Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: ny 900ng -96 ägare! vänliga råd tack :)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    75

    ny 900ng -96 ägare! vänliga råd tack :)

    Hallå gubbar!
    Har nyligen köpt en saab 900s 96a 2.0t, 15000mil på nacken har pärlan.

    Barnslig som man är vill man ha ett litet pysljud.

    Vad ja har förstått sitter det redan en avlastningsventil man kan använda som kan ge ett ganska fint pysljud om man har ett öppetluftfilter? Men i och med att det är vinter borde det väl vara skonsammare för turbon att köra med originalfilter och istället köpa en avlastningsventil med lite fräckare ljud i som är för en turbo som laddar ganska lågt?
    Hur mycket stryk tar turbon om man borrar upp originalfiltret? eller monterar ett öppet/sportluftfilter?

    Min andra fråga är som sådan, planerar att steg1 trimma pärlan till våren/sommarn, hur mycket laddar turbon då? tror att maxladdning är 0.8bar original om ja inte förstått det hela fel.
    NG900 2.0t -96

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    675

    Re: ny 900ng -96 ägare! vänliga råd tack :)

    Citat Ursprungligen postat av greppz
    Hallå gubbar!
    Har nyligen köpt en saab 900s 96a 2.0t, 15000mil på nacken har pärlan.

    Barnslig som man är vill man ha ett litet pysljud.

    Vad ja har förstått sitter det redan en avlastningsventil man kan använda som kan ge ett ganska fint pysljud om man har ett öppetluftfilter? Men i och med att det är vinter borde det väl vara skonsammare för turbon att köra med originalfilter och istället köpa en avlastningsventil med lite fräckare ljud i som är för en turbo som laddar ganska lågt?
    Hur mycket stryk tar turbon om man borrar upp originalfiltret? eller monterar ett öppet/sportluftfilter?

    Min andra fråga är som sådan, planerar att steg1 trimma pärlan till våren/sommarn, hur mycket laddar turbon då? tror att maxladdning är 0.8bar original om ja inte förstått det hela fel.
    Jag körde med moddad luftburk (3" basreflexrör), steg 2 från nordic, öppen original avlastningsventil (med filter från Speedparts).
    Tycker att det lät för mycket med öppen avlastningsventil redan efter en vecka! Personligen gillade jag att den inte frustade som en förkyld japs vid varje växling, utan istället gick tyst och fint.
    Min bil laddade mellan 1,1-1,2bar med steg2 och original IC (Steg1 ligger väl runt samma laddtryck har jag för mig).

    Lycka till med bilen och det är klart att du skall steg1-trimma den!
    Tyvärr kommer det inte att stanna där, men det är ju så med turbomotorer
    Mycket vill ha mer

    Mvh /Tim

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    75
    haha säkert sant, men till en start steg1. Men nu vill ja fokusera på dumpljudet, vill inte ha nått groteskt ljud utan bara så man hör att de pyser lite gött, därför ja funderade på originaldumpen och öppet filter, men eftersom de e vinter så vill ja nog inte köra på öppet filter. Kan ni rekommendera någon bra ventil som inte skriker ut allt för mycket, lagom är bäst
    NG900 2.0t -96

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 560
    Medlem#
    4156

    Re: ny 900ng -96 ägare! vänliga råd tack :)

    Citat Ursprungligen postat av greppz
    Hallå gubbar!
    Har nyligen köpt en saab 900s 96a 2.0t, 15000mil på nacken har pärlan.
    Grattis!



    Citat Ursprungligen postat av greppz
    Vad ja har förstått sitter det redan en avlastningsventil man kan använda som kan ge ett ganska fint pysljud om man har ett öppetluftfilter? Men i och med att det är vinter borde det väl vara skonsammare för turbon att köra med originalfilter och istället köpa en avlastningsventil med lite fräckare ljud i som är för en turbo som laddar ganska lågt?
    Hur mycket stryk tar turbon om man borrar upp originalfiltret? eller monterar ett öppet/sportluftfilter?
    För turbon spelar det ingen avgörande roll om det är vår, vinter, sommar eller höst. Öppet luftfilter, eller sportluftfilter, kommer att suga in fler partiklar in i turbon än med standardfilter, oavsett årstid. Sen om det är en försumlig mängd mer partiklar eller inte kan man fundera på. Det finns ett par trådar om det på forumet där det diskuteras...

    För turbons skull är originalfilter att föredra.

    Och man borrar INTE i luftfiltret!
    Det är själva luftfilterburken man borrar i för att släppa in mer luft till originalfiltret istället för den trånga tratten som sitter original.

    Filtret som sådant lämnar man helt orört, och således skadar det inte turbon någonting alls. Det enda man riskerar med att borra upp burken är att filtret bli något smutsigare lite fortare.


    En öppen avlastningsventil kan du använda, även om originalventilen antagligen funkar mycket bättre rent mekaniskt än vilken eftermarknadsventil som helst.

    Pysljud kommer du att få även om det som du säger, inte kommer att låta enormt eftersom turbon ladda ganska lågt. Funkar gör det i alla fall.

    Citat Ursprungligen postat av greppz
    Min andra fråga är som sådan, planerar att steg1 trimma pärlan till våren/sommarn, hur mycket laddar turbon då? tror att maxladdning är 0.8bar original om ja inte förstått det hela fel.
    Ditt nuvarande turbotryck är ungefär 0.8 bar som max, korrekt.

    Hur mycket turbon kommer att ladda efter trim beror enormt mycket på vilken trimleverantör du använder dig av och hur aggresivt trimprogrammet är gjort. Men någonstans inom 0.9-1.45 bar får man väl anta att det bör hålla sig i alla fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    75
    Och man borrar INTE i luftfiltret! Eek! Eek!
    Det är själva luftfilterburken man borrar i för att släppa in mer luft till originalfiltret istället för den trånga tratten som sitter original.
    Haha helt bakom ratten är ja inte, ursäkta om ja utryckte mig fel

    Men du verkar ha bra koll på läget, eftersom så många kör med öppetluftfilter/sportfilter, borde väl inte turbon ta så mycket stryk? är de nått man bör oroa sig för eller tycker du ja kan köra på ett öppet filter eller borra upp burken lite? isf tips på hurdant ja bör borra, flertal småhål? aldrig sysslat med detta tidigare. Om ja nu borrar burken och kör på detta med original ventilen (borsch?) kommer man väl att höra den bättre?
    NG900 2.0t -96

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 572
    Grattis!

    Ska du borra burken gör du två, eller ett jättehål på sidan mot höger hjulhus, i uderdelen av filterboxen. Tror nog TD kan smyga in en bild på sin 9000burk, inte mycket plast kvar där!
    Borra inte sidan mot motorn, då blir det för varm luft. Byt också eventuellt inloppsrör mot något grövre som någn annan sa tidigare.

    Lycka till!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    75
    Tackar. För övrigt köpte ja en som är tistelblå, aldrig hört förut, tycker snarare att den ser svart ut

    Ska du borra burken gör du två, eller ett jättehål på sidan mot höger hjulhus, i uderdelen av filterboxen. Tror nog TD kan smyga in en bild på sin 9000burk, inte mycket plast kvar där!
    Borra inte sidan mot motorn, då blir det för varm luft. Byt också eventuellt inloppsrör mot något grövre som någn annan sa tidigare.
    När du skriver jättehål, blir ja lite konfunderad, ja hade nog om inte du skrivit detta borrat kanske två eller fler 1cm hål, där ser ni hur okunnig man är men men man föds inte färdigutbildad och som dom säger, även solen har fläckar Så hur stort hål är ett jättehål? är det att föredra 2 hål. låt oss säga att ja vill få ett skönare ljud och endå inte förstöra burken, vågar inte dona för mycket innan man vet vad man riskerar, vill inte cykla till arbetet
    NG900 2.0t -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    75
    http://www.blocket.se/vi/9001459.htm?ca=16_s

    leksak man bör akta sig för? kanske bättre slänga in lite extra pengar? eller funkar en sån här utan att man behöver oroa sig för nått?
    Ni får gärna komma med förslag på avlastningsventiler som är bra, täta och helst billiga då viljan är större än ekonomin förtillfället, de behöver inte vara nått extremt ljud i den.

    Tack för alla hjälpsamma svar
    NG900 2.0t -96

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 572
    Jerker hade kastat den i röda tunnan, råder dig till att göra samma sak och investera i en pålitlig dump. Nåt som kostar 395 hade jag inet litat på i en så pass viktigt funktion.
    TurboXS ICKE-kopia tillexempel! www.speedparts.se är frånochmed nu din bästa kompis när det gäller delar
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 560
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av greppz

    Haha helt bakom ratten är ja inte, ursäkta om ja utryckte mig fel
    Hehe. Tur. Blev orolig ett tag där.

    Citat Ursprungligen postat av greppz

    Men du verkar ha bra koll på läget, eftersom så många kör med öppetluftfilter/sportfilter, borde väl inte turbon ta så mycket stryk?
    Många tar självmord, är alkoholister, tar droger etc också.... Du fattar vart jag vill komma va?
    Bara för att många gör på ett visst vis betyder inte det nödvändigtvis att det är särskillt nyttigt...



    Citat Ursprungligen postat av greppz
    är de nått man bör oroa sig för eller tycker du ja kan köra på ett öppet filter eller borra upp burken lite?
    Öppet filter: Njae.. Kanske.. Det funkar ju, men är nog inte nyttigt i längden för turbo etc.
    Borrad luftburk med originalfilter: Absolut ingen fara.. kör hårt..

    Smuts i filtret spelar ju ingen roll för motorn eller turbon. Det är ju då luften tar sig förbi filtret det inte är nått bra.

    Således är borrad burk helt ok om man kör std filter, medan öppet luftfilter är något sämre för turbon.


    Jag är lite kluven i frågan.. Dels vet jag att det är viss risk att turbinblad etc på turbon får sig stenskott etc av de partiklar som kan trassla sig igenom ett öppet filter. Men jag tror inte att det är någon större fara för motorn som sådan.

    Dels har jag också kört med sportluftfilter men kör nu std filter i borrad luftfilterbox, och tycker det blir ungefär lika stor skillnad, men att jag inte släpper igenom mer skit genom turbo/motor än nödvändigt.

    Men man bör veta att öppna filter släpper igenom mer luft OCH mer skit, vilket kan skada turbo osv..

    Här är ett exempel på hur ett nyinoljat, nyligen torkat, sportluftfilter från en känd fabrikant ser ut om man håller upp det mot en lampa... (klicka för större)

    Jämför man det med ett originalfilter borde det stå helt klart att åtminstone klart många fler partiklar (åtminstone av det mindre slaget) släpps igenom i sportluftfiltret mot för original pappfilter..

    Vill inte råda åt varken ena eller andra hållet i den frågan, utan det får var och en avgöra själv, vilka risker man är beredd att ta mot för de fördelar som finns.


    Citat Ursprungligen postat av greppz
    Om ja nu borrar burken och kör på detta med original ventilen (borsch?) kommer man väl att höra den bättre?
    Förutom att du kan få in lite mer luft, så kommer både dumpljud och insugsljud att höras något bättre.

    Det blir ingen "aha" upplevelse, men det kommer att bli en hörbar skillnad. (Åtminstonde blev det en klart hörbar skillnad på min bil, men då är inte den riktigt original heller iofs.)

    Det finns just inga rätt eller fel vad gällande hålen... Är nog mest smaksak.

    Så här gjorde jag iaf, kapade upp 3 stora hål: (klicka för större)


    Sen satte jag ett litet galler för, men det är mest för syns skull. Gör antagligen ingen nytta alls, men va 17...

    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    75
    haha vart och pratat med saab idag angående min färgkod på bilen 199, för ev skall laga lite rost till våren, tro fan att just denna färgen "tistelblå 199" va en testfärg hos saab och den inte går att få tag på, höjden av otur. Så nästa steg får bli lackeraren.

    Sen till helgen kanske man skulle ta sig ork och fixa ett garage och pilla lite med luftburken och ev köpa en avlastningsventil om de finns pengar för det, vill sägas
    NG900 2.0t -96

Liknande ämnen

  1. Vanliga fel på 9-3SS?
    Av Fisherboy i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 01:04
  2. Vanliga fel farthållare 9-5
    Av Svart CD i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 13:54
  3. 900ng OK + 900ng belägg + 9-3 skivor + 9-3sköldar = SANT ?
    Av SuperFaCeR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-06, 00:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •