Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 112 av 112

Ämne: OG9-5 Utrustningspaket wallentin.be

  1. #101
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898
    Har en fråga som gäller en 9-5 -01 150hk. Hur kan jag se om den har antispinn/TCS?
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  2. #102
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Har en fråga som gäller en 9-5 -01 150hk. Hur kan jag se om den har antispinn/TCS?
    Om det sitter det TCS knapp i bilen kanske?

  3. #103
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Har en fråga som gäller en 9-5 -01 150hk. Hur kan jag se om den har antispinn/TCS?
    Om det sitter det TCS knapp i bilen kanske?
    Stämmer, på högersidan av ratten ska det sitta en knapp det står TCS på, om bilen har TCS.

    mvh
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  4. #104
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898
    Tackar. Får kolla imorgon. Har bara sysslat med og900:or så jag har ingen bra koll på såna härna moderniteter
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  5. #105
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Tackar. Får kolla imorgon. Har bara sysslat med og900:or så jag har ingen bra koll på såna härna moderniteter
    det är lungt, man kan inte kunna allt. Så fråga på, lovar att försöka svara om jag kan

    mvh
    victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  6. #106
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 669
    Saknar Saab 9-5 2.0t 192 hk.

  7. #107
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    253
    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Har en fråga som gäller en 9-5 -01 150hk. Hur kan jag se om den har antispinn/TCS?
    Om det sitter det TCS knapp i bilen kanske?
    Stämmer, på högersidan av ratten ska det sitta en knapp det står TCS på, om bilen har TCS.

    mvh
    Victor
    Vill minnas att den knappen sitter på vänster sida i min.
    När flyttade de sida?

    //
    Uffe

  8. #108
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av TUffe
    Vill minnas att den knappen sitter på vänster sida i min.
    När flyttade de sida?

    //
    Uffe
    Till m04 vill jag minnas.

    M.v.h. Andreas

  9. #109
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    540
    Medlem#
    14235
    Hej

    Orkar inte kolla om nån redan påpekat detta, men 2.0t BioPower fanns på -05:orna. Dock inte de första.

    http://www.automotorsport.se/biltest...422/042204.pdf

  10. #110
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Saknar Saab 9-5 2.0t 192 hk.
    Får se om jag får tid att fixa det, men jag har inga priser på den uppgraderingen idag. Kanske någon som har uppgifter om detta

    mvh
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  11. #111
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 669
    [quote=Victor W]
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":27w2o3k8
    Saknar Saab 9-5 2.0t 192 hk.
    Får se om jag får tid att fixa det, men jag har inga priser på den uppgraderingen idag. Kanske någon som har uppgifter om detta

    mvh
    Victor[/quote:27w2o3k8]
    Uppgradering och uppgradering, min satt på från fabrik.
    Men bilen kostade 264 900 kr ny den 16/8-99.

  12. #112
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    [quote=Victor W]
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":2d3gu9td
    Saknar Saab 9-5 2.0t 192 hk.
    Får se om jag får tid att fixa det, men jag har inga priser på den uppgraderingen idag. Kanske någon som har uppgifter om detta

    mvh
    Victor[/quote:2d3gu9td]

    Har haft diskussion om detta via mail

    Hittade detta efter att sidan var klar:


    Saabs BioPower-bil - en renodlad succé



    Modeller kommer och går i den dynamiska bilvärlden. Vissa lyckas dock bättre än andra och frågan är när någon bil senast gjorde en så succéartad debut som den Saab 9-5 BioPower gjorde på Sverige-marknaden under 2005?

    Trots att kunderna inte kunde provköra bilen förrän i våras och leveranserna inte inleddes förrän i slutet av augusti, har Saab i dagsläget sålt 5.500 bilar - vilket ursprungligen var prognosen för helåret 2006!

    - Vi räknar med att hinna få ut omkring 3.900 av 9-5 BioPower i år, berättar Bengt Nilemo, VD för Saab Sverige. Och prognosen för nästa år ligger runt 9.000 bilar, vi har höjt den i takt med att medvetenheten om koldioxidutsläppen och den globala uppvärmningen har ökat hos våra kunder. Med vår BioPower minskar man CO2-utsläppen med bortåt 80 procent, uan att behöva försaka vare sig säkerhet, prestanda eller komfort.

    Så här långt har Saab totalt sålt omkring 5.500 BioPower av modellår -05 och -06 (den kraftigt uppdaterade version som introducerades på marknaden i månadsskiftet oktober/november). Att på kort tid sälja drygt 5.500 bilar i premiumklassens storbilssegment säger något både om det miljöengagemang som finns och om svenskarnas kärleksförhållande med Saab 9-5, bilen som utsetts till svensk mästare i säkerhet flera gånger om i försäkringsbolaget Folksams undersökningar.

    - De incitament som finns i form av sänkt förmånsbeskattning och befrielse från trängselavgifterna har självklart hjälpt till att skapa framgången, understryker Bengt Nilemo. Det var framsynta beslut av myndigheterna och marknaden har helt enkelt agerat som man hoppades genom att välja den miljöbil som här och nu ger omedelbar reduktion av växthusgaserna.

    Från Saabs sida är inte 9-5 BioPower det enda miljöinitiativet. Förutom att Saab även erbjuder dieslar av senaste snitt med partikelfilter som standard i alla modeller på Sverige-marknaden, pågår också utvecklingen av en avancerad hybrid i Trollhättan inom ramen för GM-samarbetet. Saab räknar med att ha en körbar prototyp framme under våren, en lösning som i något utförande kan tänkas dyka upp i Saab- och andra GM-bilar inom bara några år.

    - Tack vare att Saab ingår i en global koncern har vi tillgång till resurser och kompetens som inte står någon efter, konstaterar Bengt Nilemo. Idag finns ett mycket tydligt fokus på miljövänliga och bränslesnåla bilar inom GM, vår etanolsatsning är därför bara en av de fronter vi går fram på. E85 har dock en klar fördel i att det är så okomplicerat. Det är ett av skälen till att vi nu marknadsför BioPower-bilar även i England och Tyskland och att vi strax ska börja göra det i övriga Norden också. Vi ska dessutom visa upp en 310-hästars 9-5 Aero BioPower i konceptutförande på de stora bilmässorna i USA kring årsskiftet.

    Agerar för certifiering

    Ett ofta diskuterat ämne i samband med E85 handlar om hur mycket bränsleförbrukningen ökar (i volym räknat, på grund av det lägre energivärdet i etanol).

    - Vi är mycket tydliga, deklarerar Örjan Åslund, informationschef för Saab Sverige. Jämfört med basmotorn - 2,0t - som är certifierad enligt EU-normen med en bensinförbrukning på 9,2 liter per 100 kilometer vid blandad körning, ökar förbrukningen med 30 procent vid E85-drift. Andra tillverkare må uppge högre värden, men i vårt fall handlar det om att vi drar nytta av turboladdningen och av det faktum att E85, med ett oktantal på 104, klarar en mer kompromisslös tändinställning. Tack vare detta jobbar motorn mer effektivt, vilket är positivt både för förbrukningen och för effekten.

    Saab har ett antal BioPower-bilar som vid långtidstester och i simulerade certifieringskörningar med det E85-bränsle som svenska mackar säljer i snitt visar att förbrukningen ökar med 30 procent. Från Saabs sida är man angelägen om att officiella certifieringsprov med klassat E85-bränsle ska komma till stånd så snart det bara går:

    - Absolut, det vore välgörande både för tillverkare och för konsumenter, då skulle vi komma bort från dagens otillfredsställande situation där det finns utrymme för egna tolkningar, betonar Örjan Åslund.

    E85 – bara ett första steg

    Som alla nya företeelser har också etanoldrivna bilar blivit ifrågasatta, ofta på rätt oklara grunder. Innan Saab kom in på marknaden på allvar hette det ibland att etanolbilar inte borde subventioneras eftersom flertalet ägare förmodades köra på bensin i stor utsträckning i alla fall:

    - Den kritiken har helt klingat av i takt med att bensinpriserna har stigit och utbyggnaden av E85-pumpar har skjutit i höjden, säger Örjan Åslund. Med vår bil vore det ju dessutom att skjuta sig i foten eftersom man då går miste om både miljöeffekten och den ökade motoreffekt med 30 hästkrafter man får med E85.

    - Att bensinpriserna för tillfället har gått tillbaka något saknar betydelse i sammanhanget, hävdar Åslund. De lägre kostnaderna med E85 uppskattas förstås, men jag är övertygad om att det är just miljöeffekten, med kraftig reduktion av växthusgaserna, som är den utlösande köpfaktorn för flertalet av våra kunder. Hösten 2005 tror jag kommer att gå till historien som den tidpunkt när världen till sist fick upp ögonen för vad utsläppen av fossila växthusgaser är på väg att ställa till med.

    Saabs ambition är att inom några år kunna erbjuda motorer som är optimerade för att köra med E100 – ren etanol, dvs. utan någon bensininblandning alls. Vägen dit är i själva verket inte alls speciellt komplicerad, det handlar enbart om att lösa den (ofta överdrivna) kallstartsproblematik som ändå finns på nordliga marknader:

    - Med E85 i tanken startar våra bilar ner till -15 grader utan några som helst åtgärder, deklarerar Örjan Åslund. Blir det kallare än så krävs det att man använder den standardmonterade motorvärmaren eller att man ökar bensinandelen – t ex till E75 – något. Med 25 procent bensin i tanken startar vår etanolbil i -30 grader utan några andra hjälpmedel.

    - Men för att vi i Sverige kunna köra året om på E100 och helt eliminera utsläppen av fossilt CO2 krävs ett förvärmningssystem. Det handlar om att på något sätt värma bränslet en aning innan det via insugsröret trycks in i motorn. Flera av våra samarbetspartners är nu i full färd med att utveckla sådana system och vi är mycket optimistiska om en snar lösning.

    Inhemsk produktion

    Trots framgångarna med 9-5 BioPower aktar man sig från Saabs sida att hävda att etanol är allena saliggörande när det gäller framtidens drivmedel:

    -Det viktiga är att inte låsa sig definitivt för någon enda teknik, allt som gynnar miljön är i princip bra, säger Örjan Åslund. Därför är det olyckligt när man från myndighetshåll väljer att på oklara grunder gynna vissa miljöbilar framför andra, som man nu gör beträffande förmånsbeskattningen på gasbilar.

    - En fascinerande aspekt av etanolen, förutom miljövinsterna, är också att det finns realistiska planer för hur den inhemska produktionen ska kunna öka i sådan omfattning att vi i princip kan göra oss oberoende av de aktörer som i kraft av sina oljetillgångar håller bilisterna i en kniptång idag. Problemen med fossila bränslen som bensin och naturgas är ju inte bara deras miljöpåverkan, även tillgången är ett överhängande problem. Där tror vi att det som idag benämns ”alternativa drivmedel” har en mycket stor roll att spela inom en nära framtid.

    Total utfasning är målet

    Hur ska man då se på de tankegångar som handlar om att öka den sk. låginblandningen av etanol i vanlig bensin från dagens fem procent till tio procent?

    - Rent tekniskt är det inga problem för våra bilar, säger Örjan Åslund. Vi menar att låginblandningen är bra, som ett första steg. Men varför nöja sig med att reducera utsläppen av växthusgaser med bara tio procent när vi har visat att man kan minska med 80 procent – eller rent av gå hela vägen till E100 och total utfasning av fossilbränslen i personbilssammanhang?

    Naturligt val

    - Bakom den här framgången ligger både hårt arbete och en betydande känsla för timing, konstaterar Bengt Nilemo. Saab 9-5 BioPower har snabbt blivit det naturliga svaret på frågan vilken bil de kunder och företag som tar ansvar för miljön ska välja.



    Ska fixa det när jag får tid, tyvärr så är det ju lite andra projekt som går före just nu.

    mvh
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •