Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saab 9-3ss och vinter??

  1. #1

    Saab 9-3ss och vinter??

    Hallå. Har en Saab 9-3ss Aero -03. Har ägt den sedan Mars -06. Hade bara haft bilen i 2 veckor då färddatorn började krångla. Det gick sedan 2 dagar så pajade tankgivaren samt dörrhandtaget på förardörren. Fick allt fixat på garantin men fick ock vänta till september på tankgivaren. Allt ok tänkte jag. Tills nu. Det börjar bli minusgrader och det kommer snö, precis som en vinter ska vara. Vad händer?? Jo, först får jag felmeddelande att antispinn är ur funktion för att en dag senare få ett felmeddelande som säger att låssystemet är ur funktion. Har någon mer erfarenheter av att 9-3ss inte klarar vinterklimat särskilt bra? Eller har jag fått ett riktigt Måndagsexemplar?

    Mvh Tomas W
    Saab 9-3ss Areo -03

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Den enda indikation jag har uppfattat är att tidiga 9-3SS skulle ha problem med elektroniken, samt med låssystemen.
    Det ser man nästan alltid när man läser beg.guider om 9-3SS.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 196
    Medlem#
    6124
    Åk till din lokala SAAB verkstad och hör om dom har någon uppdaterning åt dig.

    Min svåger hadde samma felmeddelanden och dom försvann efter uppdaterning.

    Håkan

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    111
    Låssystem ur funktion kan bero på att plastbrickan i botten på tändningslåsset inte sitter i rätt läge. Tryck ner den med ett finger och se till så den fjädrar upp igen.

  5. #5
    Allt är ok just nu. Verkar vara så att felen uppstår när det blir mycket snö ute tillsammans med snabba växlingar i temperaturen. Allt återställs efter ett tag och sen kan allt vara ok i veckor. Har bara haft felmeddelanden vintertid och speciella väderförhållanden.
    Saab 9-3ss Areo -03

  6. #6
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Har inte haft några sådana felmeddelanden på varken min nuvarande ss -05:a eller -03:an jag ägt.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Har haft problem på samtliga 3 SS/SC jag haft att låsen fryser. Har oftast varit efter att jag varit och tvättat bilen. Troligen har då fukt kommit in i låsmekanismen. Har avhjälpts med att ställa bilen i varmgarage under ngn dag så funkar det sen, även när man ställer ut den i kylan... I övrigt inget att klaga på, förutom att rutorna har åkt ner av sig själv på min SS -05:a en gång när den stod låst, på vintern och ca -10 ute. Som tur var var jag bara borta i 5 min för det var typ snöstorm ute och vart ju ingen höjdare att sätta sig i bilen efter det...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  8. #8
    Alltstå jag har inga problem med låsen utan det kommer upp i displayen att låssystemet är ur funktion och att jag ska kontakta verkstad. Fick ny programvara i bilen i somras. Felen kommer oftast då det snöar ganska ymnigt och är snabba temperaturväxlingar.
    Saab 9-3ss Areo -03

  9. #9
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Upplevde felmeddelanden ang bromsar mm på min förra SS 03:a och svärfars 04:a. Men felmeddelandena försvann alltid efter en omstart. Det var gärna i samband med fuktigt väder och tvätt.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Hønefoss i Norge
    Inlägg
    23
    eneste feilen je har hatt på min ss er at låsen på sjåførsia har vert litt vrang når det har vert kalt ute. men nå er låsesylinderen å stag byttet. var noe slark i det. vert hel bra etter det. er også litt rar lyd i dempera forran når det er kalt, men blir borte etter litt kjøring. dem på saab sa det kunne være olja i dem som var kald. men skal bytte dem te koni te våren
    03 Saab 9-3 SS 2,2 TiD Vector
    94 Ford Mondeo sedan 2.0 GLX---solgt

Liknande ämnen

  1. SAAB 9000 Aero 1993. vinter projektet
    Av krazvar i forum Projekt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 01:32
  2. Sommar & Vinter Termostat ? saab 9000 2.3ltt -96
    Av Bobzi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-26, 12:04
  3. Saab 9000 2,3T -93 startar inte efter en vinter i garage.
    Av Jaktlund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 21:58
  4. Saab 9000 vinter och dörrstängning
    Av tosolib i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 01:57
  5. Ställer du av din Saab i vinter?
    Av bart112 i forum Allmänt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •