Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Vill inte sjunka efter sänkning... !?!?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    69
    Medlem#
    5988

    Vill inte sjunka efter sänkning... !?!?

    Hej!!

    Jag har sänkt min NG900... Med H&R fjädrar och har Koni ställbara...

    Har kört 2500 mil efter sänkning med dämparna ställda i botten.. (Det mjukaste läget) Men den vägrar sjunka i baken..

    Har kollat på 100 st andra NG900 med samma uppsättning.. Men på dom ser de bra ut..

    Vad är problemet?? Har ni några ideér???

    Tacksam för svar..

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    315
    Det är fjädrarna som ska bestämmer höjden, inte stötdämparna.
    Så höjden har inte så mycket med inställningen av stötdämparna att göra.
    Du kanske har fått fel fjädrar?
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  3. #3
    Hej !

    Har du bild på före och efter sänkning ?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    1 682
    Har du fjädrarna åt rätt håll?
    Min Viggen är tycker jag alltför hög bak med H&R fjädrar för motsvarande 9-3:or är betydligt lägre. Någon hade prövat med bakfjädrarna åt båda hållen och ena vägen blev bilen betydligt "jämnare" sänkt, dvs. sänkte mer åtminstone bak än om fjädrarna var åt andra hållet.
    Det tråkiga är att jag inte kommet ihåg åt vilket håll det var :/
    Image is nothing - Boost is everything
    http://www.garaget.org/show.php?car=61

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924
    Men det måste ju vara infästningen som spelar roll då, dvs hur fjäderns olika ändar vilar mot gummibussning/infästning? Om man vänder på fjädern så kommer ju fortfarande exakt samma vikt vila på samma fjäder och den kommer pressas ihop exakt lika mkt, så det måste ju vara skit samma. Enkel fysik....

    Men om det är olika diameter på ändarna så får man ju fundera på hur den vilar mot bilen resp hjulupphängning. På og900 tex så är det ju viktigt att gummi-bussningarna hamnar rätt mot fjädern, annars kan det ju bli lite tokigt!

    Sen finns det väl ingen garanti att trådskaparen fått rätt grejor heller, det måste ju kunna bli fel menar jag.
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    69
    Medlem#
    5988
    Citat Ursprungligen postat av PmAero
    Det är fjädrarna som ska bestämmer höjden, inte stötdämparna.
    Så höjden har inte så mycket med inställningen av stötdämparna att göra.
    Du kanske har fått fel fjädrar?
    Helt rätt! Höjden har inget med dämparna att göra..

    Varför jag nämde det : Om man har mjukare dämpare så får fjädrarna jobba mer och "sätter" sig..

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    69
    Medlem#
    5988
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hej !

    Har du bild på före och efter sänkning ?
    Dum som jag e så har jag inte det.. :/

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    69
    Medlem#
    5988
    Citat Ursprungligen postat av pade900
    Har du fjädrarna åt rätt håll?
    Min Viggen är tycker jag alltför hög bak med H&R fjädrar för motsvarande 9-3:or är betydligt lägre. Någon hade prövat med bakfjädrarna åt båda hållen och ena vägen blev bilen betydligt "jämnare" sänkt, dvs. sänkte mer åtminstone bak än om fjädrarna var åt andra hållet.
    Det tråkiga är att jag inte kommet ihåg åt vilket håll det var :/

    Låter som en trolig idé..

    Men som TurboCab säger så borde det ju inte spela någon roll!?!

    Hur som.. Jag har monterat mina fjädrar så att texten är åt rätt håll (Ej uppochner alltså)...

    Så jag får helt enkelt testa o vända på dom.. Å hjälper inte det så kan de ju faktist vara så att jag fått fel grejjer..

    Men är det INGEN mer än jag som råkat ut för det??

    Tack för alla svar

    M.v.h - Linus

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    749
    Hej,

    Jag har sänkt min med H&R och bilsteindämpare. Tycker den fortfarande är ganska hög bak, men den är lägre än innan. Det kan inte vara så att dom orginalfjädrarna som satt på när du köpte bilen var slut så att de sjönk ihop så mycket att de är på samma nivå som de fjädrarna som sitter på nu?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av TalladegaR
    Citat Ursprungligen postat av pade900
    Har du fjädrarna åt rätt håll?
    Min Viggen är tycker jag alltför hög bak med H&R fjädrar för motsvarande 9-3:or är betydligt lägre. Någon hade prövat med bakfjädrarna åt båda hållen och ena vägen blev bilen betydligt "jämnare" sänkt, dvs. sänkte mer åtminstone bak än om fjädrarna var åt andra hållet.
    Det tråkiga är att jag inte kommet ihåg åt vilket håll det var :/

    Låter som en trolig idé..

    Men som TurboCab säger så borde det ju inte spela någon roll!?!

    Hur som.. Jag har monterat mina fjädrar så att texten är åt rätt håll (Ej uppochner alltså)...

    Så jag får helt enkelt testa o vända på dom.. Å hjälper inte det så kan de ju faktist vara så att jag fått fel grejjer..

    Men är det INGEN mer än jag som råkat ut för det??

    Tack för alla svar

    M.v.h - Linus
    Konstigt om H&R inte skriver ut det, att man ska ha fjädrarna åt ett visst håll... man tycker ju att texten ska vara rättvänt på fjädrarna...

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    69
    Medlem#
    5988
    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Hej,

    Jag har sänkt min med H&R och bilsteindämpare. Tycker den fortfarande är ganska hög bak, men den är lägre än innan. Det kan inte vara så att dom orginalfjädrarna som satt på när du köpte bilen var slut så att de sjönk ihop så mycket att de är på samma nivå som de fjädrarna som sitter på nu?
    Nej.. Jag har sett skillnaden.. men det är precis som för dig.. Alltså fortfarande "FÖR" hög..
    Har ju sett en massa andra bilar som man i princip skulle lägga vattanpasset på..
    Men min ser ju ut som en gammel 240 med luftfjädrar bak

    Edit : Inget taskigt mot dig Chrisse

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av TalladegaR
    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Hej,

    Jag har sänkt min med H&R och bilsteindämpare. Tycker den fortfarande är ganska hög bak, men den är lägre än innan. Det kan inte vara så att dom orginalfjädrarna som satt på när du köpte bilen var slut så att de sjönk ihop så mycket att de är på samma nivå som de fjädrarna som sitter på nu?
    Nej.. Jag har sett skillnaden.. men det är precis som för dig.. Alltså fortfarande "FÖR" hög..
    Har ju sett en massa andra bilar som man i princip skulle lägga vattanpasset på..
    Men min ser ju ut som en gammel 240 med luftfjädrar bak

    Edit : Inget taskigt mot dig Chrisse
    VAD I ...nejdå

    Antar att du har tittat i min gargetlänk i signaturen. Bilderna där är tagna innan sänkning.

    Dock vill jag ha ner min mer bak, finns ju en del som har lika mycket luft mellan däck och skärmkant fram som bak.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    69
    Medlem#
    5988
    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Citat Ursprungligen postat av TalladegaR
    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Hej,

    Jag har sänkt min med H&R och bilsteindämpare. Tycker den fortfarande är ganska hög bak, men den är lägre än innan. Det kan inte vara så att dom orginalfjädrarna som satt på när du köpte bilen var slut så att de sjönk ihop så mycket att de är på samma nivå som de fjädrarna som sitter på nu?
    Nej.. Jag har sett skillnaden.. men det är precis som för dig.. Alltså fortfarande "FÖR" hög..
    Har ju sett en massa andra bilar som man i princip skulle lägga vattanpasset på..
    Men min ser ju ut som en gammel 240 med luftfjädrar bak

    Edit : Inget taskigt mot dig Chrisse
    VAD I ...nejdå

    Antar att du har tittat i min gargetlänk i signaturen. Bilderna där är tagna innan sänkning.

    Dock vill jag ha ner min mer bak, finns ju en del som har lika mycket luft mellan däck och skärmkant fram som bak.

    Ahh.. det förklara saken.. Såg på bilderna..

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    1 682
    Jag skall svänga om mina bakfjädrar på min Viggen på veckoslutet. Ska se om det gör nån skillnad..
    Image is nothing - Boost is everything
    http://www.garaget.org/show.php?car=61

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 156
    Många og9-3 är ju hängiga i original. Hört fler än ni som inte märkt nån direkt skillnad efteråt. Hur va originalfjädrarna i skick? De kan ju varit så hoptryckta att det i princip inte blir nån sänkning trots sänksats jmf innan. Eller?
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    412
    Har precis samma fenomen med min. Har GE fjädrar och dämpare, och upplever den hög i baken. Mina fjädrar och dämpare innan bytet var ju slut, eftersom de hjulen tog i hjulhusen i gupp.

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    749
    Nu får man ju inte glömma att ng900 (och kanske og9-3) är väldigt hög i bak orginal. Det ser man i min garagetlänk i signaturen t.ex. (Fotona är tagna innan sänkning )

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    69
    Medlem#
    5988
    Citat Ursprungligen postat av pade900
    Jag skall svänga om mina bakfjädrar på min Viggen på veckoslutet. Ska se om det gör nån skillnad..

    Vore tacksamt om du ville lägga upp före o efter bilder

Liknande ämnen

  1. efter bye av bränslepump nu vill den inte tända?
    Av iso-nisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-30, 12:20
  2. Saab 9-5, -98. Vill inte starta efter motorbyte
    Av supernaut i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 21:21
  3. Xenonlampa vill inte tändas efter lampbyte. 9-5 -06
    Av Spets i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 13:08
  4. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 22:34
  5. Bilen vill inte starta efter byte av box T7
    Av Rainer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 10:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •