Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Oil sludge och diverse små fel.

  1. #1

    Oil sludge och diverse små fel.

    Hej

    Kör en Saab 9-5 2.3t -99 som strax gått 19.000 mil och tyvärr saknar jag både instruktionsbok och servicebok mao vet jag inte när senaste servicen gjordes eller om några garanti åtgärder är gjorda.

    Saken är att den drar väldigt mycket olja och motorn "tickar" en hel del.
    Är jag drabbad av så kallat Oil sludge? vad gör man åt detta?

    Sen har ratten fått för sig att klicka till varje gång man passerar ett viss läge. Några ideér hur jag fixar detta?

    /Med Vänlig Hälsning

    Niclas Söderberg

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903
    Använd sökfunktionen så hittar du massvis ang oilsludge... den mest ställda frågan på detta forum känns det som! http://forum.saabturboclub.com/search.php

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 474
    Inte för att vara elak men varför köper du en bil med okänd historik? Priset?

    Drar mycket olja? Hur mycket?

    Tickandet kan vara ventillyftare. Kamkedjan rasslar när den börjar bli slak.

    1. Byt olja och filter genast. Köp biltemas helsyntetolja och byt oljan. Låt bilen stå på tomgång gasa lite ibland men låt varvtalet ej gå över 2500.

    2. Byt oljan igen och använd någon bra olja. Jag använder Castrol edge eller shell helix ultra. (Det finns många trådar om olja att läsa) Glöm inte att byta filtret också.

    Åk nu ut och kör bilen och när du kört en tankning så kollar du oljan.

    3. Mät kamkedjesträckaren, kostar ca 500 spänn på enn saab-verkstad.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Inte för att vara elak men varför köper du en bil med okänd historik? Priset?
    Hade en Audi A4 -95a med 22k mil på mätaren och som var almänt slut som jag byte in rakt av.

    Ska försöka bli av med saaben så snabbt som möjligt.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 259
    Hej

    Går motorn hårt - alltså rör sig mycket på tomgång? Kamkedjesträckaren ger inte alltid svaret på hur balansaxelkedjorna mår. Byt olja till rätt viskositet och av bra märke. Åk till en bra Saabverkstad kontrollmät kedjan och be dom kolla och framför allt lyssna på din motor.

    Det låter som om du behöver fylla på fett "i" din rattstång. Finns ett servicemeddelande på detta.

    Var i Sverige finns du?? Finns garanterat folk är som kan rekommendera en riktigt bra verkstad i din stad/ort.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

Liknande ämnen

  1. Oil sludge ??
    Av mystery_o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 01:15
  2. Oil Sludge
    Av mattias_wennberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 18:43
  3. Undvika oil sludge
    Av CJP i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-30, 13:52
  4. Oil Sludge på og9-3 T7?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-16, 01:40
  5. Oil sludge!
    Av 9-5 halmstad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 14:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •