Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Lätta svänghjulet. Hur? Varför? Varför inte? [9-5]

  1. #21
    STCS Styrelse MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 647
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Man kanske skulle tänka på varför man har ett svänghjul oxå, och varför de väger så mycket som det gör.
    Och sedan på varför de väger olika och vad det gör för motorkaraktären.

    Mitt är lättat....
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök STCS på Facebook!! Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 941
    Hej.

    Tack alla som delat med sig av sin kunskap i svänghjulsbranchen.

    Har fått ett svar som jag tänker köra på!
    Det verkar helt klart vettigt och smart.


    Tack
    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  3. #23
    STCS Styrelse MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 647
    Medlem#
    1469
    Tagit nästan två kg i YTTERKANT på mitt svänghjul.
    Det är inte "toklätt" asså utan mer lite lagom så.
    Sedan är det självklart balanserat tillsammans med vevaxel...

    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök STCS på Facebook!! Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 941
    Hej.

    MrTurbo, hur ballanserade du det tillsammans med veven, hur gick du tillväga?


    Vad är det till för motor? b202?

    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 156
    Svänghjulet kan inte på något sätt ge eller ta bort vridmoment eller effekt. Dom som påstår att dom "tappade vridet" är ute och cyklar.

    Enda som händer är att ett lättat svänghjul kan lagra mindre energi, vilket betyder att motorn varvar upp fortare men den blir också svårare att köra ur garaget med, då den stannar lättare.

    Det går att lätta SAAB svänghjul en hel del. Bästa är att lätta från baksidan och då bara bakom slitytan där hjulet är tjockast. Man kan svarva ner till ungefär 12mm tjocklek.

    Porsche 911 Turbo svänghjul har minimitjocklek på 10mm t.ex.

    Man vill ha lättare svänghjul vid racing om man vill köra med heel-an-toe och matcha varven snabbt samt när man accellererar ur tajta partier. För vardags "Svensson 45 år på väg hem från jobbet gasar från till 140 på motorväg för att köra ifrån Johansson 37 år på väg från jobbet" spelar lättade svänghjulet knappt någon roll.

    Ni kan som sagt lätta bakifrån. Undvik att lätta så långt ner mot centrum som på bilden då man kommer åt "fasningen" och godset är väldigt tunnt där. Kör med vinklat skär och gör inte godset tunnare där.




    Tänk på att 9-5 har elspjäll som är programmerat för att inte reagera så fasligt snabbt ändå (för att minska avgaser) så risken är att motorn inte går något rappare respons ändå, fast du har lättat svänghjulet.
    Signatur...

  6. #26
    STCS Styrelse MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 647
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Hej.

    MrTurbo, hur ballanserade du det tillsammans med veven, hur gick du tillväga?


    Vad är det till för motor? b202?

    Mvh
    Hum, okej. JAG gjorde det inte. Lämnade bort det jobbet...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök STCS på Facebook!! Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

Liknande ämnen

  1. 4000k varför, varför inte?
    Av berrah i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-01, 23:37
  2. Varför får jag inte upp den?(eller varför rör sig inte temp)
    Av danne_man i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 19:21
  3. Lätta svänghjulet??!!
    Av Mekarbruden i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 22:48
  4. Varför bolmar det ? och varför sprutar det olja ?
    Av ApeCake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 16:12
  5. Varför funkar inte signalhornet när SIDen inte är inkopplad?
    Av sportsedan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 09:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •