Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Centrallåset låser inte alla dörrar på ng900.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    51

    Centrallåset låser inte alla dörrar på ng900.

    Centrallåset fungerar inte som det ska. Problemet rör endast vänster bakdörr, och alltid vänster bakdörr.
    Symptom: Centrallåset kan låsa upp alla dörrarna om man ser till att dom är låsta. Däremot låses inte vänster bakdörr av centrallåset. Låser man vänster bakdörr manuellt, stänger dörrarna och låser bilen med fjärren låser bilen resterande dörrar och hela bilen är därmed låst. Låser man sedan upp med fjärren öppnas hela bilen och vi är tillbaka till ruta ett, dvs nytt låsförsök låser inte vänster bakdörr.

    Uppenbart fungerar motorn i låset åtminstonde för att öppna.
    Vad göra? Förslag?
    saab 900 SET 1996 combicupé 5 dörrar, 136 kW, manuell, 14000 mil

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    34
    Låter som att "låsmotorhuset" kärvat igen. Centrallåsmotorn är eg. en solenoid (elektromagnet med rörlig kärna) och kärvar låset kan det mycket väl bli så att det är lätt nog för "motorn" att låsa upp men inte låsa.

    Alternativt kan solenoiden dra åt ena hållet men inte det andra, då är orsaken trasig "centallåsmotor" eller elektronikfel. Detta går dock att kolla om man plockar ut "motorn" och provlåser med motorn löst. P

    rova att montera loss och rengöra, kan lösa många problem.
    Saab 9-3 2,0T 1998
    ------------------------------
    // J

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    51
    Felet avhjälpt.
    En beg låsmotor från skroten löste problemet. Ny kostar förövrigt 513 kr på Biva, vilket en av de tillfrågade skrotarnas pris på 625 kr att kännas lite magstarkt.
    Nåväl, det tekniska: Börja med att försiktigt bända loss elhissknappen, den sitter pressad rakt in i ett hål, så går man lite försiktigt varvet runt med en liten spårmejsel kommer den snällt ut. Koppla loss kontakten och ta bort knappen. Bänd försiktigt bort halva handtaget (som att klyva en banan på längden) och lossa de båda skruvarna (torx30). I botten av öppningshandtagets "tvålkopp" finns en rund täckbricka, peta bort den med en mycket liten (instrumentmejsel) mejsel i det lilla urtaget. Skruva bort skruven innanför (T30). Lirka sedan bort handtag med tvålkopp från dörren. Skruva bort höger och vänster skruv i klädselns nederkant. Nu sitter dörrsidan enbart fast med ett antal klips, bänd eller drag försiktigt loss den från dörren. Lyft den uppåt så att låsknappen går fri. Lägg undan dörrsidan. Nu ser du dörrmembranet, ett stort sjok i tunn skummplast. Det är limmat runt kanten mot plåten, peta, lirka eller skär loss det. Peta in elhisskontakten och ta bort membranet. Nedre delen av dörren är nu täckt av ytterligare ett plastmebran, som även det är limmat fast det här har självhäftande baksida och fäster med hela ytan. Det inre membranet beöver inte tas bort men det underlättar eftersom du då får fler öppningar in i dörren.
    Koppla loss elkontakten från låsmotorn, kontakten har två gummiflärpar som håller den på plats, så det är typiskt listigt att lirka loss dom innan man begår våld. Följ snäpp loss de båda metallstagen från sina klips, och lirka loss plastlänkaget till låsknappen från dörren. Om jag förstod min haynes rätt menar dom att stagen nu ska lossas från låset inne i dörren. Det gjorde inte jag, istället lossade jag de tre skruvar som håller låskistan (t30, sitter försänkta kring själva låset på dörrbladets sida) och lirkade därefter ut hela ekipaget från dörren.
    När jag sedan provkörde låset genom att hålla det i handen och trycka på fjärrkontrollen hände inget alls. Så jag stoppade i kontakten i låsmotorn igen. Nytt försök, och motorn verkade inte helt frisk, vid låsning hände det saker men på återgången småryckte det mest.
    Motorn demonterades från låset (två skruvar, pz 2) och ersattes.
    När låskistan sedan ska återmonteras i dörren gör man i princip allting i omvänd ordning. Notera att det från dörrens yttre handtag kommer ner ett spröt som ska peta in i korresponderande ögla på låskistan och att det inre handtaget påverkar sitt länkage med en enkel pigg, piggen ska hamna akter om länkaget.

    När jag dissekerade låsmotorn föreföll felet ligga i att plasten veknat och därmed flexar så att maskineriet kuggar över. Låsmotorn tas isär genom att den främsta vita öglan dras bort från axeln åt sidan, den sitter med ett enkelt plastsnäppe i ett spår, gummibälgen vrängs av och de två sprintarna knackas ur, jag använde ett 4 (eller kanske 3) mm borr till det
    Därefter kan man försiktigt bända bort den svarta skalet och dra ut den vita insatsen. Därinne fins en vanlig elmotor, en microbrytare, ett kugghjul och en skruvgängad axel = motorns roterande rörelse omvandlas till en linjär rörelse. Det hela sitter i en plastram och det är ramen jag misstänker som egentlig felkälla i mitt fal, den verkar inte styv nog.

    Verktyg: Bredbladig mejsel, instrumentspårmejsel, torx30-mejsel, Pozidrive 2 mejsel, 4 mm borrstål och ficklampa

    Material: Vävtejp att lappa ihop membranet med, nåt lim/fogmassa att återlimma det med och utbytesmotor.

    Anm: Enligt killen på skroten är det en motortyp tom -95 och en from -96. Åtminstonde den senare modellen är lika på höger och vänster bakdörr. Jag vet itne om så är fallet med den förra också. Jag vet inte heller om det finns en tredje modell för senare årsmodeller. Jag vet inte heller om det är samma motor även i framdörrar och baklucka.
    saab 900 SET 1996 combicupé 5 dörrar, 136 kW, manuell, 14000 mil

  4. #4
    Hej !

    Mycket bra beskrivning av felet , men du bytte bara ut motorn och sedan fungerade det ? Felet låg alltså i själv motor enheten om jag läste allt rätt ?

    Mvh Andreas

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    51
    Det är riktigt, själva reparationen utgjordes av demontering, utbyte och återmontering av motorn (alltså hela den svarta klumpen, inte bara den egentliga elmotorn som finns inne i klumpen) enheten är ungefär lika stor som en stor tändsticksask.
    Att jag sedan dissekerade motorenheten var mest pga nyfikenhet.
    saab 900 SET 1996 combicupé 5 dörrar, 136 kW, manuell, 14000 mil

  6. #6
    Så är klart text så bytte du ut hela motorn , har en sådan liggandes från skroten. Ska byta ut den ikväll och återkomma om det hjälpte mot mitt fel i bilen. Min är ju vänster framdörr så det är säkert samma sätt som du har skrivit om. Dock är min en cupé men det skulle vara samma motor på både 3-5 dörrars.

  7. #7
    FELET LÖST !

    Var till att byta c-låsstyrdonet + en ny motor , motorn bytes ganska enkelt när alla skruvarna var borttagna ! Tackar för alla tips

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-13, 01:45
  2. Saab 900 NG 1994 centrallåset låser upp sig
    Av Nille83 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-03, 23:41
  3. Centrallåset låser vid dörrstängning, varför???
    Av PeterNacka i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-23, 11:55
  4. Låser alla dörrar utom förardörr
    Av salminena i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-23, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •