Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Spikningsfrågor?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    216

    Spikningsfrågor?

    Hejsan!

    Jag har köpt mig en Saab 9-3 2,0t -01 (150hk.) Och nu är jag sugen på att köpa Maptuns Steg1.

    Men, Jag har läst lite att det kan uppkomma spikningar även vid steg1. Kan detta stämma?

    För att isåfall åtgärda risk för spikningar så funderar jag på att montera intercooler, för vad jag vet så sitter det ingen sådan original på min bil?

    Kan en Viggen eller Aero IC hjälpa mig?

    mvh/Björn Ekman.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 635

    Re: Spikningsfrågor?

    Citat Ursprungligen postat av Bjirnen
    Hejsan!

    Jag har köpt mig en Saab 9-3 2,0t -01 (150hk.) Och nu är jag sugen på att köpa Maptuns Steg1.

    Men, Jag har läst lite att det kan uppkomma spikningar även vid steg1. Kan detta stämma?

    För att isåfall åtgärda risk för spikningar så funderar jag på att montera intercooler, för vad jag vet så sitter det ingen sådan original på min bil?

    Kan en Viggen eller Aero IC hjälpa mig?

    mvh/Björn Ekman.
    Hej!

    Spikningar på steg 1 kan jag inte uttala mig om, men för mig låter det otroligt. Har kört med Maptun steg 3+ i 2000 mil nu och tycker den går normalt, men den kanske tokspikar, vad vet jag

    En viggen-ic är du inte vidare behjälpt av och aero-ic är samma som du har på din just nu, för det sitter en IC på din i dagsläget, även om den är bra liten.
    Jag monterade en Kina-IC som jag köpte av MgnusH här på forumet, blev en klar skillnad mot original IC. Har även upplevt detta på en 9-3 som fått samma IC monterad.
    Om du inte har tummen mitt i handen och kan meka lite själv så satsa på en Kina-IC, annars rekommenderar jag Maptun/Nordics varianter som är betydligt lättare att montera.

    /André
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    216
    Ok, jag trodde nämligen att det inte satt på lättryckarna.

    Då kanske en KL-Racing IC vore att föredra, om det nu är så att det är en stor hjälp med större IC för att motverka spikningar.Men Steg3 är ju bra pga att avgasystem byts etc..

    ge mig lite tips!

    mvh/ Björn Ekman.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    170
    spikningar kan uppkomma närsomhelst. spikningsreglering är en helt normal
    motorfunktion. steg 1 kanske uppkommer hårda spikningar om du kör skiten
    ur bilen i +30 grader med 95-oktanig soppa..
    förutsättningen är väl att du börjar köra 98+ .. IC är väl trevligt.. men vad
    det beträffar din del så.. behöver du nog inte göra några ändringar i den
    för steg1.. som sagt.. såvida du inte tänker köra med full spätta hela tiden. :P
    Jag skulle köra steg1 och se glad ut.. även om man kan diskutera nyttan
    med steg1 öht..
    Folk är idioter.. jag är också folk...
    Fiser omkring i en 9-3 SS diesel -08
    ( förra bilen var en 9-5 Aero -01.. )

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    216
    Är väl en stor nytta med Steg1 speciellt när man bara har 150hk i bilen nu så känns det ju som att 225hk e lite skillnad:P

    eller?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    170
    okej. jag kanske skulle varit tydligare. nyttan med steg1 avser inte effekten eller
    vridet du uppnår.. utan det är konsekvensen av en enbart mjukvaru-modifierad
    maskin.. Det du bör tänka på är väl inte främst IC som poängterat.. utan
    mer isf flöde av luft in och avgaser ut.. kör du med rätt bränsle efter modifiering
    så är väl risken ganska liten för stora spikningar såvida du inte kör som om bilen vore en banracer.. :P
    Folk är idioter.. jag är också folk...
    Fiser omkring i en 9-3 SS diesel -08
    ( förra bilen var en 9-5 Aero -01.. )

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Bjirnen>> Din motor har ett avancerat motorstyr som hela tiden känner av om motorn spikar och då snabbt åtgärdar det genom att fetta på med bränsle, sänka tändningen och/eller sänka laddtrycket. Du behöver inte vara rädd för att motorn kommer spika sönder om det är det du oroar dig för. Det värsta som händer om det spikar är att effekten sjunker.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    216
    Tack Garfiled!

    Ett sådant svar jag letade efter

    men någon som har andra åsikter kom gärna med dem.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •