Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Körbarhet med Quaife-diff i F28

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    Körbarhet med Quaife-diff i F28

    Inför sommaren så kommer min bil att utrustas med en Getrag F28-låda istället för nuvarande F25.

    Har kikat på Quaife-diffen:
    http://www.racestuff.se/index.php?ma...roducts_id=188

    Frågan är hur körbarheten är, hur mycket "hugger" denna typen av diff, och hur märkbart är det vid normal körning?

    Sedan är frågan, är det värt att sätta diff i lådan? Kommer att köra 360-400hk och ingen avancerad bankörning alls.
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Körbarhet med Quaife-diff i F28

    Citat Ursprungligen postat av Roijer
    Frågan är hur körbarheten är, hur mycket "hugger" denna typen av diff, och hur märkbart är det vid normal körning?

    Sedan är frågan, är det värt att sätta diff i lådan? Kommer att köra 360-400hk och ingen avancerad bankörning alls.
    Quaifediffen är snäll och civiliserad, i alla jämfört med vissa andra diffar på marknaden.

    Om det är värt det på bil med 360-400 hk? Ja, om man vill ha en bil som beter sig bra i de flesta situationer. Men det är ju en hel del pengar...

    Personligen hade jag lagt de pengarna först när väghållning och bromsar är anpassade till effekten. Diff kan man "lära sig" köra utan. Väghållning och bromsar måste man ha...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645
    Vad hade världen varit utan KK?

    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Roijer
    Vad hade världen varit utan KK?
    "Lugn och skön" skulle de allra flesta i min närhet säkerligen säga.

    För att återgå till topic: jag funderar själv på en Quaifediff till skåpet. Men nu har jag fått "spons" på rakt-fram-däck till sommaren, så det kanske får räcka?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5

    Re: Körbarhet med Quaife-diff i F28

    Citat Ursprungligen postat av Roijer
    Sedan är frågan, är det värt att sätta diff i lådan? Kommer att köra 360-400hk och ingen avancerad bankörning alls.
    Hej
    Jag ställde samma fråga för ett år sedan drygt , fick varierande svar.. inte fel om man har pengarna men det känns som det finns annat att lägga "krutet" på först

    men 360 - 400hk hmmm nu vet man

    Mvh

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Körbarhet med Quaife-diff i F28

    Citat Ursprungligen postat av SaabKillen
    men 360 - 400hk hmmm nu vet man
    Ja, han håller ju på att sälja myggsnurran ju...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av KK
    För att återgå till topic: jag funderar själv på en Quaifediff till skåpet. Men nu har jag fått "spons" på rakt-fram-däck till sommaren, så det kanske får räcka?

    Mvh

    KK
    Alltså, har man pengarna är det väl egentligen inte så mkt att snacka om, eller? En riktig diff gör massa för körupplevelsen, på gott o ont förvisso.
    Med spons på däck, har du ju kulor kvar att slänga på diffen.


    Mvh

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Alltså, har man pengarna är det väl egentligen inte så mkt att snacka om, eller? En riktig diff gör massa för körupplevelsen, på gott o ont förvisso.
    Med spons på däck, har du ju kulor kvar att slänga på diffen.
    Jo, visst är det så. Sen skulle man ju kunna låta Mr. X vifta med trollstaven så man slapp (no pun intended) känslan i originalväxellådan på samma gång.

    Ja, och så skulle man ju kunna passa på att montera en kralligare koppling. Ja, och då skulle man ju...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Jo, visst är det så. Sen skulle man ju kunna låta Mr. X vifta med trollstaven så man slapp (no pun intended) känslan i originalväxellådan på samma gång.

    Ja, och så skulle man ju kunna passa på att montera en kralligare koppling. Ja, och då skulle man ju...

    Mvh

    KK

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028

    Re: Körbarhet med Quaife-diff i F28

    Citat Ursprungligen postat av Roijer
    Inför sommaren så kommer min bil att utrustas med en Getrag F28-låda istället för nuvarande F25.

    Har kikat på Quaife-diffen:
    http://www.racestuff.se/index.php?ma...roducts_id=188

    Frågan är hur körbarheten är, hur mycket "hugger" denna typen av diff, och hur märkbart är det vid normal körning?

    Sedan är frågan, är det värt att sätta diff i lådan? Kommer att köra 360-400hk och ingen avancerad bankörning alls.
    Diffen märks inte överhuvudtaget vid normal körning eller motorbroms
    Inga hugg eller ryck heller.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997
    Jag kör med Quaifediff i min 9000 och kan intyga att den är mycket snäll. Det märk knappt över huvudtaget att man har diff när man kör lugnt och civiliserat.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 371
    Medlem#
    1774

    Re: Körbarhet med Quaife-diff i F28

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Quaifediffen är snäll och civiliserad, i alla jämfört med vissa andra diffar på marknaden.

    Om det är värt det på bil med 360-400 hk? Ja, om man vill ha en bil som beter sig bra i de flesta situationer. Men det är ju en hel del pengar...

    Personligen hade jag lagt de pengarna först när väghållning och bromsar är anpassade till effekten. Diff kan man "lära sig" köra utan. Väghållning och bromsar måste man ha...

    Mvh

    KK
    Där håller jag inte med alls...

    400hk då är nästan diff ett måste....
    Ska man dit upp så måste man ändå uppgradera bromsar och chassi...

    Frågan är ju om man vill komma iväg när man gasar eller stå och spinna med högerhjulet....

    Mina 2 senaste "trimmade" bilar har diff och jag hade inte trimmat lite mer idag utan diff..(dvs steg 3+)

    Mvh Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  13. #13
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Jag är också inne på att man bör köra med diff. När man sätter i F28 lådor så verkar ägarna tro att man satt dit något odödligt, så är inte fallet. Jag har fått en rekomendation av en Opelnisse:

    "lådan klarar ungefär 400hk utan diff, upp till 700hk med diff"

    känner jag Röijer rätt så kan det vara vettigt att installera en diff ändå.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Jag är också inne på att man bör köra med diff. När man sätter i F28 lådor så verkar ägarna tro att man satt dit något odödligt, så är inte fallet. Jag har fått en rekomendation av en Opelnisse:

    "lådan klarar ungefär 400hk utan diff, upp till 700hk med diff"

    känner jag Röijer rätt så kan det vara vettigt att installera en diff ändå.
    Jag tror att många kommer att blir varse detta i sommar på strippen.

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    utan diff belastar du väl driaxlar å knutar mer med diff så belastar du pinjong med alger å dylikt

    min far bruakr seja att ska du åka fort så e en difbnrom bätre en 50 hk till
    oavset vad amn ahr för efekt från början .. ( inom vissa ramar givetvis )

    men amn måste se till hela konseptet för att de ska fungera

    å ja an intyga at queefen e snäl aldeles för snll för min smak
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Jag är också inne på att man bör köra med diff. När man sätter i F28 lådor så verkar ägarna tro att man satt dit något odödligt, så är inte fallet. Jag har fått en rekomendation av en Opelnisse:

    "lådan klarar ungefär 400hk utan diff, upp till 700hk med diff"

    känner jag Röijer rätt så kan det vara vettigt att installera en diff ändå.
    Jag tror att många kommer att blir varse detta i sommar på strippen.

    Mvh sasse
    Tur att man inte har nåt dom siffrorna än då. Ska bli intressant att se om lådan överlever säsongen för min del
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Körbarhet med Quaife-diff i F28

    Citat Ursprungligen postat av turbo200
    Där håller jag inte med alls...

    400hk då är nästan diff ett måste....
    Ska man dit upp så måste man ändå uppgradera bromsar och chassi...
    Hej,

    Missförstå mig rätt. Jag tycker också att en diff är snudd på ett "måste", men om man är trimtokig så kanske prio #1 är effekt. Då måste man, precis som du säger, uppgradera väghållning och bromsar. Någonstans där skulle man naturligtvis vilja ha en diff, men om man måste prioritera så gissar jag att väldigt många lägger diffen långt ner på listan.

    Det går ju faktiskt utmärkt att busa på lands- och motorväg utan diff. Med väldigt mycket effekt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Är man ute efter ett helt koncept, dvs en bil som verkligen går fort, och inte bara är det på pappret, så är diff en ganska stor bit av kakan som måste till.

    Sen är det som KK säger, att med rätt mappning så går det till en viss gräns att få bilen att röra på sig bra även utan diff (max 400hk, eller mindre med lågt växlad låda som F28an är). Men det kräver en jävulsk koncentration och tur, för i 50% av fallen så spinner man bort sig ändå. Med diff går det knappt att spinna bort sig helt då bilen alltid har ett bra driv frammåt även om det tokspinner.

    Nu pratar jag om 0-130km/h. Ska man bara motorvägsrejsa så klarar man 100-150hk till utan diff, men då är rondellerna inte lika roliga
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Mmm...är riktigt sugen nu på att få ut o "smaka" på min Quaife

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Är man ute efter ett helt koncept, dvs en bil som verkligen går fort, och inte bara är det på pappret, så är diff en ganska stor bit av kakan som måste till.
    ....
    Ska man bara motorvägsrejsa så klarar man 100-150hk till utan diff, men då är rondellerna inte lika roliga
    Håller med fullständigt! Som sagt, lands- och motorväg är en sak, men om man åker på en del mindre vägar, i rondeller, ev på lite grus ( ) och på andra ställen där det finns kurvor är diff riktigt bra. Tänk att slippa det där hejdlöst spinnande innerhjulet...

Liknande ämnen

  1. Og 900 Quaife diff
    Av markus21 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 23:29
  2. Ni som kör med quaife diff ?
    Av Hanens i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-18, 15:26
  3. Hur ska en Quaife Diff bete sig?
    Av _Strongman_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-10-17, 18:11
  4. Quaife ATB diff
    Av Ric_234r i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 00:25
  5. Quaife Diff?
    Av laxonen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 14:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •