Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: vill dö efter gaspådrag

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    36

    vill dö efter gaspådrag

    har en 900 aero -87 vid kragtiga gaspådrag så vill bilen dö, precis när bilen har dumpat och man släpper gasen för att koppla så dör bilen bara, men han startar sen igen när man fått i den nya växlen o släpper upp kopplingen, är det nån som vet vad detta kan vara?
    obs! jag har tagit bort magnetventieln på bilen, kan detta göra inverkan på det här?
    mvh daniel
    Team 39 Gripen #87200
    Saab og 900 aero
    http://www.garaget.org/sandet

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 584
    Nu kanske jag är ute o seglar här men tänker ändå fråga..
    Varför är magnetventilen borttagen? Har du "gjort om" din wg så den är fjäderstyrd..? Hur har du gjort med de anslutningarna som nu mv nu inte längre använder?

    Kom problemet först efter att du plockade bort mv?
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    36
    jag vet inte, det va förra ägaren som tog bort den, men detta gör ju då så att jag har konstant laddtryck hela tiden upp på topp oxå, jag har inte så haj på detta här, så om någon har en ide om varför den vill dö efter gaspådrag så e jag tacksam
    Team 39 Gripen #87200
    Saab og 900 aero
    http://www.garaget.org/sandet

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 584
    pust stön stånk. Ring förra ägaren o fråga hur han gjort för kompensera magnetventilens frånvaro!

    läs denna faq om vad en Mv är och vad den gör så får du lite mer kött på benen. För nu låter det ju som att Wg'n inte öppnar alls.. och Wg'n finns av en anledning, likaså mv'n.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79521

    Jag kan inte se nåra fördelar med bortplockad mv, nån som är mer insatt i hur man "ersätter" den får gärna upplysa mig.

    Efter det sätter du dit en magnetventil och återkommer om problemet kvarstår
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 584
    Lite enkel gissning att den vill dö.. den spikar som f*n?
    Du skriver att du har konstant ladd = inte skitbra.. då kan inte wastegaten jobba (om nu inte förra ägaren hittat på nån fiffig fjäderstyrning) som den ska, eftersom den inte har en aning om vad som pågår när mv'n är borta.

    jag tillåter mig citera Lerne:

    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    En magnetventils funktion är att reglera turbotrycket så att motorn inte ska spika. Det gäller att ha rätt kombination av luft,bränsle och tändning, och mv´s uppgift är alltså att dirigera hur mycket wastegaten ska tillåta turbon att ladda på vid olika varvtal,omgivningssituationer,värme osv.
    Beräkningen av detta görs i "hjärnan" trionic, eller apc för de äldre saabarna.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  6. #6
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Jag gissar att du har en atmosfärisk dump dvs inte återcirkulerande?

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    36
    henrikg:
    nä jag kör med original ventilen på nu... men kan det vara att inte mg sitter på? ska sätta dit den nu o kolla om det blir bättre...
    tackar för alla svar jag fått!
    Team 39 Gripen #87200
    Saab og 900 aero
    http://www.garaget.org/sandet

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    41
    Hallå här grabben! Wastegaten är fjäderbelastad.. Så mycket kan jag säga. Men jag tror ändå att du bör byta tillbaks till mv eftersom att den egentligen sitter där och har en viktig funktion att fylla. Fråga? Kan detta ha något med brännandet av bränsleboxar att göra!? Isf så byter vi bara tillbaka tycker jag;-) och då har vi slagit 2 flugor i en smäll:-) ha de gott / mvh team 39 gripen #88290
    "8292"

Liknande ämnen

  1. Bilen dör efter gaspådrag?
    Av pzazzz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-07-29, 16:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •