Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Check Engine, ng900 2.0i

  1. #1
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Check Engine, ng900 2.0i

    Hej,

    har en ng900 2.0i som jag har lite frågor om...är ju ingen turbo men hoppas att jag är välkommen att ställa några frågor iallafall.

    Jo idag var det dags igen, Check Engine började lysa imorse. Den gjorde det förut i sommras lite av och till, men sedan jag i höstas i stort sett totalrenoverade motorn och bytte ut slitdelar m.m så har den inte lyst....tills idag då.

    Vad jag förstått av Check Engine FAQn så har min bil ej Trionic 5 som styrsystem utan något annat. Provade nämligen att kolla blinkkoderna, men CE lyser med ett fast sken med tändningen i läge ON.

    Antar att det i stort sett kan vara vad som helst som spökar som får den att lysa, men tänkte iaf höra om det är nåt sånt där typiskt på dessa bilar som gör att CE lyser.
    Ska tillägga att mitt luftfilter borde bytas ganska omgående, då förra ägaren har satt in ett jäklans Biltema filter som dessutom börjar bli dåligt...om det nu kan ha med saken att göra? Luft/bränsle blandning?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    104
    Kolla efter luft/vacumläckage det är vanligt på dessa motorer.
    vanligt är att slangen som går från kolfiltret spricker och drar tjuvluft.
    Slangen spricker precis innan insugsröret så följ slangen och se så att den är hel.

    Mvh Rikard

  3. #3
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av Cratzky!
    Kolla efter luft/vacumläckage det är vanligt på dessa motorer.
    vanligt är att slangen som går från kolfiltret spricker och drar tjuvluft.
    Slangen spricker precis innan insugsröret så följ slangen och se så att den är hel.

    Mvh Rikard
    Okej, ska kolla det. Konstiga är att det borde väl märkas om den drog tjuvluft? Motorn borde ju gå annorlunda tycker jag, men nu när lampan lyser märker man absolut ingen skillnad på motorgången.

Liknande ämnen

  1. Check Engine- ng900
    Av Waller90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 13:28
  2. Check engine ng900 2,3 -95
    Av Rs turbo_s2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 00:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •