Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Stolsvärme 9000 -94(Nu även andra stolen lagad, några foton)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Stolsvärme 9000 -94(Nu även andra stolen lagad, några foton)

    Är det någon som har ett elschema över detta? skulle vilja veta vad som är vad i kontaktstycket under stolen.

    När jag mäter upp så får jag 12V i ett stift och 5.5V i ett annat. Dessa sjunker inte när jag ställer in reglaget men försvinner när jag ställer reglaget på 0, reglerar den bara antalet Ampere som går igenom?

    Slingorna är hela.

    Tips mottages tacksamt och ett elschema skulle som sagt inte sitta helt fel.

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180

    Re: Stolsvärme 9000 -94

    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    Är det någon som har ett elschema över detta? skulle vilja veta vad som är vad i kontaktstycket under stolen.

    När jag mäter upp så får jag 12V i ett stift och 5.5V i ett annat. Dessa sjunker inte när jag ställer in reglaget men försvinner när jag ställer reglaget på 0, reglerar den bara antalet Ampere som går igenom?

    Slingorna är hela.

    Tips mottages tacksamt och ett elschema skulle som sagt inte sitta helt fel.

    /Anders
    Har problem med att jag inte får någon värme på min förar sida, misstänker slingorna, kunde du kolla om dessa var hel på något sätt eller?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Jepp, dock var det för trångt för att göra med sätet monterat så jag fick skruva lös det.

    På förarsidan är det ett stort kontaktstycke där 2sladdar går till bältesvarnaren (går in i bältesfästet) och övriga går till värmen.
    Nära dynan finns det sedan ett kontaktstycke av modell mindre med bara två sladdar, ohm-mät dessa för att se om slingorna i ryggstödet är hela.

    Sen lurade jag aldrig ut hur jag skulle mäta dynan genom kontaktstyckena så jag tog bort klädseln i bakkant och mätte i skarvningen mellan strömtillförseln och "värmesladden"

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    http://townsendimports.com/Web/electrical_system_folder/seatheatindex.htm
    Tack, lurade dock ut tillräckligt för att få igång den ändå

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180
    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    Jepp, dock var det för trångt för att göra med sätet monterat så jag fick skruva lös det.

    På förarsidan är det ett stort kontaktstycke där 2sladdar går till bältesvarnaren (går in i bältesfästet) och övriga går till värmen.
    Nära dynan finns det sedan ett kontaktstycke av modell mindre med bara två sladdar, ohm-mät dessa för att se om slingorna i ryggstödet är hela.

    Sen lurade jag aldrig ut hur jag skulle mäta dynan genom kontaktstyckena så jag tog bort klädseln i bakkant och mätte i skarvningen mellan strömtillförseln och "värmesladden"

    mvh
    Anders
    Okay, tack! då ska jag gå ut och bråka idag då

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180
    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    Jepp, dock var det för trångt för att göra med sätet monterat så jag fick skruva lös det.

    På förarsidan är det ett stort kontaktstycke där 2sladdar går till bältesvarnaren (går in i bältesfästet) och övriga går till värmen.
    Nära dynan finns det sedan ett kontaktstycke av modell mindre med bara två sladdar, ohm-mät dessa för att se om slingorna i ryggstödet är hela.

    Sen lurade jag aldrig ut hur jag skulle mäta dynan genom kontaktstyckena så jag tog bort klädseln i bakkant och mätte i skarvningen mellan strömtillförseln och "värmesladden"

    mvh
    Anders
    Okay.. har plockat bort sätet, men sitter ju fortfarande fast i bältet, går det få bort denna på något sätt? För skulle uppskatta om detta gick att göra inne, då det är fullt i garaget och det är svinkallt ute

    Antar det inte rekomenderas att kapa bältet nere och sen sy ihop det som en gud? Eller sprätta upp det nuvarande sydda och sy ihop sen?

    Mvh

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Bätet sitter fastskruvat innanför plasthöljet som sitter på yttersidan av stolen. Lossa detta hölje och du kommer åt bulten och kan lossa bältet.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180
    Hmm själva värmeslingorna är ju under något slags tyg eller något, och ska man riva bort det så tror jag det kommer förstöras, bara att riva med måtta och ta det försiktigt? och sedan limma eller sy tillbaka den?

    Mvh
    Patrik

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200
    In för skoj att göra detta ingrepp på Aerons läderstolar, då jag har samma problem. Får väl se om de kan gå genom kontaktstycket då, för det kommer man väl åt utan att ta bort sätet?

    //Jenz
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Jag köpte en sats med nya slingor för både ryggstöd och dyna på Mekonomen för dryga 300kr. Jag klippte isär dem och använde bara delen till dynan.

    Den fästs under klädseln med dubbelhäftande tejp, sen klippte jag kablaget till gamla dynan och skarvade in den nya under stolen.

    Det har funkat perfekt sen jag gjorde det för några veckor sedan. Enda "problemet" är att resistansen i den nya slingan inte riktigt matchar den gamla i ryggstödet så dynan blir varmare än ryggen. Betydligt bättre än att vara utan värme.

    För övrigt ville BIVA ha 1027:- för nya slingor bara till dynan ...

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Nu har jag lagat även den andra stolen där slingan gått sönder under sommaren och passade på att ta några foton av denna lagning:

    För enkelhetens skull så demonterade jag stolen, den korta stund det tar tjänas snabbt in när clipsen till klädseln ska öppnas. Stolen sitter med fyra torx T50 och bältet sitter fast i stolen med en 18mm-bult.


    Då värmeslingorna i dynan och ryggstödet är seriekopplade så går det inte att mäta dem individuellt via ryggstödet så där går det bara att mäta om slingan är trasig någonstans i stolen.

    Här har jag därför klippt av sladdarna till värmedynorna i bakkant av sitsen där dels sitsvärmen matas och dels där matningen går vidare upp i ryggstödet och har här mätt slingan i dynan och ohm-metern visar att den är trasig



    Här har jag då lossat klädseln på dynan, det är metallclips som går rakt igenom stoppningen och sitter i fästen under stolen, bara haka loss och dra av.
    Då sitter det ett tunt papp/skummgummilager över slingan, jag lossade denna väldigt försiktigt på små ytor åt gången för att kontrollera slingan visuellt. Här är visst brottet!


    Jag lödde ihop detta och mätte sedan igen och som synes så är nu slingan hel.

    Säg till om jag ska ta fler foton innan jag monterar ihop allt.

    mvh
    Anders

    Edit: vill ni mäta direkt på kontakten för att få ett svar på om det är brott i stolen eller om felet ligger någon annanstans innan ni demonterar den så ohm-mäter ni på stift 2 och 5 i kontakten.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-11-01, 20:12
  2. Krockad Saab 9000 CS {Nu mer lagad!}
    Av Rallyhalle i forum Projekt
    Svar: 77
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 21:37
  3. När fläkten startas startar även andra saker :S
    Av PeterNacka i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 17:24
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 13:38
  5. Kortspak i Volvo 140? Nu även andra 140-frågor.
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 15:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •