Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Köpa Tech2 samt vet någon nåt om 900WIS (PC program)?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Jönåker/Nyköping
    Inlägg
    213

    Köpa Tech2 samt vet någon nåt om 900WIS (PC program)?

    Var kan man köpa något verktyg tex Tech2 medfler olika varianter som jag ej kan namnet på.

    Anledningen att jag behöver en är pga släcka felkoder i min Saab 900 -94.
    Har ett program i datorn som heter 900WIS, någon bekant med detta och fungerar det?

    Tack för snabba svar.
    Bil Saab 9-5 Aero
    Båt Marieholm 24

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    660

    Re: Köpa Tech2 samt vet någon nåt om 900WIS (PC program)?

    Citat Ursprungligen postat av Flink
    Var kan man köpa något verktyg tex Tech2 medfler olika varianter som jag ej kan namnet på.

    Anledningen att jag behöver en är pga släcka felkoder i min Saab 900 -94.
    Har ett program i datorn som heter 900WIS, någon bekant med detta och fungerar det?

    Tack för snabba svar.
    En Tech II får du pröjsa mellan 3o ooo:- & 5o ooo:-kr för,
    tror det e billigare att åka till SAAB & fixa bilen så felkodern försvinner.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Jönåker/Nyköping
    Inlägg
    213

    Re: Köpa Tech2 samt vet någon nåt om 900WIS (PC program)?

    Citat Ursprungligen postat av PaaNis
    Citat Ursprungligen postat av Flink
    Var kan man köpa något verktyg tex Tech2 medfler olika varianter som jag ej kan namnet på.

    Anledningen att jag behöver en är pga släcka felkoder i min Saab 900 -94.
    Har ett program i datorn som heter 900WIS, någon bekant med detta och fungerar det?

    Tack för snabba svar.
    En Tech II får du pröjsa mellan 3o ooo:- & 5o ooo:-kr för,
    tror det e billigare att åka till SAAB & fixa bilen så felkodern försvinner.
    Men läste ju på sök (SRS) att använd en Tech2 och släck ner felkoder med. Menar du att dessa har gått och köpt dessa verktyg för en SKIT stor summa pengar?
    Bil Saab 9-5 Aero
    Båt Marieholm 24

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    845
    Nej, de har inte köpt den, man åker till närmaste saabverkstad och får felkoden släckt, Tech2 är ett verkstadsverktyg, därav att den kostar mycket pengar.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    34
    WIS (Workshop Information System) är bara en digital verkstadshandbok.
    (Dock ganska matnyttig)

    Läste någonstans att det går att nollställa felkoder med speciell programvara och en OBD2 sladd. Ska även gå att ändra mappning på motor och liknande. Vet inte om detta stämmer bara, någon som vet mer?
    Saab 9-3 2,0T 1998
    ------------------------------
    // J

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Jönåker/Nyköping
    Inlägg
    213
    Citat Ursprungligen postat av Japp
    WIS (Workshop Information System) är bara en digital verkstadshandbok.
    (Dock ganska matnyttig)

    Läste någonstans att det går att nollställa felkoder med speciell programvara och en OBD2 sladd. Ska även gå att ändra mappning på motor och liknande. Vet inte om detta stämmer bara, någon som vet mer?
    Okey. När du hittar namnet på programet som man kan släcka felkoder med heter, så vill jag hemskt gärna veta det. Inte för att jag vill förstöra för alla bilfirmor, utan man vill väl meka lite själv.
    Bil Saab 9-5 Aero
    Båt Marieholm 24

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Kan någon säga hur användbar http://www.obd2.se/obd.html och vad man kan läsa/släcka för koder utan Tech-2 verktyget som finns på SAAB
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Kan någon säga hur användbar http://www.obd2.se/obd.html och vad man kan läsa/släcka för koder utan Tech-2 verktyget som finns på SAAB
    Du kan läsa av dom flesta värdena för olika sensorer (allt från vatten/lufttemperatur till tändvinklar och gasspjällsgivare).

    Jag hade ett liknande verktyg som jag beställde ifrån USA (scantool tror jag). Kopplade den till min laptop.
    Den är väl bra i felsökningssyfte om man vet vad man ska leta efter och vilka värden som är normala, men annars såg i.a.f. jag den mest som en kul grej.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Kan någon säga hur användbar http://www.obd2.se/obd.html och vad man kan läsa/släcka för koder utan Tech-2 verktyget som finns på SAAB
    Du kan läsa av dom flesta värdena för olika sensorer (allt från vatten/lufttemperatur till tändvinklar och gasspjällsgivare).

    Jag hade ett liknande verktyg som jag beställde ifrån USA (scantool tror jag). Kopplade den till min laptop.
    Den är väl bra i felsökningssyfte om man vet vad man ska leta efter och vilka värden som är normala, men annars såg i.a.f. jag den mest som en kul grej.
    Vilka felkoder kan man släcka då.. alla eller finns det några begränsningar (tänker närmast på bla. Airbaglampa) Kan du ändra värden som tex. larmfunktioner, ljusmanövrering på tex en 9-5´a och isåfall följdfråga..: Vad använder man Tech-2 som kostar jättepengarna om man klarar sej med denna för ett par tusen.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    660
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Kan någon säga hur användbar http://www.obd2.se/obd.html och vad man kan läsa/släcka för koder utan Tech-2 verktyget som finns på SAAB
    Du kan läsa av dom flesta värdena för olika sensorer (allt från vatten/lufttemperatur till tändvinklar och gasspjällsgivare).

    Jag hade ett liknande verktyg som jag beställde ifrån USA (scantool tror jag). Kopplade den till min laptop.
    Den är väl bra i felsökningssyfte om man vet vad man ska leta efter och vilka värden som är normala, men annars såg i.a.f. jag den mest som en kul grej.
    Vilka felkoder kan man släcka då.. alla eller finns det några begränsningar (tänker närmast på bla. Airbaglampa) Kan du ändra värden som tex. larmfunktioner, ljusmanövrering på tex en 9-5´a och isåfall följdfråga..: Vad använder man Tech-2 som kostar jättepengarna om man klarar sej med denna för ett par tusen.
    Jag tror inte att man kan "gifta in" grejjer i bilen utan Tech II tex..
    Men det e bara vad jag tror.
    Sen finns det säkert massor mer..

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Med ett obd-2-verktyg kan du endast släcka felkoder som har med avgasreningen att göra (dvs motorfelkoder). För alla andra koder krävs en TECH-2.
    Ingen programmering kan göras med ett OBD-2-interface, endast utläsning av värden och koder (som gäller motorstyr, inget annat).
    SRS-koder kan INTE raderas med OBD-2-utrustning.

    Ingifte och andra mer avancerade inställningar kan endast göras med en TECH-2 (samt programkort med programvara för SAAB, såklart! Finns ju kort för andra GM-bilar som inte funkar lika bra (eller alls?) på SAABar).

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687
    Mycket går allt o göra med andra eftermarknadsdiagnosverktyg oxå.....
    Man lär så länge man lever.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Mycket går allt o göra med andra eftermarknadsdiagnosverktyg oxå.....
    Något bra exempel på ett sådant till rimligt pris??

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687
    Inget som man går och köper själv för att släcka lite lampor i garaget.

    www.autocom.se gör instrument till allbilsverkstäder och Mekonomen har sitt Mekotech.

    O det är inga rena EOBD-lösningar. Dom tar stor del av dom tillverkarspecifika delarna. (såson srs-system, spridarprogrammeringar mm)
    Man lär så länge man lever.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Med ett obd-2-verktyg kan du endast släcka felkoder som har med avgasreningen att göra (dvs motorfelkoder). För alla andra koder krävs en TECH-2.
    Ingen programmering kan göras med ett OBD-2-interface, endast utläsning av värden och koder (som gäller motorstyr, inget annat).
    SRS-koder kan INTE raderas med OBD-2-utrustning.

    Ingifte och andra mer avancerade inställningar kan endast göras med en TECH-2 (samt programkort med programvara för SAAB, såklart! Finns ju kort för andra GM-bilar som inte funkar lika bra (eller alls?) på SAABar).
    Tnx!
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

Liknande ämnen

  1. Köpa en Tech2
    Av Günter i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2017-04-18, 07:48
  2. Program för hemmamappning, någon som sett detta?
    Av DanneD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 12:36
  3. Hirsch program samt styling ?
    Av Aero++ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 08:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •