Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Skinnfråga lukt?9-5inredning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    480

    Skinnfråga lukt?9-5inredning

    En orsak till at jag ville ha skinn i min 9-5 var ju att det luktar så härligt.Hittade till sist en svart kombi med ljusa inredningen snyggt som attans .Men det luktar ju inget..
    Rekondade en 9-5 med svart skinn på firman häromdan och den luktade betydligt mer,härlig skinndoft..
    Varför doftar det olika och hur luktar era inredningar?
    Kör en 9-5 2.0t-03 Vector

    http://www.garaget.org/?car=259074

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Är det ens riktigt skinn i en Saab då? Kanske slutade med riktigt skinn från en v iss årsmodell? Därför som den ena Saaben luktade och inte den andra?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 926
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Är det ens riktigt skinn i en Saab då? Kanske slutade med riktigt skinn från en v iss årsmodell? Därför som den ena Saaben luktade och inte den andra?
    Nu är du bara löjlig, klart som fasen att det är riktigt skinn i en Saab. Alla sittytor är skinn och inget annat.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    480
    ja kanske är så men det är samma årsmodell..
    Kör en 9-5 2.0t-03 Vector

    http://www.garaget.org/?car=259074

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Är det ens riktigt skinn i en Saab då? Kanske slutade med riktigt skinn från en v iss årsmodell? Därför som den ena Saaben luktade och inte den andra?
    Nu är du bara löjlig, klart som fasen att det är riktigt skinn i en Saab. Alla sittytor är skinn och inget annat.
    Vadå löjlig. Det var en annan diskusion här som handlade just om ifall det var skinn eller inte i nyare Saabar. Har för mig att det kom fram till just att det är ytterst lite som är riktigt skinn.

    Sen gäller ju detta inte förståss bara nyare Saabar, men nu var der ju en Saab det handlade om här.

    En 9000 luktar ju skinn, det har jag aldrig känt i en 9-3 SS tex.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425
    Prova att göra rent lädret. Finns ganska många trådar om vilket medel som är bäst, jag använde saabs egna och blev väldigt nöjd.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    480
    Luktar det mer sen?
    Kör en 9-5 2.0t-03 Vector

    http://www.garaget.org/?car=259074

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302
    Det brukar lukta mer skin efter en rejäl rengöring.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Jag har det ljusa skinnet med svart skinn i mitten i min 9-5.a och det luktar ganska mycket skinn i bilen faktiskt, luktar riktigt lyxigt

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Sköter man bilen och skinnet i bilen luktar de ju mer skinn.
    Sköter man de inte luktar de ju inte.
    Sköt om bilen mer så lär du få lukten tillbaka och ja de är äkta skinn!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    Nog för att Saab bytt ut en hel del läder mot vinyl på senare år men sittytorna är fortfarande läder. Därimot använder man sig av ett par olika leverantörer som alla använder en lite annorlunda process vid garvningen vilket också ger annorlunda doft. I många fall är det alltså inte lädret som avger doften utan de preparat man behandlat lädret med vid tillverkningen. Skottska Bridge of wear använde t.ex. fiskolja vid garvningen vilket leder till att lädret luktar, ska vi säga annorlunda..
    Dessutom har strävan efter mer miljövänliga processer med all säkerhet påverkat doftämnena.

    Saab har genom åren haft 3-4 läderleverantörer.
    Fredrik J

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 926
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Är det ens riktigt skinn i en Saab då? Kanske slutade med riktigt skinn från en v iss årsmodell? Därför som den ena Saaben luktade och inte den andra?
    Nu är du bara löjlig, klart som fasen att det är riktigt skinn i en Saab. Alla sittytor är skinn och inget annat.
    Vadå löjlig. Det var en annan diskusion här som handlade just om ifall det var skinn eller inte i nyare Saabar. Har för mig att det kom fram till just att det är ytterst lite som är riktigt skinn.

    Sen gäller ju detta inte förståss bara nyare Saabar, men nu var der ju en Saab det handlade om här.

    En 9000 luktar ju skinn, det har jag aldrig känt i en 9-3 SS tex.
    Du är välkommen att lukta i både min cabbe och min 9-5, känner du inte riktig läderdoft så är det något fel på ditt luktsinne.

    Men som någon annan skrev, sköter man inte om skinnet så kan man inte heller förvänta sig att det doftar.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Svaret skrevs väl här ovan. Det som egentligen luktar "skinn" är vad skinnet garvats med. Säkert därför som iaf jag uppfattar att det inte luktar "riktigt" läder i nyare Saabar.

    Jag har ju inte helskinn i min SS utan det här med "skinn" på sidorna och tyg i mitten. Men är det verkligen riktigt skinn på sitytorna även i en sån?

    Men visst fasen var det väl bättre kvalité på skinnet i 9000 än i modrena Saabar? Känns mycket tjockare i 9000, eller inbillning?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 926
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Svaret skrevs väl här ovan. Det som egentligen luktar "skinn" är vad skinnet garvats med. Säkert därför som iaf jag uppfattar att det inte luktar "riktigt" läder i nyare Saabar.

    Jag har ju inte helskinn i min SS utan det här med "skinn" på sidorna och tyg i mitten. Men är det verkligen riktigt skinn på sitytorna även i en sån?

    Men visst fasen var det väl bättre kvalité på skinnet i 9000 än i modrena Saabar? Känns mycket tjockare i 9000, eller inbillning?
    Ja det är skinn på sittytorna även i din SS som har halvskinn.

    Själv tycker jag att min cabbe har bättre kvalitét på skinnet än en vanlig SS/SC. Känns tjockare helt enkelt och inte lika syntetiskt.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Testa Gliptone Liquid Leather och sedan kommer det att lukta riktigt gott av läder. Jag har använt det och har fått massor av kommentarer om att det luktar gott i min bil.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Min T8a inredning luktade massor, typ parfym? Gick aldrig bort, sitter i polarns bil nu och luktar massor fortfarande! "den luktar hora" brukar han säga och titta surt på mig.

    Min 9-5a luktade nästan ingenting heller, inte ens när jag fick in sportstolarna från 2002. Fullständigt doftfria, även efter rengöring och fettning.

    Så det skiljer nog en del mellan olika inredningar!

    Fiskolja? Det skall jag prova!
    MEDLEM 7032.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Raderar "mitt" inlägg här. Man ska visst inte vara inloggad konstant ens på sin egen dator om man har vissa vänner hemma...
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 431
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Testa Gliptone Liquid Leather och sedan kommer det att lukta riktigt gott av läder. Jag har använt det och har fått massor av kommentarer om att det luktar gott i min bil.
    Var hittar man det?
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Torsby
    Inlägg
    85

    Aero 96a

    I min 9000 Aero 96a luktar det massor skinn. vet inte hur det kan sitta kvar fortfarande. Men det är så folk komenterar det när dom kommer in i bilen. Härligt tycker jag.
    900 T16 Aero 88a *Såld*
    9000 Aero 96a *Såld*
    9000 Turbo 85a *Såld*
    9000 Cs 92a
    Projekt 900 R-sport 83a

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    [quote=9-5aero]
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":1x1nvchh
    Testa Gliptone Liquid Leather och sedan kommer det att lukta riktigt gott av läder. Jag har använt det och har fått massor av kommentarer om att det luktar gott i min bil.
    Var hittar man det?[/quote:1x1nvchh]

    Undrar samma sak, verkar intressant om man kollar på tillverkarens hemsida + din komentar om detta.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

Liknande ämnen

  1. Svar: 88
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 11:50
  2. Lukt i nya bilar...
    Av Vedungen_rider i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 21:43
  3. bensin lukt
    Av emillindberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 18:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •