Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Värmeproblem Saab 9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    816

    Värmeproblem Saab 9-5

    Svårgern har fått problem med värmen i sin 9-5 -99.

    Vi har funderat lite men kan inte komma underfund med vad som är fel. Inte ens Saab i Karlstad kunde hitta felet efter 3 dagars felsökning (imkompetent personal, eller ????).

    Jag och brorsan bytte turbo i bilen för en tid sedan. En ny standard GT17 monterades och IC med rör och dyligt gjordes rent ordentligt.

    Efter det funkade bilen och värmen bra.

    Efter drygt en vecka försvann värmen inne i kupén. Det blir som bäst lite halvljummet. Motorn går upp i temp och lägger sig i mitten, så termostat funkar som den ska. Saab hade tydligen bytt någon ventil, men det vart inget bättre.

    Vad kan det vara som spökar?
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 473
    Troliga fel är:

    Värmepaketet trasigt?

    Stegmotor som ska fördela luften som är sönder.

    Kommer det värme någonstans i bilen?

    Har de läst ut någon felkod?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Troliga fel är:

    Värmepaketet trasigt?

    Stegmotor som ska fördela luften som är sönder.

    Kommer det värme någonstans i bilen?

    Har de läst ut någon felkod?
    Inga felkoder, enligt Saab.
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    775

    Re: Värmeproblem Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Adam/1849
    Svårgern har fått problem med värmen i sin 9-5 -99.

    Vi har funderat lite men kan inte komma underfund med vad som är fel. Inte ens Saab i Karlstad kunde hitta felet efter 3 dagars felsökning (imkompetent personal, eller ????).

    Jag och brorsan bytte turbo i bilen för en tid sedan. En ny standard GT17 monterades och IC med rör och dyligt gjordes rent ordentligt.

    Efter det funkade bilen och värmen bra.

    Efter drygt en vecka försvann värmen inne i kupén. Det blir som bäst lite halvljummet. Motorn går upp i temp och lägger sig i mitten, så termostat funkar som den ska. Saab hade tydligen bytt någon ventil, men det vart inget bättre.

    Vad kan det vara som spökar?
    Ta bort kupéluftfiltret och känn efter om elementet är ordentligt varmt. Om det är det så är det säkert stegmotorn till värmefördelningen som krånglar.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    448
    Klassiskt fel, att en Saabverkstad spenderar 3 dagar med att felsöka verkar mycket märkligt.

    Finns 3 stycken likadan stegmotorer, mycket vanligt att någon av dem har dött.

    Om alla utblås blir ljumna är det säkert motorn till blandluftspjället som är kass. De kan liksom köras med Tecklan så det är inte svårt att hitta vilken som är paj.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    564
    Hänger på denna tråden då jag har liknande problem med min 9-5 -98.
    Vid låg hastighet, läs bilkö så tappar jag värmen efter en liten stund i stort sett helt. Sen när jag kommer upp i hastighet så kommer värmen tillbaka precis som förut.

    Tid till värme i kupen känns som det var förr. Tempmätare står på samma ställe som den alltid gjort. Nivå i expkärl bra. Inga felkoder från ac-panelen vid test.

    Några tips ?
    9-5 SE 2,3t -98 Black

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av 2.3T
    Hänger på denna tråden då jag har liknande problem med min 9-5 -98.
    Vid låg hastighet, läs bilkö så tappar jag värmen efter en liten stund i stort sett helt. Sen när jag kommer upp i hastighet så kommer värmen tillbaka precis som förut.

    Tid till värme i kupen känns som det var förr. Tempmätare står på samma ställe som den alltid gjort. Nivå i expkärl bra. Inga felkoder från ac-panelen vid test.

    Några tips ?
    Det är inte så att din multirem slackar och inte driver ac-pumpen som den borde?
    Enda förbindelsen jag kan tänka mig som är baserad på hastighet...
    Har du provat reglera utan AC och se vad som händer då?
    Vissa ACC's är defaultinställda på cirkulation under 20km/h.. då kan det hända
    lite grejjor med kyl/värmesystemet temporärt.. Så kolla att din ACC inte går in i
    cirkulationsläge vid kö-körning..
    Min Aero's ACC tog jag ur automatisk kö-körningscirkulation...
    Folk är idioter.. jag är också folk...
    Fiser omkring i en 9-3 SS diesel -08
    ( förra bilen var en 9-5 Aero -01.. )

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    564
    Glömde tillägga att jag alltid åker på econ-läge på ac'n. Detta pga pumpen låter illa (i mina öron) när jag kör den.

    Edit. Kör korta remmen, ett vändhjul pajjade förut och fick rek av saab att köra den korta remmen istället. AC-pumpen behöver det inte vara ngt fel på, större risk att det är mina öron det är fel på. Hör alltid en massa konstiga ljud...
    9-5 SE 2,3t -98 Black

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Milkyn
    Citat Ursprungligen postat av 2.3T
    Hänger på denna tråden då jag har liknande problem med min 9-5 -98.
    Vid låg hastighet, läs bilkö så tappar jag värmen efter en liten stund i stort sett helt. Sen när jag kommer upp i hastighet så kommer värmen tillbaka precis som förut.

    Tid till värme i kupen känns som det var förr. Tempmätare står på samma ställe som den alltid gjort. Nivå i expkärl bra. Inga felkoder från ac-panelen vid test.

    Några tips ?
    Det är inte så att din multirem slackar och inte driver ac-pumpen som den borde?
    Enda förbindelsen jag kan tänka mig som är baserad på hastighet...
    Har du provat reglera utan AC och se vad som händer då?
    Vissa ACC's är defaultinställda på cirkulation under 20km/h.. då kan det hända
    lite grejjor med kyl/värmesystemet temporärt.. Så kolla att din ACC inte går in i
    cirkulationsläge vid kö-körning..
    Min Aero's ACC tog jag ur automatisk kö-körningscirkulation...
    Vad har ac-kompressorn med värmen att göra?
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 969
    Samband mellan illalåtande AC-pump och den nya kortare remmen tycker jag kan misstänkas...

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=
    Fredrik J

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Vad har ac-kompressorn med värmen att göra?
    Sist jag kollade så fungerade ett A/C system så att det tog in luft och passerade
    det genom både värme och avkylning för att nå önskad tempratur samt
    att avfukta inkommande luft så du inte har en ångbastu i bilen...
    AC begäran kommer från ACC vid tempraturer som överstiger 5 grader..
    Så nej.. kanske inte vid -15 som det är idag.. men det var 10 grader häromveckan.
    Folk är idioter.. jag är också folk...
    Fiser omkring i en 9-3 SS diesel -08
    ( förra bilen var en 9-5 Aero -01.. )

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 657
    min 9-5 fick för sig för några dagar sedan att bara spruta väldigt ljummen luft (ur alla spjällen) trots att vattentempen låg rätt. Jag körde en kalibrering (tryck in auto+off samtidigt) sen fungerade det. Jag tror att det var någon motor eller liknande som styr blandningsluften som kärvade lite. Hur som helst har problemet inte återkommit efter "kalibreringen"

    mvh Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    564
    Har kört kalibrering/feltest men den beter sig likadant fortfarande...
    9-5 SE 2,3t -98 Black

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 657
    Citat Ursprungligen postat av 2.3T
    Har kört kalibrering/feltest men den beter sig likadant fortfarande...
    Ingen felkod i displayen?
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    564
    Nope ser ok ut, visar 0.
    9-5 SE 2,3t -98 Black

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av 2.3T
    Nope ser ok ut, visar 0.

    Hur hade du tempen inställd när du gjorde kallibreringen?
    Om den stod på "HI" så prova att ställa den på "LO" och gör en kallibrering. Ställ sedan tempen på "HI" och gör en kallibrering och se om du får fram någon felkod.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    564
    Ok, ska testa detta på vägen hem idag. Tempen stod på 22 och 23 (testat flera ggr) när jag gjorde testet.
    9-5 SE 2,3t -98 Black

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    448
    skriver igen, 96% av alla 9-5 med diverse kupéluft-fel är relaterade till någon ställmotor som är vilsen.. Det är en steppmotor som måste hålla reda på vart den befinner sig, pajjar den blir den TOTALT vilsen... läs mitt tidigare inlägg..

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 959
    Nått som inte är ovanligt på dom äldre 9-5orna är att spjällaxeln brister till kall/varm luftfördelningen.
    Testa att köra kallluft och se om det kommer kallare luft, kör sedan High och kolla om det kommer varmare luft, ändrar sig inte tempen på luften på något av lägena så har du något problem med antingen stegmotorn till luftblandningen eller så har axeln brustit.
    Plocka ner panelen vid pedalerna och kolla på spjällmotorn närmast på det svarta stora huset i mitten, ställ tempraturen upp och ner, rör den sig??
    Rör den sig, så är motorn ok, men axeln brustit. Då kan du kolla upp i hållet för utblåset till fötterna (Akta dig för tempnålen till blandningen då den är sylvass) rör det sig inne i huset, ligger det plastbitar i sparkskyddet du plockade bort eller i botten av huset, då är axel brusten.
    Det ända som gäller då är att byta hela klimatpaketet och det är ruggigt dyrt, även spjällmotorn ska bytas till varm/kallluft blandningen, då dessa var för starka på dom tidiga 9-5orna, även ny mjukvara i ACC ska läggas in.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    564
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Nått som inte är ovanligt på dom äldre 9-5orna är att spjällaxeln brister till kall/varm luftfördelningen.
    Testa att köra kallluft och se om det kommer kallare luft, kör sedan High och kolla om det kommer varmare luft, ändrar sig inte tempen på luften på något av lägena så har du något problem med antingen stegmotorn till luftblandningen eller så har axeln brustit.
    Plocka ner panelen vid pedalerna och kolla på spjällmotorn närmast på det svarta stora huset i mitten, ställ tempraturen upp och ner, rör den sig??
    Rör den sig, så är motorn ok, men axeln brustit. Då kan du kolla upp i hållet för utblåset till fötterna (Akta dig för tempnålen till blandningen då den är sylvass) rör det sig inne i huset, ligger det plastbitar i sparkskyddet du plockade bort eller i botten av huset, då är axel brusten.
    Det ända som gäller då är att byta hela klimatpaketet och det är ruggigt dyrt, även spjällmotorn ska bytas till varm/kallluft blandningen, då dessa var för starka på dom tidiga 9-5orna, även ny mjukvara i ACC ska läggas in.
    Då har man lite att göra i helgen alltså Tack för tipset.
    9-5 SE 2,3t -98 Black

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Värmeproblem OG9-3
    Av XTRINO i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-27, 18:26
  2. Värmeproblem Saab 9-5
    Av Bobzi i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-25, 19:37
  3. Värmeproblem i SAAB 9000 A50 2.3t
    Av Spetan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-26, 20:19
  4. Värmeproblem Saab 9000 CD -92
    Av Elias i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-28, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •