Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Lätta svänghjulet. Hur? Varför? Varför inte? [9-5]

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860

    Lätta svänghjulet. Hur? Varför? Varför inte? [9-5]

    Hejsan.

    Jag har läst lite på rejsa om lättning av svänghjulet
    (tråden: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5117)

    Tänkte defbrifa lite med er om det

    Fördelar:
    * Lättare för motorn att varva upp.
    Fler?

    Nackdel:
    * Bilen blir mer svårstartad?
    *hållbarhet?

    Vad tycker ni som faktiskt har GJORT det? Eller som SJÄLVA varit med och testat?
    Alltså så ber jag vänligen men bestämt att folk som inte kan komma med fakta hålla sig ifrån att kommentera då det kan bli tokigt då.

    Ifall man nu ska göra det, vart ska man svarva ner på ett 9-5 svänghjul? och hur mycket?


    Mvh.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Jag kör med ett ca 2,5kg lättat svänghjul på "hobbybilen" kan inte säga att jag märkte så mkt skillnad efter själva bytet...
    Känns kanske som om dragläget vart lite svårare och att det är "något" lättare/snabbare att varva motorn.
    Men om det är psykiskt eller ej kan jag tyvärr inte svara på...
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Hej

    Tack för ditt svar.
    2.5 kg, har du då plockat så mycket det går eller fanns det mer att hämta?


    Har ett löst svänghjul om en vecka, först då kan jag se mer själv hur mycket man kan ta.

    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Nu köpte jag svänghjulet färdig lättat, men man kan nog ta något mer än så.
    Svänghjulet är "urgröpt" på baksidan, hur man vågar ta blir nog en ekvation kontra hållfastighet.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Hej.

    Tackar ännu en gång!

    på baksidan säger du, som jag förstått det ska man helst ta så långt ut som möjligt, kan det stämma?

    Visst är det en fråga om hållfasthet, så helst vill man ju ta så mycket så det är en väldigt väldigt liten säkerhets faktor?


    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Nåt att tänka på kanske... Om jag nu minns rätt.

    Det kan finnas en viss risk att Trionic inte tillåter att motorn startar om den detekterar för "pulserande" variationer i varvtalet under startförfarandet, vilket kan orsakas av ett för lätt svänghjul.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Hej.

    Tack Tony, det är till sånna problem jag bla vill komma.

    Alltså för och nackdelar, jag vet att du har kunskapen så har du något mer att tilllägga vore det guldvärt.


    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Tony

    Min startade iaf efter konverteringen trotts lättat svänghjul.

    Men vad skulle "pulserande" variationer i varvtalet komma ifrån?
    Oballanserat svänghjul? eller just av den anledningen att motorn tappat en viss del av sig motvikt...
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Hej.

    Tackar ännu en gång!

    på baksidan säger du, som jag förstått det ska man helst ta så långt ut som möjligt, kan det stämma?

    Visst är det en fråga om hållfasthet, så helst vill man ju ta så mycket så det är en väldigt väldigt liten säkerhets faktor?


    Mvh
    Det stämmer att det blir effektivare så långt ut som möjligt. Tänk dig hur mkt längre massan måste gå där ute när man snurrar ett varv jämfört med om massa sitter inne vid centrum. När man varvar upp skall massan accelereras en mkt längre sträcka alltså. Så det ger grymt mkt mer att lätta ute i periferin än inne i centrum. Desutom finns det ju mkt mer massa att ta där, samt mindre kraft att överföra hållfasthetsmässigt.


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Jag TROR att man måste lätta svänghjulet på en 9-5 mer än vad som är nyttigt för att nå gränsen där oregelbundenheten i vevrörelsen blir ett stort problem. Nåväl, jag har svårt att se nyttan med ett lättat svänghjul på en 9-5:a, annat än vid EXTREMT speciella applikationer.

    Hållfasthetsaspekten är det avgörande, ett exploderat svänghjul ställer vanligtvis till med mycket oreda ! I värsta fall kanske den sista oreda man får uppleva...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Hej.

    Tack! Tusen tack.

    Så DrBoost tror inte det gör någon som helst nytta att få bort 2-3 kg?

    Isåfall tror jag idén läggs ner om skillnaden blir så marginell.


    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    GISSAR: För praktiskt bruk, nä.
    Nå'n matematiskt begåvad kan räkna på hur mycket moment man behöver för att acca ett std. svänghjul resp. ett lättat. Sedan tittar man på hur det blir att acca bilen. Till sist så får man komma ihåg att momentuppbyggnaden i T7 är begränsad.

    Nä, jag skulle inte komma på idén att lätta svänghjulet annat än till ren o skär räjsapplikation.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    mm .. min ärfarenhet .. som e rent teoretisk .. sger mig att på sugmotorer ka de vara en ide men värt att koam i håg då e att du hellt klart tapar moment på lägre varv .. bilen som min a upgifter kmer i från e en 2400 ralykrossare evo motor med runt 280 hk ..tyvär mins jag inte vad de julet vägde .. men som sackt de va u en ren och skär rejsmaskin med ..
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Den statiska effektökningen är 0 hk. På 5:an är vartalsökningen så långsam att den kan jämföras med statisk effekt sett ur svänghjulets synvinkel. På 3:an ökar varvet så snabbt vid acceleration att det kanske ger, skulle jag gissa 0,5 hk. På 1:an kanske ett par tre hk. Men på 1:an och 2:an har vi på trimmade framhjulsdrivna turbomotorer så mkt effekt att vi snarare måste begränsa den för att inte spinna. Dra slutsatsen hur mkt nytta man har av lättat svänghjul. (glöm dock inte det positiva att tjänstevikten sjunker med ett par kg... )

    På räcerbanan där man letar 100-delar på varvtiderna, där är det ju så klart viktigt att ha ett smidigt svänghjul.


    Tänk så här också. På 3:an med en lagom rapp turbobil kör man 100-150 km/h på ca 5 s. Då drar man från ca 4.000 till 6.000 rpm. En ökning med 2.000 rpm på 5 s. Om man lättar 2 kg. Koppla då ett svänghjul på 2 kg till en original Puch Dakota (utan insats i ljuddämparen ). Den, inklusive mig, som tror att denna motor orkar varva upp detta svänghjul 2.000 rpm på mindre än 5 s. Den tror även som jag att vinsten med lättat svänghjul i detta fall är mindre än den enda hästkraft en Dakota i bästa fall presterar.......

    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Hej.

    Tack för det Grandmaster-T

    Det är ju det där med tjänstevikten som jag är ute efter


    Sen kommer inte 5:an vara högsta växeln

    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620
    Vad jag har lärt mig så är det i första hand på sugmotorer som man lättar svänghjulen med större resultat än på överladdade motorer.
    Turbomotorna behöver sitt svänghjul med tanke på den lägre kompressionen.

    En motor med alldeles för lätt svänghjul tappar vridmoment, varvar visserligen upp snabbt men har inte samma kraft som tidigare.

    Det går väl till en viss gräns att lätta hjulet men jag tror inte att det gör så stor skillnad. Då finns det bättre åtgärder för trimmet.

    mvh
    Nic
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Man kanske skulle tänka på varför man har ett svänghjul oxå, och varför de väger så mycket som det gör.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Boxholm
    Inlägg
    438
    Jag har gjort ett par lättade svänghjul bla det som Dave79 har (om han inte har bytt sen senast...). Det svänghjulet lättades enbart för att det var att kompensera vikten för 240mm koppling. Sen så har jag en dålig erfarenhet över att alltför lättade svänghjul tenderar att explodera. Kompisen sprängde ett i sin volvo. Resultatet blev det att det satt svänghjulsbitar ända in i kupen ,de stannade i golvmattorna....... Svepet saknades det STORA bitar i samt att tryckplattan hängde på axeln....

    Så mitt tips: låt bli att lätta, ska man ha något extremt så finns det fina alu svänghjul o köpa så slipper man o ha splitterbitar i kroppen....
    Hmm...

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Ska ni varva mycket med ett väldigt lätt svänghjul så är det ett specialhjul i tex stål eller aluminium som gäller, inte gjutjärn. Detta kan som sagt vara skillnaden mellan liv och död om man skulle ha maximal otur.

    Observera att inget svänghjul gör att en motor tappar eller får extra vridmoment. Motorns prestanda påverkas inte av svänghjulets massa.

    Det lättade svänghjulet har störst verkan när man kör på låga växlar, ur en hårnålskurva vid bankörning tex. Kan ha negativ inverkan på tex starter från stillastående.
    Nu har jag förstås inte provat detta själv men vill minnas att någon F1 konstruktör nämnde detta i någon intervju, detta stämmer dessutom med teorierna bakom svänghjulet. I F1 så pratar vi dock inte svänghjul som är lättade ett par kg från ett original hjul utan där är det enda man har i svänghjulsväg kopplingen på dryga 90 mm som väger ett fåtal kg.

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Lite i ämnets utkanter, men en Rolls-Royce Meteror V12 på 27 liter kan köras UTAN svänghjul... Många cylindrar förändrar behovet av svänghjul.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Varför får jag inte upp den?(eller varför rör sig inte temp)
    Av danne_man i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 20:21
  2. Lätta svänghjulet??!!
    Av Mekarbruden i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 23:48
  3. Varför bolmar det ? och varför sprutar det olja ?
    Av ApeCake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 17:12
  4. [LÖST] Varför funkar inte signalhornet när SIDen inte är inkopplad? OG9-5/OG9-3
    Av sportsedan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 10:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •