Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Pystrimma og900s

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161

    Pystrimma og900s

    Hej!

    Bilen är en saab og900s -90, jag har monterat IC, justerat upp glt till 0,5 bar. Jag har nu köpt en bränslefilter så jag kan ladda över 0,6 bar, det ända jag saknat är en ventil, det finns ju på speedparts men då ingår det i ett kitt med filter och chip, men jag vill ju bara ha en ventil.

    Så min fråga är: Är det en vanlig strypventil ? Alltså man kopplar den rakt på slangen sen kan man strypa flödet, eller äre nåt spec med den ? För jag tänkte annars köpa en vanlig strypventil här i stan o sätta på slangen och vrida ner flödet, så jag slipper beställa o krabba, skulle det funka ?

    MVH
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Prova att söka på pystrim så ser du snart den allmänna inställningen till detta här på forumet. Ingen som rekommenderar det med andra ord.

    När du ändå har monterat IC med mera, varför inte skaffa ett APC-system och trimma vidare på ett seriöst sätt. Det funderar jag på att göra med min OG 900S-90.

    Popeye här på forumet har en suverän hemsida om OG 900 (http://popeye.rty.nu/). Läs där och på forumet och fundera igen om pystrim verkligen är den väg du vill gå.

    Mvh
    /Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Pystrim är för amatörer. Som sagt sök på pystrim så får du se.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Pystrimma og900s

    Citat Ursprungligen postat av Hanens
    Är det en vanlig strypventil ?
    Nej. Det är en ventil där man ställer in hur mycket luft som skall pysa ut och inte nå tryckklockan. Därav namnet pystrim.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Vilken massa konstiga typer som har åsikter då?

    Pystrim funkar om man vet vad man ger sig in på och vill ta risken. Eftersom det (tack å lov) inte finns apc på ltt modellerna så gör lite pys eller en kraftig fjäder på wastegaten underverk. Jag körde i vart fall 15 000 mil med det.

    Men som sagt, riskfritt är det inte, även om jag klarade mig från motorhaverier. Så tar du risken får du vara beredd att betala priset om du tar i för mycket.

    Jag har nu köpt en bränslefilter så jag kan ladda över 0,6 bar,...
    Det där får du dock förklara lite.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Jag kör pystrimmad 900 S, har installerat en laddtrycksvakt som bryter bränslet vid 0,95 bar. Man märker tydligt när den går in så då har jag justerat pysventilen så laddtrycket aldrig kommer upp dit. Vidare har jag bytt spridare så bilen får 40 % mer bränsle och så kör jag på etanol.
    Om det är någon som vill lyssna efter spikningar så kan vi fästa ett bromsrör i blocket, dra in det i kupen och fästa en tratt på så ni kan ha örat där.
    Sen kan jag åka runt i många mil så den som vill får mycket tid att lyssna.

    Det är inte farligt att åka med pystrim om man vet vad man gör och vidartar säkerhetsåtgärder.

  7. #7
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Det är inte farligt att åka med pystrim om man vet vad man gör och vidartar säkerhetsåtgärder.
    Håller med!

    Men det där med bromsröret lät mysko...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  8. #8
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Det är inte farligt att åka med pystrim om man vet vad man gör och vidartar säkerhetsåtgärder.
    Håller med!

    Men det där med bromsröret lät mysko...

    En fundering angående säkerhetsåtgärd i form av att klippa bränslet vid högt laddtryck. Är inte det dummaste man kan göra att klippa av bränsletillförseln när det behövs som mest? En mer lämplig åtgärd vore väl i såna fall att klippa tädningen, men det är ju lite krångligare att fixa.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  9. #9
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Det är inte farligt att åka med pystrim om man vet vad man gör och vidartar säkerhetsåtgärder.
    Håller med!

    Men det där med bromsröret lät mysko...

    En fundering angående säkerhetsåtgärd i form av att klippa bränslet vid högt laddtryck. Är inte det dummaste man kan göra att klippa av bränsletillförseln när det behövs som mest? En mer lämplig åtgärd vore väl i såna fall att klippa tädningen, men det är ju lite krångligare att fixa.
    Borde vara bättre ja och inte så mycket krångligare, grejen är la att man surar ner motorn med då kanske?
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Det är inte farligt att åka med pystrim om man vet vad man gör och vidartar säkerhetsåtgärder.
    Håller med!

    Men det där med bromsröret lät mysko...
    På jobbet (Scania) finns mycket folk kvar från Saab-Scania tiden och denna metod med ett rör eller slang in i coupén nämndes på en avtackning av en pensionär.

    De hade haft en vanlig vattenslang in i motorrummet, helt öppen i den änden och dragen in genom torpedväggen och fäst en tratt på. Spikningar hörs tydligen jättetydligt enligt dem. Denna metod användes för att justera motorparametrar i turboålderns barndom.
    Vidare sades det att en hel del av spikningarna togs bort av rent kosmetiska skäl, det lät illa men var inte särskilt skadligt för motorn.
    (OBS! Detta är ingen uppmaning att låta era motorer spika! )

    Sitter det ett APC-system i bilen är det dumt att inte använda det, men på en "S" är det väl okej att pysa om man vet vad man pysslar med och känner till de risker man tar ifall man tänjer gränserna för mycket.

    Men på modern T5 eller T7-motor eller liknade, där styrsystemet aktivt styr laddtrycket skulle jag starkt avråda från pystrim.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Jag är medveten om riskerna att köra utan apc, jag ska inte tokladda utan ladda runt 0,8 som en org ftt, jag har bytt olja,stift och filter och kommer att köra på 98oktan, jag ska kolla tändvinkel nu i dagarna och se så allt stämmer ...

    Med bränslefilter menar jag att orginal så sitter en laddtrycksspärr på 0,6 bar som slår ifrån, men med chippet försvínner denna ..

    Det där med amatörtrim, håller inte med, det är en gammal bil, jag ska inte toktrimma utan bara göra den lite roligare, kommer hålla koll på motorn och serva regelbundet, varför inte göra det enkelt och ekonomiskt försvarbart ist för att slänga ut massa pengar på en så pass gammal bil bara för att den kanske eventuellt kan börja spika och sen rasa ifall jag inte upptäcker det ...
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Det är inte farligt att åka med pystrim om man vet vad man gör och vidartar säkerhetsåtgärder.
    Håller med!

    Men det där med bromsröret lät mysko...

    En fundering angående säkerhetsåtgärd i form av att klippa bränslet vid högt laddtryck. Är inte det dummaste man kan göra att klippa av bränsletillförseln när det behövs som mest? En mer lämplig åtgärd vore väl i såna fall att klippa tädningen, men det är ju lite krångligare att fixa.
    Tja det är är väl inte optimalt att klippa bränslet men vid det laddtrycket borde det vara en del kvar till innan den spikar och tanke är ju att man ska justera laddtrycket så det inte går upp till där det bryts. Det är en säkerhetsåtgärd ifall det skulle bli något fel på pysventilen så den pyser förbi för mycket eller om slangen till wastegate klockan hoppar av för då klipper bilen bränslet vid ordentligt gaspådrag och föraren slår näsan i ratten och förstår att det är något fel.
    Det är ju både lite crude och fulmek men det fungerar bra och det är billigt. Men som sagt: På en modern bil skulle jag INTE göra det.

  13. #13
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Kanske jag som fattat 900s'en fel men den enda elektroniskt styrda laddtryckspärr som finns är väl den där laddtrycksvakten som sitter under instrumentbrädan på förarsidan? Den som klickar när trycket går över cirka 0.5 bar och som då bryter bränslet? Chippet i bränsleboxen (vid passagerarens fötter brevid a-stolpen) byts väl bara för att få lite mera bränsle då man laddar mer?

    Mycket trevliga bilar de där lågtryckarna förresten. Haft min i tio år nu.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av Hanens
    Jag är medveten om riskerna att köra utan apc, jag ska inte tokladda utan ladda runt 0,8 som en org ftt, jag har bytt olja,stift och filter och kommer att köra på 98oktan, jag ska kolla tändvinkel nu i dagarna och se så allt stämmer ...

    Med bränslefilter menar jag att orginal så sitter en laddtrycksspärr på 0,6 bar som slår ifrån, men med chippet försvínner denna ..

    Det där med amatörtrim, håller inte med, det är en gammal bil, jag ska inte toktrimma utan bara göra den lite roligare, kommer hålla koll på motorn och serva regelbundet, varför inte göra det enkelt och ekonomiskt försvarbart ist för att slänga ut massa pengar på en så pass gammal bil bara för att den kanske eventuellt kan börja spika och sen rasa ifall jag inte upptäcker det ...
    Släng på en og900 IC medans du ändå håller på, då har du lite mer säkerhet och dom är billiga och gör bra nytta när det gäller orken i lite högrehastighet när turbon får jobba lite mer.
    Jag skulle nog inte våga ladda 0,8 utan iallafall en og900 IC.

  15. #15
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Pystrimma og900s

    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Släng på en og900 IC medans du ändå håller på
    Citat Ursprungligen postat av Hanens
    ...jag har monterat IC...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av David V
    De hade haft en vanlig vattenslang in i motorrummet, helt öppen i den änden och dragen in genom torpedväggen och fäst en tratt på. Spikningar hörs tydligen jättetydligt enligt dem. Denna metod användes för att justera motorparametrar i turboålderns barndom.
    /David
    Ett tips att nämna i sammanhangen och som jag tycker alla skall prova.. Ta som ovan nämt, en vanlig regular vattenslang på en halvmeter-åttio centimeter. Vrid igång motorn och stoppa ena änden mot örat och sätt den andra mot tex. ventilkåpan. ANA bara vilket oväsen ni kommer höra eller ännu ballare.. sätt slangen mot generatorn.. den väsnas rätt bra oxå. Det där är ett supersätt att lokalisera varifrån slammer knack och oväsen kommer från i en motor. Håll den mot blocket på olika ställen och man hör skittlätt ett begynnande vevlager, kolvskrammel, en kass kamdrivning etc. En längre skruvmejsel, järn/trästång funkar nästan lika bra att lyssna efter ljud med. Ett tips bra som något att kunna använda på ett tokhett turboaggregat.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186

    Re: Pystrimma og900s

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Släng på en og900 IC medans du ändå håller på
    Citat Ursprungligen postat av Hanens
    ...jag har monterat IC...
    Jajaja jag har druckit öl.

  18. #18
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder

    Ett tips att nämna i sammanhangen och som jag tycker alla skall prova.. Ta som ovan nämt, en vanlig regular vattenslang på en halvmeter-åttio centimeter. Vrid igång motorn och stoppa ena änden mot örat och sätt den andra mot tex. ventilkåpan. ANA bara vilket oväsen ni kommer höra eller ännu ballare.. sätt slangen mot generatorn.. den väsnas rätt bra oxå. Det där är ett supersätt att lokalisera varifrån slammer knack och oväsen kommer från i en motor. Håll den mot blocket på olika ställen och man hör skittlätt ett begynnande vevlager, kolvskrammel, en kass kamdrivning etc. En längre skruvmejsel, järn/trästång funkar nästan lika bra att lyssna efter ljud med. Ett tips bra som något att kunna använda på ett tokhett turboaggregat.
    Eller varför inte en sån här. Perfekt hjälpmedel för att lyssna efter oljud.

    http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=81909


    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Kanske jag som fattat 900s'en fel men den enda elektroniskt styrda laddtryckspärr som finns är väl den där laddtrycksvakten som sitter under instrumentbrädan på förarsidan? Den som klickar när trycket går över cirka 0.5 bar och som då bryter bränslet? Chippet i bränsleboxen (vid passagerarens fötter brevid a-stolpen) byts väl bara för att få lite mera bränsle då man laddar mer?

    Mycket trevliga bilar de där lågtryckarna förresten. Haft min i tio år nu.
    Som jag fattat sitter det en laddtrycksspärr i styrboxen, jag har hittat en beg styrbox med chip, och med den laddade han 0,8 med en identisk bil,så laddspärren ska ju vara borta med detta chip, har jag fel ? .. bör vara samma typ som det bränslechip som speedparts säljer ...
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av Hanens
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Kanske jag som fattat 900s'en fel men den enda elektroniskt styrda laddtryckspärr som finns är väl den där laddtrycksvakten som sitter under instrumentbrädan på förarsidan? Den som klickar när trycket går över cirka 0.5 bar och som då bryter bränslet? Chippet i bränsleboxen (vid passagerarens fötter brevid a-stolpen) byts väl bara för att få lite mera bränsle då man laddar mer?

    Mycket trevliga bilar de där lågtryckarna förresten. Haft min i tio år nu.
    Som jag fattat sitter det en laddtrycksspärr i styrboxen, jag har hittat en beg styrbox med chip, och med den laddade han 0,8 med en identisk bil,så laddspärren ska ju vara borta med detta chip, har jag fel ? .. bör vara samma typ som det bränslechip som speedparts säljer ...
    Det sitter laddtryckspärr i styrenheten i 1990 årsmodell av 900S. (91:an och fram har det inte.) Detta PLUS tryckvakten under instrumentbrädan. Så på en -90 måste man chipa och skruva på vakten för att kunna ladda på mer än ca 0.6 bar.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

Liknande ämnen

  1. "pystrimma"
    Av cricka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-30, 12:22
  2. og900s goes T16?
    Av Hultman i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 22:23
  3. Og900s = T16
    Av Hultman i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 22:10
  4. Effekter av att pystrimma med trasig magnetventil?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 20:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •