Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 72 av 72

Ämne: Bättre ljud i AS2 9-5 [bilder]

  1. #61
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av Matt
    Vilka bra guider! Jag önskar att jag haft dem när jag kopplade in min Backe-adapter. Credit till dig!
    Åh! Tack!
    Alltid kul när någon tycker att man något bra.

    Citat Ursprungligen postat av Matt
    Jag kör också kickers 3,5" i panelen fram och är grymt nöjd med skillnaden. Har satt i 6x9" från MDs i hatthyllan (har en sedan) så jag låter nog 5,25"-arna i bakdörrarna vara kvar. Med en baslåda dessutom så låter det helt ok.
    Har du inte heller några högtalare i framdörrarna?

    Ljudet har ju verkligen fått ett lyft med baslådan men det känns ändå som man saknar lite midbas.
    Körde Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -04 Nu kör jag: Skoda Octavia RS -06
    www.attitudemotorclub.com

  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    Får instämma med Matt. Bilderna där skulle in på nån lämplig tråd om Backes adapter

    AS2 (Som Matt har enl. sin signatur) har midbas i dörrarna. Det är därför som jag tror att det mycket väl kan vara samma oiginalhögtalare i brädan. Basen gör stor skillnad.

    Det som ofta händer när man har dålig midbas fram i kombination med en baslåda bak är att man får svårt att få "attack" i basen och svårt att få fram ljudet. (D.v.s det hörs tydligt att baslådan ligger bak.)
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  3. #63
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115
    Jodå, jag har originalhögtalarna kvar i dörrarna fram. Det enda jag bytt är 3,5"-arna i panelen.

    Nu ska jag byta bil till sommaren, men annars skulle jag nog bytt i dörrarna fram och bak också.
    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    364
    Tjena: hoppas det e lugnt om jag lånar tråden en snabbis. tänkte fråga om man måste köpa en hög-lågnivåomvandlare för att koppla in ett slutsteg, eller om det gå att göra på nåt annat sätt?

    Mvh/Danne ..
    ps.tack för lånet av tråden.

  5. #65
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    bullfisher

    På 9-5 med AS2 eller AS3 (Som du ser ut att ha att döma av bilderna på Garaget) har du två möjligheter.

    Antingen använder du högnivå. Då via en omvandlare eller om steget klarar det direkt. Tänk bara på att ansluta till rätt högtalare. De spelar ju bara vissa frekvenser.

    Det andra alternativet är att "tappa av" lågnivån mellan huvudenhet och steg. Ex. vis med Backes Saab3. Tänk bara på risken med den balanserade signalen och störningar.

    Det finns många trådar i ämnet.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  6. #66
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    364
    Oj sorry glömde nämna vilken bil det handlar om. men visst det var 9-5.

    Okey. mm. ska pröva hög till lågnivåomvandlare. köpte det idag.. jag antar att den gör ljudet lite sämre, men men det får man väl stå ut med..

    tack för svaret

  7. #67
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    115
    Jag funderar på att uppdatera ljudet i bilen lite. Har AS2 nu. Tänkte koppla in ett AS3 steg och byta ut högtalarna. då jag undrar lite.

    Sitter det ett slutsteg till AS2 redan med kabel å så eller måste man köpa kabel mellan stereon och AS3 steget om man ska koppla in det.

    Kollade på http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#head och där står det att i AS3 så är högtalarn i inst.brädan är på 2.5 ohm medans i AS2 är dom på 4.1ohm.

    Hur blir det om man byter högtalarna i inst.brädan till ett par på 4ohm och sedan koppla in AS3 steget.

    Tips på högtalare i framdörrarna, Är AS3 högtalarna bra eller ska man satsa på ett par andra.

  8. #68
    Citat Ursprungligen postat av JGr
    Sitter det ett slutsteg till AS2 redan med kabel å så eller måste man köpa kabel mellan stereon och AS3 steget om man ska koppla in det.
    Du kan behålla den kabeln. Enda skillnaden mellan fabriksmonterad AS2 och AS3 är att det finns kablar till högtalare i hatthyllan/bagaget i AS3-kablaget. Dessa kablar kan man dra vid sidan om. Är man pedant kan man byta ut kabelstammen, men den kostar nog mer än det är värt och är säkert besvärlig att byta.

    Citat Ursprungligen postat av JGr
    Hur blir det om man byter högtalarna i inst.brädan till ett par på 4ohm och sedan koppla in AS3 steget.
    Du får ut lägre effekt. Hur det påverkar ljudnivån beror på skillnaden i verkningsgrad mellan de högtalare som slutsteget är justerade för och de som du sätter dit i stället.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #69
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    115
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av JGr
    Sitter det ett slutsteg till AS2 redan med kabel å så eller måste man köpa kabel mellan stereon och AS3 steget om man ska koppla in det.
    Du kan behålla den kabeln. Enda skillnaden mellan fabriksmonterad AS2 och AS3 är att det finns kablar till högtalare i hatthyllan/bagaget i AS3-kablaget. Dessa kablar kan man dra vid sidan om. Är man pedant kan man byta ut kabelstammen, men den kostar nog mer än det är värt och är säkert besvärlig att byta.

    Citat Ursprungligen postat av JGr
    Hur blir det om man byter högtalarna i inst.brädan till ett par på 4ohm och sedan koppla in AS3 steget.
    Du får ut lägre effekt. Hur det påverkar ljudnivån beror på skillnaden i verkningsgrad mellan de högtalare som slutsteget är justerade för och de som du sätter dit i stället.
    Sitter det alltid ett slutsteg till AS2? (Har inte kollat om det sitter ett där nu)

    Så om det nu sitter ett steg där så ska det bara vara att bytta det till ett As3 steg.

  10. #70
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Jäkla fint jobb du gjort 93t! Nu blev jag också sugen att uppgradera lite. Ni som testat reference, blir det stor skillnad från original. Min lokala BRL ockrare hade nämligen dessa på hyllan. Är ledig i morgon så det är möjligt att man bli runt 800 spänn fattigare.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  11. #71
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337
    Hej
    Vill kolla med er som har bytt högtalare innan jag slår till.
    Här kommer några dumma frågor

    Är det endast koaxial som passar i Saab 9-5?

    Är det värt att byta 3,5" som sitter i panelen på en 9-5 Aero?

    Det jag funderar på att stoppa i är dessa, tro ni att dessa kan vara bra?
    http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp ... &VGR=U1220

    Orkar förstärkaren att driva 2 x 60Watt (RMS) då orginal är på 2 x 16Watt

  12. #72
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av Christof
    Det jag funderar på att stoppa i är dessa, tro ni att dessa kan vara bra?
    http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp ... &VGR=U1220
    Då hade jag hellre lagt till en 100 lapp & köpt dessa... http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx ... roduct=366

Liknande ämnen

  1. Bättre ljud än AS3 OG9-5 SC
    Av rgolsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 19:48
  2. Få bättre ljud i NG9-3 Cab -04?
    Av klase i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-12-18, 14:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •