Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Angående spridare och btr.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    177

    Angående spridare och btr.

    Jo, nu när bilen står i garaget och lite vanligt underhåll sköts om så tänkte jag för skojs skull att kolla vad det var för spridare och btr på bilen. Då den förra ägaren sa att han trodde att det var lite värre grejer än original ville jag veta exakt vad det var.

    Döm av min förvåning att det satt originaldelar på den.

    Spridare: 0280 150 712
    BTR: 0280 160 225

    Om jag har fattat det rätt så är ju spridarna på 214cc/min @ 3.0bar? Men den btr'en som sitter på är ju bara på 2,5 bar vilket gör att spridarna måste bli ännu "sämre"?

    Bilen nu har ca. 240hp och laddar ca. 1.1-1.2 bar. Min fundering var då om det skulle ge någon ökning om man bara bytte t.ex btr till en på 3 bar eller kanske t.om. 3,5 bar? Eller behövs även spridarna bytas? Behöver bilen även mappas om om man gör detta bytet?

    I övrigt så sitter det på bilen:

    Bränslechip
    Moddad APC
    3" från turbon

    Tack på förhand

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    Hej

    Dina spridare ger 273cc och inte 214cc.

    Om det gör någon skillnad om du byter BTR vet ja inte det beror väl på vad bränslechippet är anpassat för.

    Du skulle ju kunna sätta i Röda spridare som sitter i alla kortmotorer dom flödar 380cc samt en 3 bar BTR och ett nytt bränslechip då har du iaf lite mer sås sen lite högre ladd då borde det ju bli några hästar till iaf
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    214 GRAM är de specade för, och det med ett bränsle som ska ha en densitet på ganska exakt 0,75 g/ cc vill jag minnas. och då blir det 285 cc om man gör om det till volym istället för massa.

    Bästa trimmet i ditt läge tycker jag skulle vara att beställa en Kina-IC av MgnusH för under 3.000kr. Det skulle inte höja din effekt nu på vintern, men sommartid så har många av de där 240 hästarna, som man faktiskt kan klämma ur den där hårdvaran, dragit ut på grönbete. Då kommer en bra IC göra stor skillnad.

    Du ska inte öka varken bränsletryck eller skaffa större spridare utan att samtidigt sätta i ett chip som är justerat efter de förutsättningarna. Men gör du det så kan du få ytterligare skjut i kärran. Den kommer dock att behöva en större koppling ganska snart om du ökar vridmomentet ytterligare. Går man upp i ca 1,3-1,4 bar i mellanregistret så brukar det vara ungefär gränsen där kopplingen inte orkar hålla längre. Det är mina erfarenheter i alla fall. Då skaffar man svänghjul från en 2,3turbo långmotor, med tillhörande koppling.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    177
    Ahh, ok. Hade missuppfattat lite där då. Men då får nästa uppgradering bli en ny IC. Mer energi och pengar vill jag inte lägga på den motorn då det bara är lh osv. på den. Sparar pengarna till en med DI istället . Men ger en ny IC någon märkbar effektskillnad eller gör det bara den kraften man har mer stabil?

Liknande ämnen

  1. Fråga angående spridare till 9-3sc
    Av extreme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 16:36
  2. Fråga angående göna spridare
    Av extreme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 22:21
  3. Vad är de för spridare?
    Av krkoen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 20:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •