Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Går som skit 9000 Turbo

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    384

    Går som skit 9000 Turbo

    Har inte kollat någonting ännu. tänkte bara höra om nån har några ideer så att felsökningen går snabbare.

    9000 turbo -86 allt original:

    Check engine lyser.
    Den går som skit. klarar inte av mer än 1/10 gas ; då dör den.
    Den går surt som fan. Eldslågor och bensin ur avgasröret.
    Den verkar ladda, men efterssom den dör när jag gasar för mycket så hinner trycket inte stiga så mycket. 1 mm in i gula.
    Färddatorn säger att den drar 11,6/100km på femman och 14,4/100km på fyran. Och andra konstanta värden på de andra växlarna. Oavsett vilket varv jag liggger på eller hur mycket gas jag ger, förutom helt utan gas då den visar ett lägre värde; c:a 4/100km.

    MVH /Daniel

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 544
    trasig lmm kanske? enda som jag kommer på iaf
    9-3x TTID 20x9,5

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    384
    Har varit ute å kollat lite enkla saker:
    Luftfilter
    Kontakter
    Slangar

    Kollade på stiften också. tänkte att det kunde vara en spridare som stod öppen, men alla var jämnsotiga

    Lutte>> Lmm tänkte jag också att det kan vara.
    Vilka stift är det man skall mäta på? Och vad skall det vara för värde?

    Hittade en slang som inte är ansluten till något: från magnetventilen går det en slang som delar sig och den ena går till wastegate och den andra hänger löst. Bör väl inte spela någon roll förrän jag kommit över glt och borde väl knappast ge för fet blandning? Vet någon var denna slang skall någonstans?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 544
    Citat Ursprungligen postat av Qvintus
    Har varit ute å kollat lite enkla saker:
    Luftfilter
    Kontakter
    Slangar

    Kollade på stiften också. tänkte att det kunde vara en spridare som stod öppen, men alla var jämnsotiga

    Lutte>> Lmm tänkte jag också att det kan vara.
    Vilka stift är det man skall mäta på? Och vad skall det vara för värde?

    Hittade en slang som inte är ansluten till något: från magnetventilen går det en slang som delar sig och den ena går till wastegate och den andra hänger löst. Bör väl inte spela någon roll förrän jag kommit över glt och borde väl knappast ge för fet blandning? Vet någon var denna slang skall någonstans?
    den slangen skall inte gå nånstans. koplla bort den om det inte är nått special på din. ta lös lmm och kolla först om trådarna är hela i den. jag vet inte vilka stift man ska mäta på men det har varit uppe förut en sökning ger nog svar på detta
    9-3x TTID 20x9,5

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 544
    mellan stift 3 och 6 är det ska bli 380Ohm om det är fel så finns det en justerskruv tydligen.
    9-3x TTID 20x9,5

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 288
    Funkar inte LMM så skall ECU till jetronicen gå ner i en nödmod. I den ingår inte att mer eller mindre hålla spridarna konstant öppna. Kolla kallstartspridaren, bränsletrycket vid fuelrailen, kylvätskans tempgivare. Tempgivaren sitter vid insuget in i toppen.

    De givare som används för insprutningen är tempgivaren för kylvätskan och LMM vad jag kan komma på nu. Koppla ur dessa givare så tvingar du ner ECU till nödmod, motorn kommer att gå som en r*v men så illa som du beskriver ska den inte gå. Tror att spridarna står lite småöppna p.g.a skräp. Kolla givarna och nödmod.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 288
    Kom att tänka på att det enklaste sättet att kolla LMM på är att med motorn på tomgång blåsa med munnen genom LMM. Om motorn då går sämre när du blåser fungerar LMM, ingen tråd avbrunnen.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    21
    Det där felet påminner starkt om mitt fel. Det var LMM som var felet, dock var det inte tråden som var av utan det var motståndet som var felet, fick inga värden, trots skruvande så gick det inte. Det var något fel i själva "kretsen"
    Så jag åkte till närmaste skrot o hittade exakt den jag skulle ha, det finns ett serienr på den, så den fick jag för, notera: 200 Spänn!!!!!
    Inte lite lycklig man blev med tanke på att det kostar en slant annars Funkar klockrent.
    Om du har nån polare som kan låna dig en lmm o testa ifall det verkligen är den som e felet så vore det bra.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    281

    hej !

    jag hade en 9000 som gick dåligt som fan vi bytte det mesta men gick inte som den skulle ändån... sen det sista som stog på listan som det kunde vara fel på va lamdasonden om den finns på en 9000 -86 det är jag osäker på.... så jag skulle iaf kolla på den bilen gick riktigt sen efter det......

    MVH Per Engström

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 503

    Re: hej !

    Citat Ursprungligen postat av OneK
    jag hade en 9000 som gick dåligt som fan vi bytte det mesta men gick inte som den skulle ändån... sen det sista som stog på listan som det kunde vara fel på va lamdasonden om den finns på en 9000 -86 det är jag osäker på.... så jag skulle iaf kolla på den bilen gick riktigt sen efter det......

    MVH Per Engström
    Nja, han har inte lambda på sin va... kom inte det efter 88'a.. ? eller har jag fel nu ?!

    Iaf, lär den inte ha nån betydelse för motorgången i sig.. den används typ bara på högre varvtal, iaf.. så tror jag oxo att det är LMM som är pajj på nått vis, vet det från min gamla 900i motor.. den gick som en tunna skit .... och gick sedan bra bättre när jag bytte LMM.

    /M!
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    384
    Nä, det stämmer har ingen lambdasond på min.
    Jag mätte upp lmm idag och den stod på 160, så jag ställde om den men det blev ingen eller nästan ingen skillnad.
    Då skall jag prova blåstestet på lmm och tempgivaren så fort jag får tid.
    kallstartsinsprutaren tänkte jag också att det kunde vara, men jag hittade inte på någon. får kolla igen när det är ljust.
    Kan det vara gasspjällspotentiometern? Om den tror att jag håller maxgas hela tiden så lär det ju bli fel, men borde iaf funka på maxgas?!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    384
    Från LH relät skall det gå ström till stift två på lmm. Det gjorde det inte. Nu fungerar det som det skall.
    Tack för alla era svar.

Liknande ämnen

  1. 9000 2.0T med 2.3 topp funkar skit, tips tack
    Av Micke_Persson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 10:02
  2. [LÖST] Bilen går skit NG900 turbo
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 00:43
  3. saab 9000 areo -96 går skit
    Av jonny24 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 22:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •