Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vad behövs för 300hk?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224

    Vad behövs för 300hk?

    Är inne på att uppgradera prestandan i 900:an lite men är inte säker på vad som behövs.
    Är inne på att försöka komma upp i 300hk. Har redan 3” system med racecat så det borde jag klara mig med.
    Ny programvara vet jag att det behövs.
    Gissar att det behövs en ny ic, klara man sig på en viggen-ic eller ska man satsa på en kina-ic?
    Har läst att man bör byta spridare (gröna), behöver man byta bränslepump då också?
    Turbon har jag också tänkt fixa till, klara man sig på original eller ska man byta? Om till vad?

    Är det något mer som bör bytas?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    För runt 300 hk behöver du helt klart en annan IC, dock absolut ej Viggen. Satsa på en bra frontmonterad modell. Kina-IC har jag ingen direkt koll på, men de tycks ju fungera hyfsat. Har dock inte sett några mätningar på dem...

    Grönisar (Bosch 0280 155 96 är lämpliga till runt 300 hk.

    När det gäller turbo kan en TD04HL-15T #6 vara ett vettigt val. En 15T #5 är mycket enklare att få tag på, men räcker inte till 300 stabila hk. Andra alternativ är ett mindre GTBB-aggregat, t ex GT28BB, men det är en del "pill" för att få dit dem. Ett TD04HL-18T #6 är ett annat trevligt aggregat, som räcker till 330-350 hk med bra spool-up.

    Du behöver en förstärkt koppling också, förslagsvis från Viggen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    Re: Vad behövs för 300hk?

    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Är inne på att uppgradera prestandan i 900:an lite men är inte säker på vad som behövs.
    Är inne på att försöka komma upp i 300hk. Har redan 3” system med racecat så det borde jag klara mig med.
    Ny programvara vet jag att det behövs.
    Gissar att det behövs en ny ic, klara man sig på en viggen-ic eller ska man satsa på en kina-ic?
    Har läst att man bör byta spridare (gröna), behöver man byta bränslepump då också?
    Turbon har jag också tänkt fixa till, klara man sig på original eller ska man byta? Om till vad?

    Är det något mer som bör bytas?
    Hej!

    Kina-IC är ett bra alternativ, verkar som att du inte har tummen mitt i handen, så satsa på en sådan. Viggen IC är tyvärr väldigt klen, och är inget direkt att rekommendera.
    Grönisar ska räcka till +330hk, beror lite på vem du lämnar mappningen till. Om du håller dig runt 300hk och har en fräsch pump så ska det nog inte behövas bytas.
    När det gäller turbo så hade du kunnat byta till en Td04-15t #5 som sitter på tex 9-5 aero, men enligt mig så är det ingen vidare bra uppgradering då det inte är så överdrivet stor skillnad mot den T25 du har under locket idag. Satsa hellre på en 18t, då har du möjlighet att plocka ut en bit över 300hk utan problem.
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Jag hade valt en annan koppling än viggenkopplingen. Den dagen du vill uppgradera effekten från 300hk så kommer du antagligen få byta kopplingen igen eftersom viggenkopplingen klarar runt 430nm.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    Ny koppling kommer att införskaffas.
    Sen får det nog bli en kina-ic.
    Läste att vissa Volvomodeller har gröna spridare original. Vilka modeller och finns det fler som kör med dom original? Ska se om man kan få tag på begagnade.

    Vart kan man få tag på en turbo för ett bra pris?
    Vågar man köpa en begagnad turbo?
    Har inte lust att lägga hela studielånet på en turbo.
    Är mycket med bök för att få dit en annan turbo?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Jag hade valt en annan koppling än viggenkopplingen. Den dagen du vill uppgradera effekten från 300hk så kommer du antagligen få byta kopplingen igen eftersom viggenkopplingen klarar runt 430nm.
    Ja, kanske lika bra att smälla på t ex en SPEC steg 2-lamell eller nåt till viggentryckplattan. Lär ju ska funka bra till dryga 500 Nm...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Ny koppling kommer att införskaffas.
    Sen får det nog bli en kina-ic.
    Läste att vissa Volvomodeller har gröna spridare original. Vilka modeller och finns det fler som kör med dom original? Ska se om man kan få tag på begagnade.

    Vart kan man få tag på en turbo för ett bra pris?
    Vågar man köpa en begagnad turbo?
    Har inte lust att lägga hela studielånet på en turbo.
    Är mycket med bök för att få dit en annan turbo?
    Prata med EXD på forumet angående koppling från SPEC , har beställt av honom mycket nöjd med varan och leveransen. Samt väldigt trevlig att ha och göra med

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    Har kollat runt på nordic och maptun’s sidor lite och har sett att man bör fixa till wastegaten också. Men hur är det med MAP-sensorn, behöver man byta den?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Har kollat runt på nordic och maptun’s sidor lite och har sett att man bör fixa till wastegaten också. Men hur är det med MAP-sensorn, behöver man byta den?
    Med ett vanligt steg 3 så behöver du inte köpa 3-bars mapsensor. Ska du klättra lite högre så kan det behövas, det vet Maptun/Nordic.

    Mapsensor köper du här:

    http://www.maptun.com/webshop/shop_i...rik=&kategori=
    http://forums.exd.se/viewtopic.php?t=46
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    157
    Jag är också inne på detta och undrar om man ska byta wastegaten ?

  11. #11
    Hej !

    Ny eller moddifierad wastegate är man i behov av om man inte kan hålla laddtrycket på höga register.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    Tycker det va onödigt med en ny tråd så kör på här. Hur är det med växellådan, klarar den effekten? Vet att det beror lite på hur man kör. om man ska förstärka den vad behövs? När lådorna ger upp vad brukar hända?

    Finns det något annat man borde kolla upp i motorn mm innan man börja trimma?

    Dämpare, fjädrar och bromsar vet jag om.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    94
    Jag har kört ett runt 2000mil med MapTun steg3 utan att växellådan har strulat. Kopplingen är dock bytt till Viggenmodell, originalkopplingen bara slirade med st3

    Kina-ic blev ett j*vla lyft i farter över 100blås, samt vid upprepade accelerationer! http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=156480
    Fd SAABar: 900GL -86, 900i snut-edition -87, 900T16 -85, 9000GRIFFIN -94, 900SET -95 Maptun st3, 9-3 2.0t 185hk -00 och 9-5 SC 2,3t BioPower -08 NU: 9-5 SC AERO -06 + 9-3 AERO -02

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    257
    Citat Ursprungligen postat av W3ddy
    Jag är också inne på detta och undrar om man ska byta wastegaten ?
    Det är inte själva wastegaten du byter utan membrandosan som styr wastegaten.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Tycker det va onödigt med en ny tråd så kör på här. Hur är det med växellådan, klarar den effekten? Vet att det beror lite på hur man kör. om man ska förstärka den vad behövs? När lådorna ger upp vad brukar hända?

    Finns det något annat man borde kolla upp i motorn mm innan man börja trimma?

    Dämpare, fjädrar och bromsar vet jag om.
    Har en 900 Ng som har gått 27000 mil och är om byggd till en 2.3:a. Den sitter det original växellåda som håller fortfarande , bilen är bromsade till 343 Hk och 536 Nm hos Nordic en varm sommardag.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Tycker det va onödigt med en ny tråd så kör på här. Hur är det med växellådan, klarar den effekten? Vet att det beror lite på hur man kör. om man ska förstärka den vad behövs? När lådorna ger upp vad brukar hända?

    Finns det något annat man borde kolla upp i motorn mm innan man börja trimma?

    Dämpare, fjädrar och bromsar vet jag om.
    Oftast är det diffen som ger upp i lådan.

    Jag körde med 290hk/400nm större delen av förra säsongen med min orginallåda. Märkte inga konstigheter förutom att treans synkring blev sämre och sämre. Men det har inte med effekten att göra utan växlingarna i största allmänhet skulle jag tro.

    Numera kör jag med en Getrag F28 och behöver inte oroa mig för ras
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Andra alternativ är ett mindre GTBB-aggregat, t ex GT28BB, men det är en del "pill" för att få dit dem.
    Spinner vidare här lite om trådskaparen inte misstycker!

    Vad är det för pill? Dpflänsen vet jag om, men sen passar väl olja o vatten direkt på va? Slanganslutningen är väl 3-bultad tror jag..
    Finns det förresten olika verisoner av gt28bb, eller är det "bara" A/R som skiljer? (förresten, skiljer inducer/exducer mellan olika a/r?)
    De enda jag har sett och hört är .86 och .64, för större finns väl inte på ett sånt litet agg?
    Detta var alltså en fråga, inte en rättelse

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

Liknande ämnen

  1. Ny chassisats behövs fort, 9-3og, hjälps behövs
    Av Haziza i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 17:21
  2. Vad behövs för 280-300hk i en 9000 2.3T?
    Av mps i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 11:16
  3. Över 300hk 9-5a
    Av FaeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 20:22
  4. Vad behövs för 290-300hk?
    Av Manne1337 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 03:00
  5. Vad behövs göras för att komma upp i 300hk 9000 2.0t16 -85.
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •