Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: öppet filter 9000 aero

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    129
    Medlem#
    8451

    öppet filter 9000 aero

    Hejsan.

    Är sedan 1mån ägare till en 9000 aero-96,det sitter ett
    öppet filter på bilen,ser inte vilket märke,en det är grått
    vill byta det nu,är riktigt skitit.Vad ska jag köpa för märke
    ock vad passar månntro?Vad har ni andra aero-ägare för
    filter?
    tacksam för svar.

    Tony i Linköping


    svart 9000 aero-96.
    9-5 Aero SC-03 Nordic E85

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    992
    Vet inte vilket märke som är bäst men jag kör med ett K&N på min. Finns bla hos Racestuff.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    319
    Är det ett pappersfilter eller ett av bomull..
    Bomullsfilter typ K&N, JR och liknande brukar vara tvättbara och skall efter det inoljas. Se ex www.speedparts.se produkter/luftfilter/rengöringsatser

    Personligen skulle jag dock skippa liknande "sport"-filter då reningsförmågan är rätt omdiskuterad
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    129
    Medlem#
    8451
    Hej tror att det är bomull,blir nog ett Kn-filter
    Har du en nät-adress el telenr till racestuff?


    mvh Tony i Linköping
    9-5 Aero SC-03 Nordic E85

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    319
    Citat Ursprungligen postat av tune
    Hej tror att det är bomull,blir nog ett Kn-filter
    Har du en nät-adress el telenr till racestuff?


    mvh Tony i Linköping
    www.racestuff.se
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    129
    Medlem#
    8451
    Jag tackar så mycket.



    Tony.
    9-5 Aero SC-03 Nordic E85

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 067
    Medlem#
    4096
    varför köpa nytt när man kan tvätta??
    I´ll never buy a Toyota, and not a Honda of course.....
    Won´t even think of a VOLVO, I might as well use a Horse........
    <<<Aero>>>

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 311
    Jag har JR o det är blått iaf.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Surte / Göteborg
    Inlägg
    72
    Köpte K&N på Racestuff.
    R.I.P 9000 2,3t -97
    #5823

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av Bozzo
    Köpte K&N på Racestuff.
    Ja det är ju nära och bra för dig
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    271
    Jag köpte Geen Cotton på mekonomen - funkar bra...
    200 hk -93 CSE - nu Mats-chip Steg 1 samt racesystem hela vägen 250 hk+
    GSX-R 750 - jubileumsmodell - 93 130Hk - Ett rent livsfarligt nöje

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    10
    pipercross är ju inte fel..

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    193
    MANN filter kanske, kräver viss modifikation dock inget avancerat.

    // Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Jag skulle nog föreslå ett original pappersfilter. Det ger ett par hk färre, lite längre spool up och lite tristare ljud, MEN det renar luften klart bättre, vilket gör stor skillnad för framförallt turbons hållbarhet.

    Ett tvättbart filter, där får man bort den mesta skiten när man tvättar det, men en del blir kvar. Det är egentligen inte hela världen om lite blir kvar, om det nu skulle sitta på samma ställe som från början. Grejen är dock att smutsen återförs till filtret under tvättningen på alla ställen (beror lite på hur man doppar filtret dock - finns bättre och sämre sätt), däribland insidan. Det som fastnar på utsidan är det inget att bekymra sig om, men det som sätter sig på insidan kommer till stor del att släppa och åka in i motorn när man sedan kör. Skulle jag tvingas köra med sportfilter skulle jag nog byta det istället för att tvätta och återanvända. Men så länge originalfiltret duger, så kör jag med det.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Öppet filter på 9-5 Aero
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 10:57
  2. Problem med öppet filter på 93 ss aero 04:a
    Av tompaq i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 10:24
  3. Öppet filter 9-3 aero
    Av Nille83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 18:20
  4. 9-3 Aero T7 | Öppet Filter
    Av Mr.X i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 16:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •