Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Saab 900ng 94 dör i bland + dålig tommgång

  1. #1

    Saab 900ng 94 dör i bland + dålig tommgång

    Hej har en saab 900ng 94 2,3i
    Som dör i bland komm helt oväntat på en avfart troligtvis vid motorbroms
    Bilen bara dog och chech engine börja lysa.
    när mamma var ute med bilen sa hon att chech engine blinka som fasen.
    men bilen starta direkt effter den stana men stog och nötte ett tag på startmotorn sedan hoppa den i gång.
    Men nu är tommgången svajig. Och om man drar på ac så varvar den 4000varv/min på tommgång.
    Men om jag kör utan så blir det typ gashägningar (varvet går långsamnt långsamnt ner) om man pumpar till på gasen när man har friläge i.
    Ska se om jag får ut felkoder via att jorda stift 6 i utaget under instrumänpanelen?
    jag e ju ingen expert men skulle kunna tro att det är lägesgivaren till spjället?
    edit:
    nu sa Mamma att bilen är slö vid acceleration i orklös... första gången den stana och jag veva i gång bilen så kändes det presis som soppa pumpen för jag stod ett bra ta på startmotorn presis som om man byter soppa filter........men sedan att tomgången e dålig + 4000var/min med ac på kan jag inte förklara någon som kan få det att gå i hop???
    jag kan inte hitta någon synlig sprika/dålig.
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    155
    Sitter det kallstartsventil på den ? Och sen har jag hört samma historia på en annan saab dom bara smörjde kontakten till spjälllägesgivaren . kan vara så enkelt.

  3. #3
    ja jag tror det sitter en kallstartsventil i bilen är inte säker.
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879
    är bränslepumpen bytt nångång? Tycker det låter mest som den håller på lägger av. Pumpfel är ju inte direkt ett ovanligt fel på dessa om man säger så..........

  5. #5
    japp vid ca 10 000-13000mil är inte säker men någon stans där i mällan men undrar varför varvet då går upp till 4000varv/min när man slår på ac? varavar den när bilen får för lite soppa? hal givare hoppas jag att det inte är för den har inte rullat mer en 1000mil mindre en ett år gammal fundera också på pumpen men bilen går ju bra förutom dålig tommgång och att gasen inte går tillbaka som den borde den e ju inte helt död har inte vågat att dra fullt.

    hor gör jag för att läsa ut fekoder på en motronic bil? jorda stift 6 ?
    vad e det för typ av lägesgivare till spjället på saaben vad har den för uppgift? är den inkoplad bara på fullgas och tomgång // hela från max till min ?


    och hur funkar varvtalshöjningen på acen?
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av jetor_88
    hor gör jag för att läsa ut fekoder på en motronic bil? jorda stift 6 ?
    Verkar så. Här står lite om det:
    http://www.saabcentral.com/~munki/techn ... tronic.htm
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  7. #7
    haha tur att det fins vänliga saabägare på det här forumet ska nu hem och läsa i genom papparet och se vad jag får ut för felkoder.
    hur ofta är det felkoderna stämer? det som är konstigt är att tomgången höjs så mycket på ac på .....Mvh Jens
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    155
    Ac:n tar effekt från motorn och när man kopplar in ac så drar det mer bränsle pga av att den är tung att driva. Hallgivare styr bara när tändgnistan kommer så dethar nog inget att göra med att varvet stiger. Spjälläges givare jobbar genom ett motstånd. Tänk dig en hastighetsmätare som går har 0 och till 100 graderat . om det är halvgas är mätaren på 50 osv. Om givaren ska ge från 0v vilket är ingengas och 3v fullgas säger vi. Så ger givaren ifrån sig 1,5V då den är på halvgas. Strömmen går genom hastighetsvisaren och fram till 100km vilket är jord. Ju närmare spetsen är 100km desto mer spänning kan den leverera eftersom det är mindre motstånd att gå den korta vägen än från 0 till 100. Låter krångligt men så farligt e det inte

  9. #9
    jag förstår det är en vanlig potesiometer.
    hur fan gör man för att läsa felkoder får inte chech engine att slokna när jag jordar pinne 6 som e markerat på bilden den lyser bara konstant
    vill ha mer tips på hur man gör !
    och vad e troligt mer att det kan vara för fel???
    någon som fortfarande tror på soppa pumpen ??
    vad har lägesgivaren till spjället för funktion i motorstyrsystemet ?
    vad är felsyntomen för lägesgivaren till spjället?
    nu e det många frågor vill ju att saaben ska funka
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    155
    Jaa. Jag skulle råda att gå in på en saab verkstad o säga till dom att släcka en felkod. det tar dom inget för inte hos oss iaf. Felsymtomen vet jag inte redigt. har ingen aning. jag tor inte det är soppapumpen. :/ Testa och ta loss kontaktdonet och smörj och sätt tbx.

  11. #11
    Men jag vill ha reda på vad det är för felkod och det ska dom ha 500kr/gång.... Någon som vet en biligare verksta i sollentuna //i närheten?
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  12. #12
    upp
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av jetor_88
    hur fan gör man för att läsa felkoder får inte chech engine att slokna när jag jordar pinne 6 som e markerat på bilden den lyser bara konstant
    Gör du precis som det står? Dvs vrider på tändningen, jordar i 0,5-4 sekunder och tar sedan bort jordningen?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  14. #14
    hmm jag vrider på tändningen, jordar i 0,5-4 sekunder och tar sedan bort jordningen men det vill inte blinka den lyser konstant men vad jag förstår ska man inte jorda innan man dragit på täningen? utan när lampan lyser? på samma stift som på bilden?
    ska jag prova att jorda innan jag dragit på täningen och ta bort den när täningen har varit på 0,5-4sec ?
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  15. #15
    Ingen som vet vad det kan vara för fel?
    Har kollat kontakter mm men har inte hittat något.
    Det skuma är ju att tomgången går upp till 4000var/min när acen går på.
    Och tommgångsmotorn ska ju kompensera med 1,4gram/S när ac går på.
    Men var får tomgångmotorn sin singanal i från är det lmm?
    värkar ju som att lmm inte käner av den lilla luft/S som tomgångmotorn drar in i motorn vid ac på och då reglerar den med mer spläl på tomgångsmotorn tills lmm käner av den höjningen 1,4gram/S som ska bli?
    då borde ju det bli liknande fel för då tror ju motorn att den inte får in den luft som motorn vill ha då blir det ju för mycket luft i motorn och därav varvet?
    om det nu e lmm som ska reglera tommgångsmororn med hjälp av att läsa av hur mycket luft som går in i motorn ?
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  16. #16
    nu fick jag ut felkoden 12 alså ingen felkod och det var min fina påkostade slad med flatstift och strömbrytare som inte ville vara med avän fast jag mätte med multimeter och det va 0 ohm i sladden
    ingen som har ett förslag på var jag ska leta fel?
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

  17. #17
    hmm nu lutar det åt soppa pumpen när vi körde med bilen så var den ibland död vid acceleration till och från men kan soppapumpen je dåligtomgång? för det kommer ju uppenbarligen fram sopppa till motorn för bilen e ju körbar...fins det någon regliring på pumpen//går den bara på ett fast varvtal?
    Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

Liknande ämnen

  1. Köpråd saab 9-5 vector 06 fråga om serviceboken bland annat.
    Av TrevligSE i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-05-06, 00:46
  2. Svajig tommgång saab 9000 2.3t -91
    Av ReD- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 13:50
  3. Lyset dör i bland =( saab 9000 cse 94.
    Av ae86_driver i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 13:00
  4. saab 900 vägrar starta i bland!!!
    Av jetor_88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 14:22
  5. 900NG 2.0t (185hk) som har gått 23000mil+ bra/dålig?
    Av Oliver_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-10-13, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •