Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 72

Ämne: Bättre ljud i AS2 9-5 [bilder]

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Bättre ljud i AS2 9-5 [bilder]

    Ville byta ut panelhögtalarna i äkta papp mot lite trevligare grejjer i 9-5.an, hade mina Infinity Kappa 3,5" koaxialer liggandes från min SS, men självklart var de alldeles för höga för 9-5.an.

    Köpte hem Clarions värsta diskanter, bräckte bort diskanten från mina Infinity och gick loss med bandslipen på originalgallrena.
    Vadderade filtrena och tryckte i allting och vips har jag ett tvåvägs kitsystem i instrumentbrädan












    Ljudet blev ordentligt mycket klarare och trevligare jämfört med originalarna plus att jag inte gjort (så mycket) åverkan på inredningen, det ser original ut nu väntar bara en baslåda också, men det får vänta tills våren..

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    496
    blev ju kanon det där.
    Har du bytt slutsteg osv?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    Citat Ursprungligen postat av ScottaN
    blev ju kanon det där.
    Har du bytt slutsteg osv?

    Nej, det är AS2 original, tycker faktiskt att det funkar bra, dock skulle jag vilja höja gain på något sätt eftersom jag når maxvolym när jag spelar..

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av ScottaN
    blev ju kanon det där.
    Har du bytt slutsteg osv?

    Nej, det är AS2 original, tycker faktiskt att det funkar bra, dock skulle jag vilja höja gain på något sätt eftersom jag når maxvolym när jag spelar..
    Ja.. å då ere nåt fel menar du, för kan man inte vrida upp så det "skramlar" så är det inte tillräckligt bra??
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av ScottaN
    blev ju kanon det där.
    Har du bytt slutsteg osv?

    Nej, det är AS2 original, tycker faktiskt att det funkar bra, dock skulle jag vilja höja gain på något sätt eftersom jag når maxvolym när jag spelar..
    Ja.. å då ere nåt fel menar du, för kan man inte vrida upp så det "skramlar" så är det inte tillräckligt bra??

    Ja faktiskt, i min SS kunde jag spela betydligt högre utan distorsion.
    Detta gäller bara cd, med radion går det att spela ganska mycket högre.

    Skulle det vara något fel i att vilja spela hög musik?

  6. #6
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Detta gäller bara cd, med radion går det att spela ganska mycket högre.
    Om jag inte ändrar volymen från att ha spelat radio till att byta till cd så blir det högre ljud!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139

    Re: Bättre ljud i AS2 9-5 [bilder]

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Ville byta ut panelhögtalarna i äkta papp mot lite trevligare grejjer i 9-5.an, hade mina Infinity Kappa 3,5" koaxialer liggandes från min SS, men självklart var de alldeles för höga för 9-5.an.
    ..........
    Hmm, jag kör med Infinitys Kappa och dom passar som gjutet?! Ser det annorlunda ut beroende på årsmodell på 9-5'an då eller? Tycker inte det borde vara någon skillnad men.

    Aja, jag är supernöjd med dom iaf, blir lika häpen över hur mycket dom pallar med varje gång man drar på. Måste dock se över mina 6x9or då dom gav upp.. Har du något förslag? Gärna något lättdrivet runt 75w RMS..

    Ontopic: Lär ju knappast ha blivit sämre av det där iaf, lär låta kanon!
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Bättre ljud i AS2 9-5 [bilder]

    Citat Ursprungligen postat av Murre R
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Ville byta ut panelhögtalarna i äkta papp mot lite trevligare grejjer i 9-5.an, hade mina Infinity Kappa 3,5" koaxialer liggandes från min SS, men självklart var de alldeles för höga för 9-5.an.
    ..........
    Hmm, jag kör med Infinitys Kappa och dom passar som gjutet?! Ser det annorlunda ut beroende på årsmodell på 9-5'an då eller? Tycker inte det borde vara någon skillnad men.

    Aja, jag är supernöjd med dom iaf, blir lika häpen över hur mycket dom pallar med varje gång man drar på. Måste dock se över mina 6x9or då dom gav upp.. Har du något förslag? Gärna något lättdrivet runt 75w RMS..

    Ontopic: Lär ju knappast ha blivit sämre av det där iaf, lär låta kanon!

    Hm, det är inte Infinity Reference du har då? för de lär passa ..
    När jag monterade Kappa tog gallret i direkt, de var minst 10mm för höga..

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av 93t

    Skulle det vara något fel i att vilja spela hög musik?
    Nej då!! var inte så jag menade heller.. Har under alla år som jag pysslat med bilar haft rejält med ljud i dessa och lagt ansenliga mängder med stålars på bra grejjor. Det lustiga erfarenheten jag fått är oavsett det har suttit prylar för över femtiotusen i bilen så "måste man kunna spela tills det skramlar".. Annars har man inte tagit ut max ur anläggningen

    I en Opel GT så spelade jag redan för en 15år sen (uppmätt av SASCA) över 130Db med ett klockrent ljud och på den tiden var det en siffra som ingav respekt. Men likt förbannat så undrade folk om det inte gick att spela högre fastän det var som ludd i huvudet efter provlyssningen. Högre var då med andemeningen att det hade låtit så jävla oerhört bra i hela registret att det bara måste gå att spela högre..
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    139

    Re: Bättre ljud i AS2 9-5 [bilder]

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av Murre R
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Ville byta ut panelhögtalarna i äkta papp mot lite trevligare grejjer i 9-5.an, hade mina Infinity Kappa 3,5" koaxialer liggandes från min SS, men självklart var de alldeles för höga för 9-5.an.
    ..........
    Hmm, jag kör med Infinitys Kappa och dom passar som gjutet?! Ser det annorlunda ut beroende på årsmodell på 9-5'an då eller? Tycker inte det borde vara någon skillnad men.

    Aja, jag är supernöjd med dom iaf, blir lika häpen över hur mycket dom pallar med varje gång man drar på. Måste dock se över mina 6x9or då dom gav upp.. Har du något förslag? Gärna något lättdrivet runt 75w RMS..

    Ontopic: Lär ju knappast ha blivit sämre av det där iaf, lär låta kanon!

    Hm, det är inte Infinity Reference du har då? för de lär passa ..
    När jag monterade Kappa tog gallret i direkt, de var minst 10mm för höga..
    Hoppsan, så lätt man glömmer
    Mycket riktigt så har jag Reference.
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    Saab 9-5 2.0t Steg:1 R.I.P

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115
    Ser originaluppsättningen ut som på bild 2? Fast med andra högtalare då såklart, men är placeringen densamma eller har du själv satt diskanterna där de sitter nu?
    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    Citat Ursprungligen postat av Matt
    Ser originaluppsättningen ut som på bild 2? Fast med andra högtalare då såklart, men är placeringen densamma eller har du själv satt diskanterna där de sitter nu?

    Original sitter där bara en 3,5".are med pappmembran, ingen diskant.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av Matt
    Ser originaluppsättningen ut som på bild 2? Fast med andra högtalare då såklart, men är placeringen densamma eller har du själv satt diskanterna där de sitter nu?

    Original sitter där bara en 3,5".are med pappmembran, ingen diskant.
    Så för att få det bra med en diskant bör man även knöla in ett delningsfilter, eller är signalen hyffsat filtrerad från steget så att man bara kan grena signalen till både diskant och nya 3,5"? Vad var det för impedans på dina 3,5" du satte i?

    Där diskanterna sitter, var det sådär smidigt nedsänkt i panelen så att de ryms eller har du ändrat detta själv?

    Det ser ju väldigt bra ut så som du har det.
    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    Citat Ursprungligen postat av Matt
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av Matt
    Ser originaluppsättningen ut som på bild 2? Fast med andra högtalare då såklart, men är placeringen densamma eller har du själv satt diskanterna där de sitter nu?

    Original sitter där bara en 3,5".are med pappmembran, ingen diskant.
    Så för att få det bra med en diskant bör man även knöla in ett delningsfilter, eller är signalen hyffsat filtrerad från steget så att man bara kan grena signalen till både diskant och nya 3,5"? Vad var det för impedans på dina 3,5" du satte i?

    Där diskanterna sitter, var det sådär smidigt nedsänkt i panelen så att de ryms eller har du ändrat detta själv?

    Det ser ju väldigt bra ut så som du har det.

    Signalen från förstärkaren är nog inte mer filtrerad än att basen under 100Hz är bortplockad.
    Kör själv med ett vanligt tvåvägsfilter som delar vid 3500Hz, både diskant och bas är på 4 ohm.

    Panelen ser ut som den gär där diskanterna sitter så riktning mm. blir riktigt bra, dock måste gallrena moddas så att man "öppnar" upp dem över diskanterna..

  15. #15
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Hur är diskanten fäst... med dubbelhäftande bara?

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    Butyltejp, sitter som berget.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115
    Jag vet i alla fall en som ska skruva i något liknande vid nästa löning...

    Visst är det en 2,5" på 2 Ohm som sitter i mitten också, men som inte får bygga för djupt? Har problem att hitta en sådan...

    Vart smög du undan delningsfiltret? Gjorde du ett eget eller är det en färdig "dosa"? Och en sista fråga, vet du maxhöjden på en 3,5" för att den ska rymmas under gallret (inkl. magnet)?
    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    Citat Ursprungligen postat av Matt
    Jag vet i alla fall en som ska skruva i något liknande vid nästa löning...

    Visst är det en 2,5" på 2 Ohm som sitter i mitten också, men som inte får bygga för djupt? Har problem att hitta en sådan...

    Vart smög du undan delningsfiltret? Gjorde du ett eget eller är det en färdig "dosa"? Och en sista fråga, vet du maxhöjden på en 3,5" för att den ska rymmas under gallret (inkl. magnet)?

    Där är ganska gott om plats i brädan, både för 2.5 och 3.5".arna, mina Kappa var ganska djupa men passade utan bekymmer.
    Filtret klädde jag i skumgummi för att slippa ev. oljud och tryckte ner det snett mot rattstången, där är ett ganska stort hålrum.
    Även på högersidan är det gott om plats.

    Hade hela panelen samt instrumentet borta när jag meckade in originalnav, då ser man att det finns ganska gott om plats där bakom för allehanda saker..

  19. #19
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Om man väljer att stoppa i Infinity Reference... är det bara att byta högtalare rätt av då, eller måste man ha filter o grejor? Det sitter väl inbyggt på dessa högtalare, eller har jag fel för mig! Sen är det väl inte samma Ohm som original, eller det spelar inte så stor roll?

    Mycket frågor nu...

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    Reference ska passa "bolt on", och de ligger med på 4 ohm precis som standardhögtalarna.

Liknande ämnen

  1. Bättre ljud än AS3 OG9-5 SC
    Av rgolsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 19:48
  2. Få bättre ljud i NG9-3 Cab -04?
    Av klase i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-12-18, 14:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •