Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Vad kostar det att regga om från sug till turbo? Saab 9k

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309

    Vad kostar det att regga om från sug till turbo? Saab 9k

    Som rubriken antyder... jag har en Saab 9k CS 2,0i och en 9k cc 2,0T -90. Jag vill således flytta turbomotorn till cs'en.. vad skulle detta kosta mig TOTALT när jag regbesiktar den? Nått speciellt man bör tänka på?

    Om det inte går att säga ett exakt pris så höfta gärna till med vad det "brukar" ligga på.. Tipps på hur man går till väga för att reg besikta är också välkommet..

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 796
    Enkelt sagt: Motorn från donatorbilen måste vara av samma eller nyare årsmodell än mottagarbilen.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Schäfer
    Enkelt sagt: Motorn från donatorbilen måste vara av samma eller nyare årsmodell än mottagarbilen.
    Hmm.. Så vill besiktningsmannen (eller vem det nu är som skall kolla den) se regpapper från donatorbilen också?? - I Annat fall så är ju en 2,0T16 från 90 misstänkt lik en från -92 - Seriöst, vad skiljer dessa motorer åt?

    Men ok, om vi utgår från att jag uppfyller kriterierna du beskriver, vad går kalaset på då? Har läst 1700-2000 någonstans.. stämmer det?

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 589
    Citat Ursprungligen postat av descrator
    Citat Ursprungligen postat av Schäfer
    Enkelt sagt: Motorn från donatorbilen måste vara av samma eller nyare årsmodell än mottagarbilen.
    Hmm.. Så vill besiktningsmannen (eller vem det nu är som skall kolla den) se regpapper från donatorbilen också?? - I Annat fall så är ju en 2,0T16 från 90 misstänkt lik en från -92 - Seriöst, vad skiljer dessa motorer åt?

    Men ok, om vi utgår från att jag uppfyller kriterierna du beskriver, vad går kalaset på då? Har läst 1700-2000 någonstans.. stämmer det?

    MVH: Marcus
    japp ca 1500-2000 stämmer

    om vi säger såhär

    byggde om en 9000 aut till manuel och bokade en reg besikting. blev ett jävla liv för att jag inte fått det godkännt av saab, behövde avgasprov mm. Men de gjorde en vanlig besiktining på bilen ändå.
    Hmm tänkte jag, vi provar en fulling och nu 3 år senare har hon gått igenom besiktnigen utan problem. fortfarande inte omregad till manuell

    men när du byter motor så är det lite annorlunda
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 954
    Medlem#
    Dolt
    En riktigt bra sida som jag besöker titt som tätt är Henrik Karlsson´s sida popeye.rty.nu. Finns lite smått å gott där, bland annat info om regbesiktning vid motorbyte. http://popeye.rty.nu/2002/regbes.htm

    Citat Ursprungligen postat av http://popeye.rty.nu/
    Prislista
    Verkstadskontroll: Beror på verkstad samt om du känner nån där
    Saabpapper (enbart motorbyte) 500:-
    Vägning 250:-
    Reg-besiktning 640:-

    Står lite i vår FAQ också: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=73114
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 954
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av descrator
    Seriöst, vad skiljer dessa motorer åt?
    Blockets motornummer.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av descrator
    Seriöst, vad skiljer dessa motorer åt?
    Blockets motornummer.
    Aha.. så de skiter fullständigt i om motorn iövrigt är en exakt kopia av den från samma årsmodell? Motornummret måste vara från -92 eller senare i mitt fall? Hur lösa detta?

    Mitt problem är att jag startade ett renoveringsprojekt av en skrotbil med turbo från -90 med omfattande rostangrepp - nu har jag kommit över en CS -92 i "mint Condition" då bara lacken kostar mångdubbelt av vad det kostar att typa om -92'an så kan jag inte riktigt motivera projektet pengamässigt utan är inne på att satsa på CS'karrossen istället.. men om det inte funkar att plocka motorn från 90'an så faller det ju helt... orkar inte leta upp en 92'a till "bara för att" lixom...

    Dessa jäkla byråkrater..

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    En riktigt bra sida som jag besöker titt som tätt är Henrik Karlsson´s sida popeye.rty.nu. Finns lite smått å gott där, bland annat info om regbesiktning vid motorbyte. http://popeye.rty.nu/2002/regbes.htm

    Citat Ursprungligen postat av http://popeye.rty.nu/
    Prislista
    Verkstadskontroll: Beror på verkstad samt om du känner nån där
    Saabpapper (enbart motorbyte) 500:-
    Vägning 250:-
    Reg-besiktning 640:-

    Står lite i vår FAQ också: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=73114
    Jag har läst igenom FAQ'en och fastnade vid:

    citat:
    Förtydligande av turbokonverterad
    Med "turbokonverterad" menar vi att man tar en motor utan turbo (eller för den delen, kompressor, samma sak gäller) och modifierar den med turbo (kompressor). Man bygger alltså om en befintlig motor. Observera att det i lagens mening är stor skillnad på att ta en komplett turbomotor från en annan bil, som sålts med turbo.

    /citat

    Det blev jag inte mycket klokare av... stor skillnad i lagens mening hur då? - Svårare/enklare... vilka krav gäller... har inte hittat entydiga svar ang. detta med årsmodeller på själva donatorbilen...

    MVH: Marcus

    Edit: Hur är det nu, är det saab eller SBP som ska avgöra om motorn är av samma eller nyare modell? - Således, vem ringer jag för att få svar? Saab eller SBP eller vägverket? Reinfeldt? /Edit
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    Tjena

    Du skulle ju helt enkelt ta och flytta över kolvar, stakar m.m till din CS motor för blocken är lika har jag för mig. då kan dom ju inte klaga på att motorn är för gammal osv.
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av mr.Danne
    Tjena

    Du skulle ju helt enkelt ta och flytta över kolvar, stakar m.m till din CS motor för blocken är lika har jag för mig. då kan dom ju inte klaga på att motorn är för gammal osv.
    Hmm intressant, men då är det ju en turbokonverterad motor istället för en utbytt och andra krav enligt FAQ.

    Isf vore det väl lättare att switcha motornummer-skylten mellan motorerna istället? - Eller de kanske är instansade i blocket?

    Hur som, jag ville helst undvika att flytta kolvar osv från den ena till den andra då jag kommer köra CS'en tills dess att motorbyte sker.. då kan jag i lugn o ro renovera upp den gamla turbomotorn i stativ tills det är dags...

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    298
    Måste ju gå att få tag i enbart ett t-motorblock från ´92... Om du ändå ska dona motorn tänkte jag..?

    /Krister K
    /Krister K

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 292
    Du får väl fräsa bort motornumret och stansa in ett från en 92:a. Sen säger du att det är ett gammalt utbytesblock om dom undrar. Men om du behöver ett nytt block kan du lika gärna köpa en komplett 2,3 spis och renovera.

  13. #13
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 121
    Medlem#
    6234
    Bara en fråga ska de plocka ner halva motorn för att se motornummret?? För jag har för mig det sitter på blocket under termostatshuset på långmotor 2.0l.. Iaf så finns motornummret där på og900 blocken som är nästan identiska med 9000 2.0 motor..

    Eller står dom med spegel oc ficklampa?? Går ju enklare att kolla på kortmotorerna och 2.3 långmotoerna..

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Krister K
    Måste ju gå att få tag i enbart ett t-motorblock från ´92... Om du ändå ska dona motorn tänkte jag..?

    /Krister K
    Sant.. tror jag låter detta vara plan B om jag inte kan lösa det på anat sätt..

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Du får väl fräsa bort motornumret och stansa in ett från en 92:a. Sen säger du att det är ett gammalt utbytesblock om dom undrar. Men om du behöver ett nytt block kan du lika gärna köpa en komplett 2,3 spis och renovera.
    Jag vill så långt det går använda -90'an till det iom att motorn enligt utsago skall vara utbytt sen tidigare och "bara" gått 17k mil.. sen är det en budgetfråga också...

    Appropå det ja.. kanske läge att se över motorn för o se vad det är som sitter i den.. KAN ju faktiskt sitta en från 92 eller nyare om man har tur.. men vad ska jag leta efter? Hur läser jag ut vilket årtal motorn kommer ifrån?!

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Du får väl fräsa bort motornumret och stansa in ett från en 92:a. Sen säger du att det är ett gammalt utbytesblock om dom undrar. Men om du behöver ett nytt block kan du lika gärna köpa en komplett 2,3 spis och renovera.
    Hmm.. passar turbo (t25) och kabelhärvan även 2,3'orna? Borde ju göra det men tänkte om turbon kommer varva ihjäl sig eller nått..

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    citat:1989 - : Grundkrav: Samma princip som 1976-88 men hårdare krav på avgasernas föroreningsnivå (vilket betyder att man måste byta till en motor med kat av årsmodell 1989 eller nyare). Dessutom högre krav på överensstämmelse med avgascertifierad fordonstyp (utväxlingen ska vara samma och vikten får inte skilja för mycket). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns. /citat

    Detta är saxat från faq'en som refererats till.. jag kan inte utläsa något om årsmodeller utan endast att motorn måste vara "från 89 eller nyare"..

    Är det saab själva som har detta kravet på rätt årsmodell på motorn??

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    403
    Finns inga krav på "nyare än bilen".
    Motor från bil med samma lagkrav eller nyare.

    Före -75: så finns inga krav på avgasrening. Går att byta till valfritt år.

    76-88: Krav på rening och CO-halt vid besiktning.
    Går att byta till motorer mellan -76 till nu.
    Motorer med katalysator behöver du inte några intyg på att byta till.
    Övriga motorer krävs intyg från SAAB att installationen är likadan som på orginalbilen.

    89-96: Krav på katalysator. Samma reningskrav.
    Går att byta till motorer -89 eller nyare med katalysator.
    Skall numera inte krävas intyg från SAAB.

    97-: Helbilsgodkänd. Du får inte byta motortyp. !!!
    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 589
    Citat Ursprungligen postat av Thomas #1629
    Finns inga krav på "nyare än bilen".
    Motor från bil med samma lagkrav eller nyare.

    Före -75: så finns inga krav på avgasrening. Går att byta till valfritt år.

    76-88: Krav på rening och CO-halt vid besiktning.
    Går att byta till motorer mellan -76 till nu.
    Motorer med katalysator behöver du inte några intyg på att byta till.
    Övriga motorer krävs intyg från SAAB att installationen är likadan som på orginalbilen.

    89-96: Krav på katalysator. Samma reningskrav.
    Går att byta till motorer -89 eller nyare med katalysator.
    Skall numera inte krävas intyg från SAAB.

    97-: Helbilsgodkänd. Du får inte byta motortyp. !!!
    men då är det bara att ta och byta
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 589
    Citat Ursprungligen postat av descrator
    citat:1989 - : Grundkrav: Samma princip som 1976-88 men hårdare krav på avgasernas föroreningsnivå (vilket betyder att man måste byta till en motor med kat av årsmodell 1989 eller nyare). Dessutom högre krav på överensstämmelse med avgascertifierad fordonstyp (utväxlingen ska vara samma och vikten får inte skilja för mycket). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns. /citat

    Detta är saxat från faq'en som refererats till.. jag kan inte utläsa något om årsmodeller utan endast att motorn måste vara "från 89 eller nyare"..

    Är det saab själva som har detta kravet på rätt årsmodell på motorn??

    MVH: Marcus
    det lättaste är väl att ringa och fråga saab själva. när jag var inne och frågade sånt så fick jag ett namn som jag skulle ringa, dock så behövde jag aldrig göra det, bilen gick igenom ändå
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-09-09, 16:01
  2. Passar en turbo från Saab 9-5 aero års03 till en 9-5 98 2,0t
    Av Yamaha i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-26, 10:39
  3. Vad kostar husvagnsspeglar till Saab 9-5?
    Av chrill3 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 22:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •