?
    Av MikkePikke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-23, 15:10
  4. intercooler fråga 99 Turbo
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •