Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: KCR till 1,9TID Är det bra ???

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    58

    KCR till 1,9TID Är det bra ???

    Drar den mer bränsle eller som när man chippar en bensinare lite snålare så länge man ej uttnyttjar alla hästar..detta gäller en 9-5:a -06:a

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Ofta lurar kcr chippen tryckgivaren i railen så att styrdonet luras att öka trycket, detta är väl inte helt lämpligt när trycken är så extrema som de är idag, därmed inte sagt att de går sönder direkt när man monterar dem.

    Vad kostar detta lilla motstånd som man monterar?

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    TiD innehåller partikelfilter som regenereras vid lämpliga mellanrum som beräknas av styrdonet beroende på körstil.

    Bonntrimm där styrdonet inte är medveten om högre sotbildning kommer få den att tro att allt är OK med igensatt partikelfilter som följd. Detta märks på verkstan och det kan hända att det blir du som betalar notan.
    Signatur...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    229
    Satsa på ett hirsch-trim så bibehåller du motorgarantin och slipper nämnda sotproblem (som jag har förstått det hela).

    Edit:
    Förbrukningen minskar visst på 9-5:an...

    http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... E270006401
    9-3 SC 1.9 TiD -07

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    har inte saab differenstryckgivare till filtret?
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av T16
    har inte saab differenstryckgivare till filtret?
    Det går inte att avlæsa sotbildning i partikelfilter mha difftryck, pga att sotbildningen inte ær uniform (jæmn). Enda sættet ær att uppskatta sotbildningen i en sk sotmodell (rækneverk i mjukvaran) som tar hænsyn till en massa olika parametrar. KCR påverkar sotbildningen, men inte sotmodellen, vis a vi problem med partikelfiltret.

    Om man nu skulle vilja trimma sin diesel så rekommenderar jag ett trim dær man tar hænsyn till sotmodellen. Jag vet inte om Hirsch eller kanske Nordic gør detta...
    9-3 SC 1.9TiD -07 (Såld)
    9-5 Aero -05 (Såld)
    9-5 Aero Combi -08

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    17
    Motorn kommer tämligen omgående gå i rökbegränsning.
    Det enda du får ut av KCR-boxen är mer sot i partikelfällan...

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    PSA använder ju differentialtrycksgivare till sina filter, kanske blir annorlunda då de använder dieseladditiv?
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    71
    PSA?

    Jag kan væl egentligen bara svara før de jag jobbat med (Volvo Lastvagnar), samt att jag från en sæker kælla vet att SAAB också anvænder sotmodell. Visst sitter det difftrycksgivare på Volvos filter, men den anvænds inte till sot mætning, utan kan endast sæga ifrån innan "the shit hits the fan", dvs innan det ær riktigt illa.
    Kan inte tænka mig att PSA kan sprida avgaserna så jæmnt att den kan bruka difftrycksmætaren till så exakta mått. Dæremot ær det sækert samma som på Volvo, att det sitter difftrycksmætare dær.....
    9-3 SC 1.9TiD -07 (Såld)
    9-5 Aero -05 (Såld)
    9-5 Aero Combi -08

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av MattiasA
    PSA?
    Lär nog vara PSA som i PSA Peugeot Citroën han menar.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av MattiasA
    PSA?
    Lär nog vara PSA som i PSA Peugeot Citroën han menar.
    Låter førnuftigt....
    Grodætarna har garanterat inte løst detta med att styra regenereringen via difftryck... Inte tillfredstællande iaf....
    9-3 SC 1.9TiD -07 (Såld)
    9-5 Aero -05 (Såld)
    9-5 Aero Combi -08

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    peugeot societé anonymé = peugot, citroen samt cyklar och motorcyklar, de tillverkar dieslar till volvo, jaguar och ford oxå.

    Ska kolla upp om de kör med sotmodell.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av T16
    peugeot societé anonymé = peugot, citroen samt cyklar och motorcyklar, de tillverkar dieslar till volvo, jaguar och ford oxå.

    Ska kolla upp om de kör med sotmodell.

    mvh
    Som sagt att prediktera hur avgaserna passerar filtret är enormt svårt. CFD simuleringarna kan ge ett visst intryck, medans verkligheten ger en. I vilket fall som helst så går det inte att säga att vid ett visst tryckfall är är filtret si och så mycket igensatt.
    En elogé till grodätarna om dom fixat det.
    9-3 SC 1.9TiD -07 (Såld)
    9-5 Aero -05 (Såld)
    9-5 Aero Combi -08

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    331
    Citat Ursprungligen postat av MattiasA
    Citat Ursprungligen postat av T16
    peugeot societé anonymé = peugot, citroen samt cyklar och motorcyklar, de tillverkar dieslar till volvo, jaguar och ford oxå.

    Ska kolla upp om de kör med sotmodell.

    mvh
    Som sagt att prediktera hur avgaserna passerar filtret är enormt svårt. CFD simuleringarna kan ge ett visst intryck, medans verkligheten ger en. I vilket fall som helst så går det inte att säga att vid ett visst tryckfall är är filtret si och så mycket igensatt.
    En elogé till grodätarna om dom fixat det.
    En annan fundering, en uppställning på nästan 17% som det handlar betraktar jag som rätt hög. Undrar hur det ligger till med avgastemp och topptryck vid en sådan uppställning? Eller finns det någon variant av 1,9:an som redan går på de något högre effekterna?


    Lite Offtopic: MattiasA, var på lastvagnar jobbar?

    // Anders Lindström, 91424, BC3, VPT

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Citat Ursprungligen postat av MattiasA
    Citat Ursprungligen postat av T16
    peugeot societé anonymé = peugot, citroen samt cyklar och motorcyklar, de tillverkar dieslar till volvo, jaguar och ford oxå.

    Ska kolla upp om de kör med sotmodell.

    mvh
    Som sagt att prediktera hur avgaserna passerar filtret är enormt svårt. CFD simuleringarna kan ge ett visst intryck, medans verkligheten ger en. I vilket fall som helst så går det inte att säga att vid ett visst tryckfall är är filtret si och så mycket igensatt.
    En elogé till grodätarna om dom fixat det.
    De kör inte helt med samma system som tex. saab då psa har en tillsats som pytsas i dieseln automatiskt när man tankar som gör sotet klibbigare så det fastnar bättre i filtret, förresten så sitter psa på partikelfilterpatentet, det var dock inte de utan någon annan fransos som kom på det.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av Anders-1500
    Citat Ursprungligen postat av MattiasA
    Citat Ursprungligen postat av T16
    peugeot societé anonymé = peugot, citroen samt cyklar och motorcyklar, de tillverkar dieslar till volvo, jaguar och ford oxå.

    Ska kolla upp om de kör med sotmodell.

    mvh
    Som sagt att prediktera hur avgaserna passerar filtret är enormt svårt. CFD simuleringarna kan ge ett visst intryck, medans verkligheten ger en. I vilket fall som helst så går det inte att säga att vid ett visst tryckfall är är filtret si och så mycket igensatt.
    En elogé till grodätarna om dom fixat det.
    En annan fundering, en uppställning på nästan 17% som det handlar betraktar jag som rätt hög. Undrar hur det ligger till med avgastemp och topptryck vid en sådan uppställning? Eller finns det någon variant av 1,9:an som redan går på de något högre effekterna?


    Lite Offtopic: MattiasA, var på lastvagnar jobbar?

    // Anders Lindström, 91424, BC3, VPT
    Ja beroende på hur avgastemp ligger i ordinarie førhållande, så kan ju en højd avgastemperatur faktiskt øka på den passiva regenereringen. Før att uppnå bra passiv regenering skall avgastempen hålla sig øver 250 grader. Temperaturen uppåt bør inte vara några større problem, då den aktiva regenereringen kan ligga runt 600 grader. Dessa siffror kommer iofs från lastbilsindustrin, och jag vet inte hur stor skillnad det ær mot personbilar.

    Offtopic:
    Anders, har suttit på både BC2 och BC4, senast 24446 (efterbehandling) men har nu bytt (konsult) till offshore industrin i Norge istællet.
    9-3 SC 1.9TiD -07 (Såld)
    9-5 Aero -05 (Såld)
    9-5 Aero Combi -08

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    71
    Kan næmna att jag skall till SAAB imorgon (Fredag) och kolla med dem ang detta HIRSCH trim. Det blir nog ett sådant....
    9-3 SC 1.9TiD -07 (Såld)
    9-5 Aero -05 (Såld)
    9-5 Aero Combi -08

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    212
    Blev det något Hirsch trim??
    sacke |
    9-3SS 1.9Tid Vector -07 | Porsche 944 Targa

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av sacke
    Blev det något Hirsch trim??
    Inte än. I Kungälv (där jag bor) ville de inte göra det, pga att de var tvugna att köpa in nåt verktyg som kostade 10 000:-

    Jag har en arbetskamrat med likadan bil, som också är sugen. Han skulle kolla med en SAAB handlare i Kungsbacka.

    Jag har inte varit så stressad under vintern, utan tänkt vänta till våren/sommaren. Men det gäller ju att hitta en handlare som vill göra det också.....
    9-3 SC 1.9TiD -07 (Såld)
    9-5 Aero -05 (Såld)
    9-5 Aero Combi -08

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    212
    OK

    Jag hämtar ut min nya diesel i nästa vecka, och funderar på om man skall slå till och göra den lite piggare direkt...

    Någon som vet om Bilforum i Kungsängen eller Enköping fixar detta?

    Dock är ju ett Hirsch-trim fasiken så mycket dyrare än tex ett KCR, men det är ju alltid skönt att ha en "saab-garanti" kvar.
    sacke |
    9-3SS 1.9Tid Vector -07 | Porsche 944 Targa

Liknande ämnen

  1. Trim till 9-3 1.9TID
    Av aeromagnus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 08:30
  2. fundering på byte 1,9tid till biopower!
    Av oktopan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 02:55
  3. Trim till 1.9TID 150Hk
    Av aeromagnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-04, 19:14
  4. Trim till 9-3SC 1.9TiD, ngn som har erfarenhet?
    Av MattiasA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 12:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •